Dizajn priestoru je niečo, o čom aj naši manažéri a majitelia firiem čítajú radi‚ aspoň súdiac podľa toho‚ ako sú takéto články na internete klikané. Ale v praxi sa v našich končinách akosi nepresadzuje. Stále prevláda idea, že prerobiť pracovný priestor je v zložitých časoch to posledné, do čoho sa firme oplatí investovať. A pritom platí presný opak, malo by to byť to prvé, čo treba zmeniť, ak sa má niečo zmeniť.
Aj coworkingové centrá idú na tejto vlne, keď ponúkajú freelancerom alebo malým firmám na prácu miesto priestranné a funkčné zároveň, ktoré sa na človeka pozerá ako na bytosť, ktorá nemá len existenčné potreby. Dizajn priestoru je trendom zatiaľ najmä v Spojených štátoch amerických‚ aj keď zaujímavé tvorivé príklady môžete vidieť i v západnej Európe. Najmä vo firmách, ktoré sú úspešné. Otázkou je, či nie sú úspešné práve preto, že majú priestor a atmosféru, ktoré podporujú tvorivú prácu. V každom prípade dizajn priestoru, vecí, systémov a všetkého, čo umožňuje človeku fungovať lepšie, je oblasť, kde sa dá očakávať rastúci záujem zo strany klientov, a tak aj pribúdajúce zákazky pre tých, ktorí sa týmto sféram venujú.
UPRAVIŤ PRIESTOR. Maroš Gečevský, šéf projektu Intelligent Area Management (Inteligentný manažment priestorov), je jeden z nich. Spolu s kolegami pomáha firmám upraviť priestor tak, aby vyhovoval človeku. „Nejde o to‚ či je priestor otvorený alebo uzavretý. Ani koľko ľudí v ňom pracuje, či počet tímových ostrovov a rozloženie ich agendy. Dôležité je, ako funguje komunikácia a vnímanie elementárnych aspektov života,“ hovorí na úvod o svojej práci Maroš. „Zdravé prostredie eliminuje vplyv patogénov architektúry a nevystavuje ľudí väčšiemu stresu, ako je nutné. Pohodlie ovplyvňuje pocitovú spokojnosť jednotlivca a zlepšuje vzťahy.“ Správnym rozložením ľudí takýto priestor umocňuje pocit voľnosti a rieši symbiózu vzťahov s dôrazom na interpersonálne vplyvy. „A ľudia sa spoznajú v inom svetle. Nakoniec treba vložiť do priestoru funkčnú mentálnu mapu a vznikne inšpirujúca a motivujúca atmosféra. Na presne určených miestach vie vzniknúť príbeh, ktorý kultivuje aj otvorený priestor a vytvorí intuitívnu komunikáciu s každým užívateľom‚“ pokračuje M. Gečevský.