Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Vlakom naprieč Európou: dobrý nápad

Vlak je síce pomalší ako lietadlo, ale na druhej strane rýchlejší a pohodlnejší ako autobus. A ani cenovo to nie je až také zlé. Tak prečo to nerobia aj iní?

Základná podmienka, aby ľudia boli ochotní cestovať stovky kilometrov vlakom‚ je jasná. Vlaky musia byť rýchle, lacné a k tomu pohodlné. Ambície podporiť rýchle cestovanie vlakom v Európe sú. V roku 2010 vypracovala Európska komisia štúdiu Vysokorýchlostná Európa. V nej naplánovala rozšírenie siete vysokorýchlostných tratí z necelých 10-tisíc kilometrov v roku 2009 na 22-tisíc v roku 2020. V roku 2030 by to už malo byť viac ako 30-tisíc kilometrov. Na rozdiel od mnohých iných ambicióznych plánov sa zdá, že tento sa podarí splniť. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomíra Palčáka je to rovnako vďaka rozvoju v štátoch, ako sú Francúzsko, Nemecko či Španielsko, kde tieto siete budujú dlhodobo, ale aj v krajinách, kde doteraz vysokorýchlostné trate nemali. „Podľa štatistík Medzinárodnej železničnej únie je v Európe rozostavaných vyše dvetisíc kilometrov vysokorýchlostných tratí. Realistický odhad do roku 2020 je na úrovni 18- či 19-tisíc kilometrov,“ dodáva Ľ. Palčák a pripomína, že kým Medzinárodná železničná únia považuje za vysokorýchlostnú trať len takú, kde vlaky môžu ísť rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu, Európska komisia sa pri modernizovaných tratiach uspokojí s 200 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Mark Smith, ktorý prevádzkuje stránku o cestovaní vlakmi The Man in Seat Sixty-One, si myslí, že viac pozornosti treba venovať cezhraničným projektom. Podľa neho sa železnice priveľmi zameriavajú na domáce spoje.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NNW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4NNW na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 061
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 699
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 232
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 074
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 010
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 691
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 314
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 244
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 230
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 079
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

6 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

53m

Neprehliadnite tiež

Pôvodné vizualizácie projektu Pharos Park.

Časť pozemkov je dlhodobo núkaná na predaj.

12 h
Ilustračné foto

Zmenili sa aj minimálne odvody.

2 h
Minister financií Eduard Heger.

Podľa firiem ide o zbytočnú byrokraciu.

26. jan
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

24. jan