Vráťme sa o niekoľko storočí späť, keď stačilo iba čítať. Od čias‚ keď sa rozšírilo používanie papiera, sme situáciu pevne uchopili do našich marketérskych rúk a spustili paľbu. Kto odpálil prvý plagát? Bol to anglický obchodník‚ diplomat a spisovateľ William Caxton, ktorý už v roku 1472 pochopil, že odporučenia jeho diel pre cirkev sú úplne zbytočné‚ ak nikto nevie, kde si ich môže kúpiť. Preto vytvoril plagát a dal ho pripevniť na dvere kostolov. Svätá pravda‚ aj v božom stánku sú predsa zákazníci. A takto sme bez hanby a odvážne započali to správne zameriavanie ponuky na cieľovú skupinu.
ÚTOK NA MASY. Guttenbergova kníhtlač zasnúbila reklamu s masovosťou a z tohto zväzku vznikol tvrdý konkurenčný boj. Boj o zákazníkovu pozornosť sa presunul do tlačených periodík. Tajomný vydavateľ N. B. sa už v roku 1624 v prvom licencovanom periodiku Corante odvážil propagovať sám seba. Tento dobyvateľ (pod iniciálami N. B. sa zrejme skrývali anglickí vydavatelia Nathaniel Butter a Nicholas Bourne) objavil svätý grál reklamy – predajný priestor v časopise pre inzerentov.
