Koľko úsilia, sklamaní, experimentovania a slepých uličiek sa ukrýva za úspechom? Sú to často roky driny, prehier, konfliktov a poznaní, že v reálnom biznise fungujú veci úplne inak ako v pekne vymyslenom pláne. Svet podnikania nefunguje vždy len úžasne. Čoraz viac odborníkov upozorňuje, že je potrebné hovoriť aj o neúspechoch. Ako poučenie pre seba i ostatných.
FUCK UP. Štúdium neúspechu nie je iba téma pre psychológov, koučov a personalistov. Je kľúčová pre investorov, startupy i manažérov. Pre Inštitút zlyhania (Failure Institute) v Mexiku sú pracovné neúspechy predmetom akademického skúmania. Podujatie Fuck Up Nights začali v Mexiku organizovať spočiatku s cieľom získať materiál pre výskum. Rozrástlo sa na úspešnú celosvetovú akciu. Naznačuje to, že ľudí neúspechy zaujímajú. Sú o nich ochotní hovoriť, dokonca verejne, napríklad počas večerov Fuck Up (veľmi voľne preložené „Padnúť na hubu“). Minulý mesiac dorazila akcia do Bratislavy.
Na Slovensku však už rok predtým podobné podujatie existovalo – Fail Faire (Trhovisko neúspechov) nadácie Pontis. „Mali sme pocit, že obraz o podnikaní je priveľmi pozitívny, že neodráža reálne to, ako svet funguje. Dnes sa čoraz viac ľudí zaoberá neúspechmi aj v rámci manažérskeho prístupu,“ uvádza Norbert Maur, projektový manažér Pontisu. Ostatne, štatisticky je neúspechov oveľa viac ako úspechov. Uchytí sa približne jeden z desiatich e-shopov a tri z desiatich startupov. Podľa Failure Institute tri štvrtiny firiem neprežijú dva roky.