Európska ratingová agentúra (ERA) vznikla v roku 2001, volala sa vtedy Slovenská ratingová agentúra. Bola prvou na Slovensku i v strednej Európe, ktorá vznikla z domáceho kapitálu. Od začiatku sa sústredila predovšetkým na municipality, teda samosprávy miest a obcí. Zmena názvu v roku 2007 súvisela s prípravou nariadenia Európskeho parlamentu o ratingových agentúrach. Nové pravidlá pre agentúry začali platiť v roku 2009. „Odvtedy sa podmienky fungovania ratingových agentúr významne zmenili, novým pravidlám sa museli podriadiť všetky licencované agentúry pôsobiace na území Európskej únie,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ Európskej ratingovej agentúry Miroslav Knitl.
Ratingová agentúra je biznis, ktorý pomáha biznisu iných. V čase, keď Slovenská ratingová agentúra vznikala‚ boli hodnotenia v kurze. Pomáhali obciam a mestám pri získavaní finančných prostriedkov na rozvoj v bankách. Pokiaľ mala samospráva dobré ratingové hodnotenie, ľahšie sa jej rokovalo o podmienkach úveru.
AKÉ SÚ AGENTÚRY. „Z laického pohľadu sa zdá, že namiesto ratingu možno použiť audit hospodárenia. Je však medzi nimi veľký rozdiel,“ hovorí M. Knitl‚ ktorý audit charakterizuje ako výrok o účtovnom stave k nejakému dátumu. Dá sa o ňom hovoriť ako o dynamickom hodnotení minulosti. Úlohou ratingu je okrem hodnotenia minulosti aj naznačenie scenárov budúcnosti. „To znamená, že rating dokáže odkrývať riziká. Preto je jedným z nástrojov pri rozvoji firiem, obcí, ale napríklad aj štátu. Je akoby zrkadlom minulosti, s ktorou sa už hýbať nedá, ale aj budúcnosti, ktorú možno ovplyvniť,“ približuje zmysel ratingu šéf ERA.