Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Stvorení na beh

Sú všade. Ráno na hrádzach, cez obed v parkoch i na chodníkoch či na priechodoch v popoludňajšej dopravnej zápche. Slúchadlá na ušiach, na nohách bežecké tenisky

Beh sa stal fenoménom súčasnej doby a v čoraz väčšej miere ho znovuobjavujú aj Slováci. Prečo ľudia začali behať? Naháňajú kondíciu? Je to novodobý útek pred problémami či istý druh relaxu? Alebo máme beh v génoch?

Ľudstvo behá od svojich prvopočiatkov. Beh bol vlastne jedinou šancou, ako rýchlo uniknúť pred predátormi alebo uloviť potravu. Úsvit civilizácie na tom nič nezmenil. Grécky vojak Feidippides bežal z Maratónu do Atén, aby oznámil víťazstvo nad Peržanmi. O dve a pol tisícročia neskôr, uprostred internetového veku, bežal podstatne kratšiu trasu Jamajčan Usain Bolt. Najrýchlejší muž planéty potreboval v Berlíne na sto metrov len rekordných 9,58 sekundy a stačilo mu 41 krokov. Atletika opäť získava na popularite a súdiac podľa množstva bežcov v uliciach, beh je dnes nesmierne populárny. „Nemyslím si, že by bol beh populárny len v súčasnosti. Ide o to, že prechádzame určitými štádiami. Ak by sme si pozreli výsledkové listiny národného behu Devín – Bratislava z osemdesiatich rokov a zo súčasnosti, zistili by sme podobné čísla v počte účastníkov. To znamená, že beh môže byť aj odrazom spoločnosti, respektíve prístupu k športovaniu,“ nabúrava fyziológ Viktor Bielik predstavu o behu ako výslovne novodobom fenoméne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dnešok vidí skôr ako dôsledok prirodzeného vývoja – človek skrátka musí mať na šport vytvorené určité podmienky. Stačí sa pozrieť na ulice svetových metropol počas obedňajšej prestávky – sú plné bežcov. „Po zmene režimu trochu trvalo, kým sa šport niekam prepracoval v hodnotovom rebríčku. Človek v prvom rade myslí na to, ako uživiť rodinu, a neostáva mu veľa energie a času, aby mohol ešte behať. Tento bežecký boom raz-dva môže skončiť. Napríklad ak by sa zmenili spoločenské pomery alebo by poklesla životná úroveň,“ dopĺňa V. Bielik.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4MYE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4MYE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 615
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 140
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 084
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 689
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 745
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 635
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 549
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 291
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 887
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 334

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.

Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu

Jaroslav Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho čo i len jeden volič poveril touto úlohou.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.