Novými ideami zo sveta aplikácií a internetu je dnes preplnený celý investorský svet. Aj preto je čoraz náročnejšie vedieť sa predať – mať len dobrú myšlienku nestačí. Cestou k budúcemu úspechu sa tak stáva aj dobre zvládnutý „pitching“ (čítaj pičing, z anglického „pitch“ – nadhodiť). Inými slovami, ide o umenie prezentovať sa. Priestor je aj na Slovensku.
Problémom mnohých startupov je, že sú príliš komplikované, nie nutne zlé alebo nevýnosné. O ich náročnosti mnohí investori nechcú počuť, nepotrebujú byť odborníkmi na všetko. Aj preto väčšina koučov v oblasti správneho prezentovania uvádza príklad takzvaného výťahového „pitchu“ – situácie, keď by ste mali byť schopní projekt predstaviť, prezentovať, vysvetliť a zaujať ideou v čase zhruba zodpovedajúcom dĺžke cesty výťahom z prízemia do šéfovskej kancelárie na najvyššom poschodí. Ešte väčším extrémom tak môže byť „one-sentence pitch“, teda prezentovanie nápadu v jednej vete. Pre startupistov ide však o každodenný boj. Mnohí preto využívajú možnosti, kde sa môžu naučiť „pitchovať“. Pred investorov sa nebudú stavať donekonečna, v istom momente musia mať svoju prezentáciu už dokonale zvládnutú.
PRÍLEŽITOSTI PRERAZIŤ. V susednom Česku sa už od minulého roka napríklad konajú programy ako Star Cube, kde sa účastníci učia formulovať svoje myšlienky a prezentovať projekty. Ako uvádza českých portál Idnes.cz, trojmesačný tréning na Star Cube šou je zakončený dvojminútovou prezentáciou, ktorou treba zaujať verejnosť, novinárov a porotu.