V inzeráte na nové pracovné miesto sa dozviete, aké firma požaduje vzdelanie. Aké zručnosti musíte ovládať a dokonca aj to, akú by ste mali mať povahu. Vo väčšine inzerátov však chýba jedna malá, ale vcelku podstatná informácia – koľko v novom zamestnaní budete zarábať. Potvrdzujú to aj štatistiky z internetového portálu pracovných inzerátov Profesia.sk, ktoré nám priblížila hovorkyňa Marcela Glevická: „Z ponúk, ktoré sme zverejnili v roku 2013, malo iba 15,4 percenta uvedenú výšku platu, a to najmä na pomocných prácach.“ Dôvodov, prečo je to tak, môže byť hneď viacero.
SĽUBY Z MINULOSTI. Základná formulka znie: kto by platil viac, keď nemusí. Toto pravidlo sa vzťahuje rovnako na kúpu novej práčky do domácnosti, ako aj na mzdy zamestnancov. Firmy nechcú ľudí preplácať. Ak je na trhu množstvo uchádzačov a navyše kvalitných, nevýhoda je na ich strane a firma si môže vyberať.
„Výšku mzdy pri zverejnení pracovných ponúk neuvádzame. Je to preto, že ju určujeme niekde na priesečníku očakávaní zamestnanca a možností zamestnávateľa. V prípade viacerých pozícií nie je presne stanovená výška mzdy, skôr isté rozhranie. Rozhodnutie o jej výške vychádza aj z počtu prihlásených uchádzačov, ktorí spĺňajú požiadavky uvedené vo výberovom konaní, miery pracovných skúseností a ďalších faktorov,“ opisuje situáciu Artur Šturmankin, špecialista na externú komunikáciu v poisťovni Allianz. Tomuto trendu napomáhajú aj sami žiadatelia o prácu. V strese z hľadania zamestnania totiž radšej povedia nižšiu sumu, na akú sa cítia, aby mali vyššie šance v konkurencii iných uchádzačov.