Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Záchrana „starej Bratislavčanky“

V prvej polovici 20. storočia cestovali Bratislavčania na kávu a krémeše do Viedne električkou. Šesť vlakov denne nespájalo len obe mestá, ale aj dve časti mocnárstva – cisárske Rakúsko a kráľovské Uhorsko. V prvom roku svojej prevádzky (1914) na tejto trase prepravila tri milióny cestujúcich. Možno sa niekedy v budúcnosti táto pekná tradícia medzimestskej dopravy obnoví. Nateraz sa podarilo vďaka veľkej vášni a vytrvalosti obnoviť aspoň jednu zo starých električkových lokomotív.

Keď sa zanietený turistický sprievodca po Bratislave a člen Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Roman Delikát pred piatimi rokmi prehrabával starými fotografiami Bratislavy na Facebooku, narazil na zábery Viedenskej električky. „Hoci premávala s ročnou prestávkou len niečo vyše dve desaťročia, dodnes o nej medzi starými Bratislavčanmi kolujú legendy a to ma zaujalo,“ hovorí. Prevádzka na tejto trati bola ukončená v roku 1938‚ keď Nemci obsadili Bratislavu. Roman sa spolu s kamarátmi Michalom Milatom a Petrom Martinkom pustil do pátrania po tom, čo sa so starými električkami stalo.

SkryťVypnúť reklamu

STOPY V RAKÚSKU. „Vedeli sme, že rakúska firma Stern und Hafferl odkúpila v roku 1941 dve lokomotívy, električky a vagóny sprostredkovane cez spoločnosť Siemens od pôvodného vlastníka. Jedna z nich sa nachádza zrekonštruovaná v múzeu v rakúskom Mariazelli. Druhú sme zachránili tesne pred zošrotovaním,“ hovorí o prvej fáze záchrany. V spolupráci s Bratislavským okrášľovacím spolkom (BOS) sa s rakúskou stranou dohodli, že lokomotívu vážiacu tridsať ton môžu odkúpiť za cenu šrotu – 9 500 eur.

Partnerstvo medzi BOS a dopravnými nadšencami sa formovalo prakticky od počiatku‚ čo sa napokon ukázalo ako kľúčové. Chlapci z Klubu priateľov MHD dodali vášeň pre vec a nevyhnutnú technickú expertízu‚ kým BOS ako skúsený promotér obnovy prešporského dedičstva už aj z vlastných projektov vedel‚ čo treba urobiť ďalej.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NTB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4NTB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 218
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 974
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 661
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 251
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 105
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 742
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 374
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 296
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

6 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h