Keď sa zanietený turistický sprievodca po Bratislave a člen Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Roman Delikát pred piatimi rokmi prehrabával starými fotografiami Bratislavy na Facebooku, narazil na zábery Viedenskej električky. „Hoci premávala s ročnou prestávkou len niečo vyše dve desaťročia, dodnes o nej medzi starými Bratislavčanmi kolujú legendy a to ma zaujalo,“ hovorí. Prevádzka na tejto trati bola ukončená v roku 1938‚ keď Nemci obsadili Bratislavu. Roman sa spolu s kamarátmi Michalom Milatom a Petrom Martinkom pustil do pátrania po tom, čo sa so starými električkami stalo.
STOPY V RAKÚSKU. „Vedeli sme, že rakúska firma Stern und Hafferl odkúpila v roku 1941 dve lokomotívy, električky a vagóny sprostredkovane cez spoločnosť Siemens od pôvodného vlastníka. Jedna z nich sa nachádza zrekonštruovaná v múzeu v rakúskom Mariazelli. Druhú sme zachránili tesne pred zošrotovaním,“ hovorí o prvej fáze záchrany. V spolupráci s Bratislavským okrášľovacím spolkom (BOS) sa s rakúskou stranou dohodli, že lokomotívu vážiacu tridsať ton môžu odkúpiť za cenu šrotu – 9 500 eur.
Partnerstvo medzi BOS a dopravnými nadšencami sa formovalo prakticky od počiatku‚ čo sa napokon ukázalo ako kľúčové. Chlapci z Klubu priateľov MHD dodali vášeň pre vec a nevyhnutnú technickú expertízu‚ kým BOS ako skúsený promotér obnovy prešporského dedičstva už aj z vlastných projektov vedel‚ čo treba urobiť ďalej.