SME

Ako na sociálne siete

Sociálne siete patria k najzaujímavejším nástrojom, akým sa môže spoločnosť prezentovať na internete. Dnes už sú neodmysliteľnou súčasťou firemnej prezentácie, vďaka ktorej sa darí zvyšovať svoju popularitu a predaj. Profit ponúka v rámci seriálu o online marketingu niekoľko rád, ako si na nich počínať.

Ktorú sieť

  • Otázka, ktorá vo firme zaznie v súvislosti so sociálnymi webmi ako prvá: „Má vôbec význam na sociálnu sieť ísť?“ Odpoveď nie je taká jednoduchá. Záleží na tom, či sa tam nachádza vaša cieľová skupina, čo je však dnes už vysoko pravdepodobné. Na Faceboku sú približne dva milióny Slovákov a vysoké percento ľudí v produktívnom veku.
  • Dokonca aj v situácii, keď v súkromí sociálne médiá nevyužívate, je takmer isté, že sa vám oplatí otvoriť si firemný účet. Ale na ktorej sieti? Základom sú v slovenských podmienkach podľa odborníkov Facebook a YouTube. „Twitter napríklad na Slovensku až taký populárny nie je, takže sa menej oplatí,“ hovorí Martin Volek z agentúry Volis International. Vo všeobecnosti platí, že by ste mali ísť na takú sociálnu sieť, kde nájdete svoju cieľovú skupinu. Ľudia z médií a marketingu sú okrem Facebooku aj na Twitteri. Profesionáli na LinkedIne. Mladí na Instagrame. Ženy na Pintereste.
  • Pri zakladaní účtov na sociálnych sieťach však netreba mať veľké oči. „Treba si vybrať tie stránky, ktoré vieme interne či za pomoci agentúry plnohodnotne spravovať,“ hovorí Juraj Sasko z online agentúry Visibility. „Radšej jednu alebo dve sociálne siete robiť poriadne ako desať neporiadne,“ dopĺňa ho M. Volek.

Moc sociálnych médií

  • 2007: Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku, sa stal miliardárom vo veku 23 rokov.
  • 2008: Barrack Obama si v prezidentskej kampani výrazne pomáhal webom a sociálnymi médiami.
  • 2009: Britku Kimberley Swannovú prepustili‚ keď sa na internete sťažovala, že jej práca je nudná. Podobné prípady sa neskôr zopakovali ešte mnohokrát.
  • 2010: Séria revolúcií známa ako Arabská jar bola naštartovaná okrem iného s pomocou sociálnych sietí, najmä Twitteru.
  • 2012: Facebook vstúpil na burzu s trhovou hodnotou približne sto miliárd dolárov.
  • 2014: Moderátorku RTVS Kristínu Kormúthovú prepustili kvôli rasistickému statusu na svojej stránke.
  • 2014: Sociálne médiá spopularizovali dievčenské mená Miranda, Kate a Karlie, píše Forbes.

Obsah

  • Je zbytočné mať firemný profil na sociálnej sieti, ak neviete, čo by ste tam mohli pridávať. Hoci súkromne na Facebook dávame čokoľvek‚ ak chceme‚ aby obsah podporil náš biznis, musíme rozmýšľať inak. „V prvom rade treba pochopiť cieľovú skupinu, jej potreby a obsahové preferencie,“ hovorí J. Sasko. Ísť na to môžete napríklad tak, že si vytvoríte persóny – akýchsi modelových fanúšikov – a vždy sa pýtate, či by bol pre nich daný obsah zaujímavý.
  • Na sociálnych sieťach je všetko o pútavosti obsahu. Nezobrazia totiž každý váš príspevok všetkým odberateľom. Keď ľudia na obsah reagujú – klikajú, komentujú a lajkujú – znamená to, že sa bude zobrazovať viac.
  • M. Volek ako príklad uvádza stránku svojho klienta, ktorú spravujú. Kým ich priemerný príspevok má zásah okolo tisíc ľudí, nedávny príspevok s Arnoldom Schwarzeneggerom, ako si prezerá produkt automobilky, vyvolal výrazne zvýšený záujem a oslovil trojnásobok čitateľov.

Juraj Sasko, riaditeľ agentúry VisibilityZdroj: Michal Matloň

Forma

  • Rovnako aj forma príspevkov by sa mala prispôsobiť cieľovej skupine. U niektorej môžu lepšie fungovať krátke a vtipné správy, u inej dlhšie‚ serióznejšie. Štatisticky vyvoláva najviac záujmu grafický obsah – fotografie, ilustrácie a odkazy s veľkým grafickým náhľadom.
  • „Globálne štatistiky ukazujú jednoznačný trend v grafickom a video obsahu a tomu sa prispôsobilo aj zobrazovanie informácií na Facebooku, Twitteri či LinkedIne,“ hovorí J. Sasko.
  • M. Volek upozorňuje, že pri príprave grafického obsahu treba dbať aj na správne rozmery, v akých sa bude príspevok zobrazovať. Dajú sa veľmi jednoducho nájsť na internete.
  • Sociálne médiá sú vo svojej podstate obojstranná forma komunikácie, a ľudia to očakávajú. Okrem toho, že firma potrebuje vytvárať obsah, mala by počúvať aj otázky a pripomienky svojich klientov a promptne na ne reagovať.

Plán

  • Dobrý obsah je založený na pravidelnosti a pravidelnosť na plánovaní. „Obsah je dobré plánovať približne týždeň dopredu,“ hovorí M. Volek. Nezvyčajné nie je ani plánovať na dlhšie vopred, napríklad mesiac. Môžete využiť špecializované nástroje, ale rovnako dobre sa dá plánovať aj v samotnom prostredí siete či v excelovej tabuľke.
  • Napriek tomu, že siete fungujú nonstop, veľmi záleží aj na tom, kedy pridáte obsah. Menej aktuálne príspevky majú menšiu pravdepodobnosť zobrazenia, a tak je najefektívnejšie rozprávať sa vtedy, keď je na sieť pripojených najviac ľudí. To je najčastejšie po obede a večer. Spomedzi dní v týždni ľudia najviac „sedia“ na Facebooku v piatok. Vždy ale záleží na konkrétnom publiku, a preto treba sledovať vlastné štatistiky a prispôsobiť sa im.

Cieľ

  • Prítomnosť vašej firmy na sieti vám umožní vybojovať rozličné ciele. „Cez sociálne siete viete dosiahnuť predaj i zvýšenie povedomia o značke. Sociálne siete viete využiť ako dodatočný komunikačný kanál aj na zákaznícku podporu. Záleží len a len na type biznisu a jeho cieľovej skupine,“ hovorí J. Sasko. V každom prípade je však dobré, keď si definujete veľmi presne‚ čo chcete prítomnosťou na sociálnej sieti dosiahnuť.
  • Podľa M. Voleka je primárna úloha sociálnych médií zlepšiť povedomie o značke. „Vo väčšine prípadov, sú však výnimky, to nie je predajný kanál,“ hovorí. Dopĺňa aj zaujímavý fakt – ľudia, ktorí prídu na webovú stránku firmy zo sociálneho média, sa pravdepodobnejšie premenia na zákazníkov, čiže napríklad si objednajú produkt.

Niečo pre každého

  • Facebook: všeobecná sociálna sieť‚ vhodná najmä na posilnenie značky a občas na inzertnú podporu predaja.
  • YouTube: platforma na zdieľanie videí. Dá sa využiť napríklad na praktické návody‚ zaujímavé ukážky nových produktov alebo prostredia vo firme‚ hoteli a podobne.
  • Google+: všeobecná sieť‚ ktorej prednosťou je prepojenie s inými službami Googlu.
  • Twitter: mikroblogovacia platforma na rýchle a časté oznamy alebo odkazy, správa je obmedzená na 140 znakov.
  • LinkedIn: profesijná a pracovná sociálna sieť‚ určená na vytváranie kontaktov a budovanie statusu profesionála vo svojej oblasti.
  • Instagram: sieť na uverejňovanie (najmä) vlastných fotografií. Často sa prepája s obsahom na Facebooku alebo webových stránkach.
  • Pinterest: sieť na zdieľanie rôzneho obrazového obsahu podľa oblastí záujmu‚ šírenie tipov či budovanie „nástenky“.

Užitočné nástroje

Hootsuite.com: umožňuje manažovať a plánovať obsah na viacerých sieťach pod jednou strechou.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4NCQ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (4. 4. 2025)
USD 1.110
AUD 1.745
CZK 24.972
JPY 162.170
CAD 1.564
GBP 0.842
HUF 401.580
PLN 4.196
CHF 0.954
SEK 10.721

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 375
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 067
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 092
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 906
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 913
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 622
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 506
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 476
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 033
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 755
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 619
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 859
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 701
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 842
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký viceprezident J.D. Vance.

Vlastník musí platformu predať alebo bude v USA zablokovaná.


TASR 1
Automobilka Volkswagen

Ľudia budú musieť prejsť do iných sektorov.


1
Predseda PS Michal Šimečka na tlačovej konferencii.

Transakčná daň je podľa Progresívneho Slovenska likvidačná najmä pre malé slovenské firmy.


TASR 3
Peter Kažimír.

Musíme si ešte počkať na odpoveď Európskej únie, tvrdí šéf Národnej banky Slovenska Kažimír.


TASR 4
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 476
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 033
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 755
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 619
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 859
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 701
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 842
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu