Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Záchrana „starej Bratislavčanky“

V prvej polovici 20. storočia cestovali Bratislavčania na kávu a krémeše do Viedne električkou. Šesť vlakov denne nespájalo len obe mestá, ale aj dve časti mocnárstva – cisárske Rakúsko a kráľovské Uhorsko. V prvom roku svojej prevádzky (1914) na tejto trase prepravila tri milióny cestujúcich. Možno sa niekedy v budúcnosti táto pekná tradícia medzimestskej dopravy obnoví. Nateraz sa podarilo vďaka veľkej vášni a vytrvalosti obnoviť aspoň jednu zo starých električkových lokomotív.

Keď sa zanietený turistický sprievodca po Bratislave a člen Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Roman Delikát pred piatimi rokmi prehrabával starými fotografiami Bratislavy na Facebooku, narazil na zábery Viedenskej električky. „Hoci premávala s ročnou prestávkou len niečo vyše dve desaťročia, dodnes o nej medzi starými Bratislavčanmi kolujú legendy a to ma zaujalo,“ hovorí. Prevádzka na tejto trati bola ukončená v roku 1938‚ keď Nemci obsadili Bratislavu. Roman sa spolu s kamarátmi Michalom Milatom a Petrom Martinkom pustil do pátrania po tom, čo sa so starými električkami stalo.

Článok pokračuje pod video reklamou

STOPY V RAKÚSKU. „Vedeli sme, že rakúska firma Stern und Hafferl odkúpila v roku 1941 dve lokomotívy, električky a vagóny sprostredkovane cez spoločnosť Siemens od pôvodného vlastníka. Jedna z nich sa nachádza zrekonštruovaná v múzeu v rakúskom Mariazelli. Druhú sme zachránili tesne pred zošrotovaním,“ hovorí o prvej fáze záchrany. V spolupráci s Bratislavským okrášľovacím spolkom (BOS) sa s rakúskou stranou dohodli, že lokomotívu vážiacu tridsať ton môžu odkúpiť za cenu šrotu – 9 500 eur.

Partnerstvo medzi BOS a dopravnými nadšencami sa formovalo prakticky od počiatku‚ čo sa napokon ukázalo ako kľúčové. Chlapci z Klubu priateľov MHD dodali vášeň pre vec a nevyhnutnú technickú expertízu‚ kým BOS ako skúsený promotér obnovy prešporského dedičstva už aj z vlastných projektov vedel‚ čo treba urobiť ďalej.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NTB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4NTB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  7. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  8. Slováci sú chlebovým národom
  9. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  10. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 820
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 319
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 674
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 049
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 585
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 044
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 106
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 577
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 180
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 262

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Ako Fico sám seba usvedčil

Na otázku, či si vypočul nahrávku Gorily, Fico odpovedal, že nie. Pretože on si nikdy nepúšťa vlastné vystúpenia.

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Bývalý analytik SIS Peter Holúbek podľa Gorily odpočúval konšpiračný byt na Vazovej ulici.
Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Prehľad prípadov zo spisu Gorila, ktoré polícia vyšetrovala

Vo viacerých prípadoch polícia Pentu očistila.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.

Neprehliadnite tiež

Čo dnes robí Bubeníková? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.