Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Stvorení na beh

Sú všade. Ráno na hrádzach, cez obed v parkoch i na chodníkoch či na priechodoch v popoludňajšej dopravnej zápche. Slúchadlá na ušiach, na nohách bežecké tenisky

Beh sa stal fenoménom súčasnej doby a v čoraz väčšej miere ho znovuobjavujú aj Slováci. Prečo ľudia začali behať? Naháňajú kondíciu? Je to novodobý útek pred problémami či istý druh relaxu? Alebo máme beh v génoch?

Ľudstvo behá od svojich prvopočiatkov. Beh bol vlastne jedinou šancou, ako rýchlo uniknúť pred predátormi alebo uloviť potravu. Úsvit civilizácie na tom nič nezmenil. Grécky vojak Feidippides bežal z Maratónu do Atén, aby oznámil víťazstvo nad Peržanmi. O dve a pol tisícročia neskôr, uprostred internetového veku, bežal podstatne kratšiu trasu Jamajčan Usain Bolt. Najrýchlejší muž planéty potreboval v Berlíne na sto metrov len rekordných 9,58 sekundy a stačilo mu 41 krokov. Atletika opäť získava na popularite a súdiac podľa množstva bežcov v uliciach, beh je dnes nesmierne populárny. „Nemyslím si, že by bol beh populárny len v súčasnosti. Ide o to, že prechádzame určitými štádiami. Ak by sme si pozreli výsledkové listiny národného behu Devín – Bratislava z osemdesiatich rokov a zo súčasnosti, zistili by sme podobné čísla v počte účastníkov. To znamená, že beh môže byť aj odrazom spoločnosti, respektíve prístupu k športovaniu,“ nabúrava fyziológ Viktor Bielik predstavu o behu ako výslovne novodobom fenoméne.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešok vidí skôr ako dôsledok prirodzeného vývoja – človek skrátka musí mať na šport vytvorené určité podmienky. Stačí sa pozrieť na ulice svetových metropol počas obedňajšej prestávky – sú plné bežcov. „Po zmene režimu trochu trvalo, kým sa šport niekam prepracoval v hodnotovom rebríčku. Človek v prvom rade myslí na to, ako uživiť rodinu, a neostáva mu veľa energie a času, aby mohol ešte behať. Tento bežecký boom raz-dva môže skončiť. Napríklad ak by sa zmenili spoločenské pomery alebo by poklesla životná úroveň,“ dopĺňa V. Bielik.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4MYE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4MYE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 024
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 265
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 257
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 151
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 745
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 662
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 444
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 645
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 542
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Fiktívne faktúry, predaj bez bločku, karusely. Ako sa podvádza s DPH?

DPH prinesie do štátnej kasy viac ako 6 miliárd eur.

Ilustračné foto.
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

V supermarketoch s potravinami po vypuknutí krízy ľudia chýbali. Nahradili ich zamestnanci zo sektoru cestovného ruchu, ale aj pracovníci siete kníhkupectiev.