Digitálne technológie a sociálne médiá menia aj spôsob, akým spoločnosti podnikajú, komunikujú a efektívne riadia interné procesy. Tí, ktorí neurobia kroky, aby boli súčasťou tohto trendu, môžu voči konkurencii rýchlo zaostať. Víťazmi budú tí, ktorí dokážu efektívne využiť moderné nástroje na to, aby v spolupráci s partnermi vytvárali novú hodnotu pre zákazníkov.
Každá z klasických činností v oblasti ľudských zdrojov (HR) sa postupne mení vďaka digitalizácii. V súčasnosti si ťažko predstaviť nábor bez sociálnych sietí, vzdelávanie bez e-learningu alebo riadenie výkonnosti bez automatizovanej online aplikácie.
„Cieľom elektronizácie HR služieb je zefektívniť súčasné procesy, zvýšiť flexibilitu zamestnávania a zdynamizovať interakciu v rámci firmy a tiež medzi zamestnancami a externým prostredím,“ hovorí Peter Lackó, senior manažér a líder oddelenia poradenstva pre ľudské zdroje v konzultačnej spoločnosti PwC. Je to spôsob, ako uľahčiť a vylepšiť zdieľanie znalostí, podporovať kolaboratívne prostredie a zvyšovať produktivitu naprieč celou organizáciou – vrátane HR. Podľa prieskumu je digitalizácia HR už v tomto roku súčasťou stratégie 64 percent firiem. Dominuje najmä v sektoroch ako IT, telekomunikácie, farmácia či finančné služby. „Z našej praxe pozorujeme, že digitalizácia HR na Slovensku prebieha v dvoch vlnách. Prvou je nahrádzanie papierových dokumentov elektronickou formou, elektronizácia manuálnych procesov a znižovanie administratívy HR. Hlavným cieľom je znižovanie nákladov a zavádzanie bezpapierovej firemnej kultúry. Druhá vlna je zameraná na hľadanie pridanej hodnoty pre biznis. Ide o digitalizáciu procesov a zavádzanie nových druhov spolupráce medzi zamestnancami a inými skupinami, aby vytvárali nové služby, produkty a zvyšovali hodnotu firmy,“ vysvetľuje P. Lackó.