Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Vlakom naprieč Európou: dobrý nápad

Vlak je síce pomalší ako lietadlo, ale na druhej strane rýchlejší a pohodlnejší ako autobus. A ani cenovo to nie je až také zlé. Tak prečo to nerobia aj iní?

Základná podmienka, aby ľudia boli ochotní cestovať stovky kilometrov vlakom‚ je jasná. Vlaky musia byť rýchle, lacné a k tomu pohodlné. Ambície podporiť rýchle cestovanie vlakom v Európe sú. V roku 2010 vypracovala Európska komisia štúdiu Vysokorýchlostná Európa. V nej naplánovala rozšírenie siete vysokorýchlostných tratí z necelých 10-tisíc kilometrov v roku 2009 na 22-tisíc v roku 2020. V roku 2030 by to už malo byť viac ako 30-tisíc kilometrov. Na rozdiel od mnohých iných ambicióznych plánov sa zdá, že tento sa podarí splniť. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomíra Palčáka je to rovnako vďaka rozvoju v štátoch, ako sú Francúzsko, Nemecko či Španielsko, kde tieto siete budujú dlhodobo, ale aj v krajinách, kde doteraz vysokorýchlostné trate nemali. „Podľa štatistík Medzinárodnej železničnej únie je v Európe rozostavaných vyše dvetisíc kilometrov vysokorýchlostných tratí. Realistický odhad do roku 2020 je na úrovni 18- či 19-tisíc kilometrov,“ dodáva Ľ. Palčák a pripomína, že kým Medzinárodná železničná únia považuje za vysokorýchlostnú trať len takú, kde vlaky môžu ísť rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu, Európska komisia sa pri modernizovaných tratiach uspokojí s 200 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Mark Smith, ktorý prevádzkuje stránku o cestovaní vlakmi The Man in Seat Sixty-One, si myslí, že viac pozornosti treba venovať cezhraničným projektom. Podľa neho sa železnice priveľmi zameriavajú na domáce spoje.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NNW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4NNW na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 425
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 900
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 428
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 170
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 415
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 12 641
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 957
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 415
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť 10 633
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 572
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Stĺpček Osmelené

Poľsko vyhlásilo vojnu ženám

Nejde len o potraty, ale o kontrolu nad telami a životmi.

Michaela Žureková
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Testovanie na Covid-19 vo firmách: Ktoré do toho idú a čo iné odrádza?

Niektoré chcú testovať aj rodinných príslušníkov.

U. S. Steel Košice.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Vláda vymenila väčšinu šéfov štátnych podnikov. Transparentnosť išla bokom

Programové vyhlásenie vlády sa zatiaľ veľmi nedodržiava.

Ilustračná snímka
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kováčika už pre kauzu Bašternák neriešia. Dokonca chýba výpoveď

Vyšetrovateľ bol nadštandarne ústretový.

špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala Národná kriminálna agentúra (NAKA) v Bratislave vo štvrtok 22. októbra 2020.