Bicykle Favorit vyvolávajú u mnohých Slovákov a Čechov nostalgiu za niečím starým a dobrým. Napriek tomu by ste do tohto biznisu asi neskočili bez skúseností.
Som vzdelaním strojný inžinier a technika ma vždy bavila. Preto je Favorit môj projekt snov, keďže v ňom môžem spojiť môj zdravý životný štýl s marketingom i technickým vývojom. Realizovať taký projekt bez skúseností nejde. Získaval som ich už za študentských čias. Všetci si dobre pamätáme na vtedajšiu situáciu – doznieval mečiarizmus, bola tu hladová dolina a ťažko sa hľadali peniaze na čokoľvek. Privyrábal som si na brigádach. Zohnať vtedy brigádu za tridsať korún na hodinu bolo umenie. Dnešní mladí si ani nevedia predstaviť, že by pracovali za euro na hodinu.
A po brigádach?
Nebolo priveľa možností pre študentov, tak som začal podnikať. Keď som mal dvadsať rokov, sestra mi požičala tisíc korún na živnostenský list a vhupol som do podnikania rovnými nohami. Zo začiatku som vytváral powerpointové prezentácie pre firmy. Dnes si to málokto uvedomuje, ale Power Point bol v tom čase pre mnoho firiem sci-fi. Podobné programy v súčasnosti manažéri bežne ovládajú, ale predtým to dokázal len zlomok ľudí. Zachránilo mi to podnikateľský krk, keďže sme doma mali počítač a mňa veľmi nebavilo neustále sa hrať hry. Učil som sa pracovať s programami. Neskôr ma zastihla vlna digitálnych projektorov, pri ktorých som zacítil príležitosť.
Čo nasledovalo?
Začal som obozretne, jeden projektor som si kúpil a prenajímal ho firmám. Čoskoro klienti zistili, že ho využijú oveľa viac a oplatí sa im ho kúpiť. Vytvoril som zastúpenie na dovoz niektorých značiek a zabezpečoval predaj čoraz väčšiemu počtu spoločností. Obchod rástol a vďaka tomu som sa dostal do ďalších odvetví. Funguje to len vďaka skúsenostiam. Žiaden hokejový zápas sa nedá vyhrať, keď sa prvý raz postavíte na ľad. Dnes mám za sebou tisíce obchodných rokovaní.
Aký bol váš hlavný biznis?
Musíte si uvedomiť, že kedysi projektor stál pol milióna korún, kým dnes ho kúpite za tristo eur. Aj preto boli marže vysoké. Stačilo predať dva či tri za mesiac a firma si žila dobre. Až natoľko, že sme sa neustále rozširovali a postupne som sa posunul na väčší trh do Česka.

Zdroj: Tomáš Novák
Čo vtedy predovšetkým chýbalo firmám?
Schopnosť predať sa. Pod marketingom rozumeli reklamu a moja firma ich učila‚ ako sa postaviť pred štyristo zákazníkov a prezentovať svoj produkt, ako správne propagovať. Vedeli sme im poskytnúť kompletný servis – zabezpečili prezentačnú techniku, vytvorili digitálny obsah, učili ich formám marketingu a reklamy. Bol o to záujem.
Dnes sa sám snažíte predať s Favoritom.
Všetko súvisí so všetkým. Podarilo sa nám preraziť aj medzi reklamnými agentúrami, ktorým sme ponúkali nové digitálne technológie pre propagáciu. Marže boli dostatočné, ale cítil som, že trendy sa menia.
Vtedy nastúpili bicykle?
Nie celkom. Rozhodol som dať si od všetkého odstup a zhruba dva roky som cestoval po svete. Po návrate som pochopil, že cestovanie mi pomohlo ujasniť si životné hodnoty. Prišiel som na to, že keď ste na ceste a trávite sám so sebou viac času, tak si istým spôsobom siahnete na dno, na to‚ čo vo vás skutočne je. Uvedomil som si, že nič z toho‚ čo robím‚ ma reálne nenapĺňa.