Frida Ottesenová je krásna čiernovláska s očami islandskej speváčky Björk. V úvodnom videu online reality šou nórskych novín Aftenposten sa predstavuje ako úprimná extrovertka. Pózuje, spieva‚ predvádza svoj šatník. „Keď cítim, že je niečo nefér, tak to vyjadrím pekne nahlas.“
Táto veta odznela na začiatku reality šou s veľavravným názvom Sweatshop (výraz pre továreň s katastrofálnymi podmienkami pre robotníkov) – Deadly cheap fashion (smrteľne lacná móda). Vďaka nej mohla trojica nórskych tínedžerov stráviť mesiac v kambodžskom hlavnom meste Phnom Penh medzi tými, čo šijú oblečenie pre svetové značky.
Nadpis šedého boxu
"Nakupovať ako hobby, to mi už asi nepôjde. Kúpim, len keď budem niečo fakt potrebovať. A keď oblečenie, tak už iba etické!" (Frida)
Frida po skončení reality šou dokázala, že to‚ čo povedala‚ je naozaj pravda. Ona jediná z trojice odpovedala na otázky Profitu o tom, ako ju zmenila skúsenosť z pobytu v Kambodži. „Odkedy som sa vrátila, nič nové som si nekúpila. Pochopila som, že všetko‚ čo potrebujem‚ už mám. Nakupovať ako hobby, to mi už asi nepôjde. Kúpim, len keď budem niečo fakt potrebovať. A keď oblečenie, tak už iba etické!“
DVA MILIÓNY
Šou sa začína tak ako všetky programy v tomto žánri – duševným striptízom troch tínedžerov: Anniken Jorgenseovej, Fridy Ottesenovej a Ludviga Hambra. A ich príchodom do Kambodže, kde sa tešia na „nové zážitky“.
Spočiatku sa sťažujú na zápach, na mravce v posteli a že na trhu predávajú dva roky starú módu. Postupne ich vyhlásenia zvážnejú a ku koncu pred kamerou často plačú. Nie sú to však slzy dojatia z úspechu, že sa stali hviezdami, ale skutočné slzy súcitu, realita bez šou.
Vďaka tejto relácii sa podarilo scitlivieť troch na blahobyte odchovaných mladých "narcisov", ktorí sa radi nakrúcali ako samozvaní modeli vo vlastných módnych kreáciách. Šou a jej obsah o tom, prečo je móda lacná, bude mať mnohonásobný dosah vďaka sociálnym sietiam.
Traja účastníci boli totiž vybraní tak, že mali aktívne profily a veľa fanúšikov na sociálnych sietiach. „Neuveriteľné, videá videli už dva milióny ľudí,“ píše Frida na svojom Instagrame.

Zdroj: archív Fridy Ottesenovej a Anniken Jorgenseovej
NEVÁŽNY ZAČIATOK
V úvodnom videu sa veľká časť šatníka študenta Ludviga povaľuje po zemi. Keďže rád cestuje, aj oblečenie nakupuje najradšej na cestách. Z neporiadku vyloví tričko značky „Made in Cambodia“.
Anniken sa priznáva, že mesačne minie na šaty aj šesťsto eur, ale odkedy má blog, dostáva ich veľa zadarmo. Sedemnásťročná platinová blondínka je najsledovanejšou módnou blogérkou v Nórsku. Jej stránku denne navštívi viac ako desaťtisíc ľudí.
Zábery plné tínedžerského bláznenia v uliciach Phnom Penhu sa začínajú meniť vo chvíli, keď prichádzajú k odevnej továrni. Hoci, ešte naivne žartujú o tom, prečo sem privážajú toľko ľudí. A to, že stoja natlačení v nákladiakoch bez strechy, sa im zdá aj úsmevné.
Nadpis šedého boxu
"80 dolárov zo 130-dolárového platu len za ubytovanie?!" (Anniken)
Potom sa stretávajú s 25-ročnou Sokty. „V niektorých fabrikách sa pracuje päť dní v týždni, ale v tej našej sedem. Od siedmej ráno do šiestej alebo ôsmej večer, v nedeľu iba osem hodín,“ rozpráva im o svojej práci. Anniken neverila vlastným ušiam, že za ubytovanie Sokty zaplatí 80 dolárov zo 130-dolárového mesačného platu.