Tvária sa nenápadne, veľa sa vypytujú a nakoniec aj tak nič nekúpia. Otravní zákazníci? Vôbec nie. Na Slovensku už máme niekoľko tisíc mystery shopperov – zákazníkov, ktorí v predajniach vyšpehujú všetky nedostatky a prešľapy. Platia im najmä veľké firmy a korporácie.
Najväčším zadávateľom mystery shoppingu na svete je McDonald’s. Záleží mu totiž na tom, aby sa zákazník cítil rovnako vo všetkých jeho reštauráciách po celom svete. Ak ste si ich hamburger skúsili vo viacerých krajinách, asi uznáte, že sa to celkom darí.
Aj slovenské firmy pracujú na zlepšovaní svojho zákazníckeho servisu. A tak všade tam, kde dochádza ku kontaktu medzi predávajúcim a zákazníkom, môžu kvalitu služieb zlepšiť tajomní nakupujúci. „V našich pomeroch sú najčastejšími zadávateľmi mystery shoppingu banky, telekomunikační operátori, siete čerpacích staníc, prípadne retailové siete,“ prezrádza Rastislav Kočan zo spoločnosti GfK. Cieľ majú spoločný – zistiť, čo majú jednotliví predajcovia zvládnuté a v čom je potrebné ich ešte doškoliť. Tajomní zákazníci však odhalia aj správanie predajcov, ich ochotu, aktívny prístup či predajný potenciál.