Ak by z nás národná hrdosť založená na tradícii výroby potravín zrazu vytryskla a začala sa šíriť cez rôzne médiá, nič by nepomohlo viac presadiť domácu kvalitu na trhu.
Výrobok s chráneným označením pôvodu (CHOP) alebo chráneným zemepisným označením (CHZO) je nositeľom výnimočnej kvality a zároveň značkou, ktorá môže tento výrobok predať doma i v zahraničí. Žiaľ, na Slovensku CHOP a CHZO výrobky nie vždy predávajú.
„Dopyt chýba zo strany zákazníka i cestovného ruchu, ktorý stále nevie dostatočne využiť miestne autentické potraviny. Gastronómia a kulinárstvo sa u nás nevnímajú ako súčasť kultúry. Stále máme čo dobiehať voči Maďarsku, Českej republike či Rakúsku. Ale pomaly sa to obracia, jedlo a pitie sa začína stávať aj u nás marketingovým lákadlom,“ hovorí Jaroslav Hric z neziskovky Gemerské grúne.
Chránené označenia
Poľnohospodárske výrobky a potraviny je možné zapísať a chrániť na úrovni Európskej únie podľa nariadenia Európskeho parlamentu z roku 2012.
Ide o výrobky, na ktorých výslednú kvalitu alebo vlastnosti vplývajú prírodné podmienky, sú spojené s vymedzeným zemepisným územím, tradíciou a majú dobré meno.
Aktívne Záhorie
Slovenskí producenti výrobkov s CHOP alebo CHZO značkou, ktorých Profit oslovil, potvrdzujú, že by sa dokázali presadiť na trhu aj napriek vyšším výrobným nákladom, ak by sa zvýšilo povedomie o týchto výrobkoch.
Očakávajú predovšetkým masívnu štátnu kampaň a bez nej to pri trhových výrobkoch so zložitým výrobným procesom, ako je napríklad bryndza, naozaj nefunguje. Hoci niektoré iné produkty dosiahli úspech aj bez informačnej podpory štátu.

Zdroj: Maňo Štrauch
Zo Záhoria pochádza hneď niekoľko trhovo úspešných potravinových výrobkov s chráneným označením.