Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Vlakom naprieč Európou: dobrý nápad

Vlak je síce pomalší ako lietadlo, ale na druhej strane rýchlejší a pohodlnejší ako autobus. A ani cenovo to nie je až také zlé. Tak prečo to nerobia aj iní?

Základná podmienka, aby ľudia boli ochotní cestovať stovky kilometrov vlakom‚ je jasná. Vlaky musia byť rýchle, lacné a k tomu pohodlné. Ambície podporiť rýchle cestovanie vlakom v Európe sú. V roku 2010 vypracovala Európska komisia štúdiu Vysokorýchlostná Európa. V nej naplánovala rozšírenie siete vysokorýchlostných tratí z necelých 10-tisíc kilometrov v roku 2009 na 22-tisíc v roku 2020. V roku 2030 by to už malo byť viac ako 30-tisíc kilometrov. Na rozdiel od mnohých iných ambicióznych plánov sa zdá, že tento sa podarí splniť. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomíra Palčáka je to rovnako vďaka rozvoju v štátoch, ako sú Francúzsko, Nemecko či Španielsko, kde tieto siete budujú dlhodobo, ale aj v krajinách, kde doteraz vysokorýchlostné trate nemali. „Podľa štatistík Medzinárodnej železničnej únie je v Európe rozostavaných vyše dvetisíc kilometrov vysokorýchlostných tratí. Realistický odhad do roku 2020 je na úrovni 18- či 19-tisíc kilometrov,“ dodáva Ľ. Palčák a pripomína, že kým Medzinárodná železničná únia považuje za vysokorýchlostnú trať len takú, kde vlaky môžu ísť rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu, Európska komisia sa pri modernizovaných tratiach uspokojí s 200 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Mark Smith, ktorý prevádzkuje stránku o cestovaní vlakmi The Man in Seat Sixty-One, si myslí, že viac pozornosti treba venovať cezhraničným projektom. Podľa neho sa železnice priveľmi zameriavajú na domáce spoje.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Spánok – základ pevných vzťahov
  6. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  5. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 254
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 870
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 015
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 557
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 967
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 175
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 675
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 655
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 434
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 11 h
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


11 h
Jozef Majský

Život Majského bol plný vzletov a pádov.


15. okt

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 248
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 102
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 093
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 012
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 526
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 107
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 628
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 576
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu