Utorok, 7. júl, 2020 | Meniny má OliverKrížovkyKrížovky

Záchrana „starej Bratislavčanky“

V prvej polovici 20. storočia cestovali Bratislavčania na kávu a krémeše do Viedne električkou. Šesť vlakov denne nespájalo len obe mestá, ale aj dve časti mocnárstva – cisárske Rakúsko a kráľovské Uhorsko. V prvom roku svojej prevádzky (1914) na tejto trase prepravila tri milióny cestujúcich. Možno sa niekedy v budúcnosti táto pekná tradícia medzimestskej dopravy obnoví. Nateraz sa podarilo vďaka veľkej vášni a vytrvalosti obnoviť aspoň jednu zo starých električkových lokomotív.

Keď sa zanietený turistický sprievodca po Bratislave a člen Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Roman Delikát pred piatimi rokmi prehrabával starými fotografiami Bratislavy na Facebooku, narazil na zábery Viedenskej električky. „Hoci premávala s ročnou prestávkou len niečo vyše dve desaťročia, dodnes o nej medzi starými Bratislavčanmi kolujú legendy a to ma zaujalo,“ hovorí. Prevádzka na tejto trati bola ukončená v roku 1938‚ keď Nemci obsadili Bratislavu. Roman sa spolu s kamarátmi Michalom Milatom a Petrom Martinkom pustil do pátrania po tom, čo sa so starými električkami stalo.

SkryťVypnúť reklamu

STOPY V RAKÚSKU. „Vedeli sme, že rakúska firma Stern und Hafferl odkúpila v roku 1941 dve lokomotívy, električky a vagóny sprostredkovane cez spoločnosť Siemens od pôvodného vlastníka. Jedna z nich sa nachádza zrekonštruovaná v múzeu v rakúskom Mariazelli. Druhú sme zachránili tesne pred zošrotovaním,“ hovorí o prvej fáze záchrany. V spolupráci s Bratislavským okrášľovacím spolkom (BOS) sa s rakúskou stranou dohodli, že lokomotívu vážiacu tridsať ton môžu odkúpiť za cenu šrotu – 9 500 eur.

Partnerstvo medzi BOS a dopravnými nadšencami sa formovalo prakticky od počiatku‚ čo sa napokon ukázalo ako kľúčové. Chlapci z Klubu priateľov MHD dodali vášeň pre vec a nevyhnutnú technickú expertízu‚ kým BOS ako skúsený promotér obnovy prešporského dedičstva už aj z vlastných projektov vedel‚ čo treba urobiť ďalej.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4NTB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4NTB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  2. Nechceli ich pustiť na pozemok
  3. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  4. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  5. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  7. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  8. Štart sezóny F1 je za dverami
  9. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  10. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  1. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 004
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 20 281
  3. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 17 895
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 15 847
  5. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 404
  6. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 11 002
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 10 918
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 730
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 991
  10. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 9 856
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Zdroj Kollárovho sebavedomia

Stačí zbežný pohľad na zloženie súčasného parlamentu a je úplne jasné, že to tam bude jedno veľké Kollárovo.

Kto je sudca Truban, ktorý pustil Bödöra na slobodu

V nedeľu prišiel na súd iný prokurátor než ten, ktorý prípad dozoruje.

Sudca špecializovaného súdu Michal Truban.

Kollár podá návrh na svoje odvolanie z funkcie

SaS sa Kollárovým návrhom bude zaoberať v utorok dopoludnia.

Boris Kollár.
Dobré ráno

Dobré ráno: Nik nechápe, prečo chce Matovič koaličnú krízu

Ako eskalovala kauza okolo diplomovky Borisa Kollára.

Podcast Dobré Ráno.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Ako zarábajú aerolínie a končí sa éra lacného lietania?

Čo s cenami spraví pandémia.