Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Národná hrdosť cez žalúdok

V Európe je zhruba šesťsto potravinových výrobkov s chráneným označením. Slovensko v počte za priemerom nezaostáva. Len oveľa menej ako iní využívame potenciál kvality tradičných výrobkov na živenie našej národnej hrdosti.

Ak by z nás národná hrdosť založená na tradícii výroby potravín zrazu vytryskla a začala sa šíriť cez rôzne médiá, nič by nepomohlo viac presadiť domácu kvalitu na trhu.

Výrobok s chráneným označením pôvodu (CHOP) alebo chráneným zemepisným označením (CHZO) je nositeľom výnimočnej kvality a zároveň značkou, ktorá môže tento výrobok predať doma i v zahraničí. Žiaľ, na Slovensku CHOP a CHZO výrobky nie vždy predávajú.

„Dopyt chýba zo strany zákazníka i cestovného ruchu, ktorý stále nevie dostatočne využiť miestne autentické potraviny. Gastronómia a kulinárstvo sa u nás nevnímajú ako súčasť kultúry. Stále máme čo dobiehať voči Maďarsku, Českej republike či Rakúsku. Ale pomaly sa to obracia, jedlo a pitie sa začína stávať aj u nás marketingovým lákadlom,“ hovorí Jaroslav Hric z neziskovky Gemerské grúne.

SkryťVypnúť reklamu

Aktívne Záhorie

Slovenskí producenti výrobkov s CHOP alebo CHZO značkou, ktorých Profit oslovil, potvrdzujú, že by sa dokázali presadiť na trhu aj napriek vyšším výrobným nákladom, ak by sa zvýšilo povedomie o týchto výrobkoch.

Očakávajú predovšetkým masívnu štátnu kampaň a bez nej to pri trhových výrobkoch so zložitým výrobným procesom, ako je napríklad bryndza, naozaj nefunguje. Hoci niektoré iné produkty dosiahli úspech aj bez informačnej podpory štátu.

Zdroj: Maňo Štrauch

Zo Záhoria pochádza hneď niekoľko trhovo úspešných potravinových výrobkov s chráneným označením.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4P2D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4P2D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 816
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 933
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 941
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 172
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 638
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 496
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 401
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 391
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 249
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Potraviny

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

9 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

6 h