Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Akú si dáte - z fľašky či z vodovodu? Voda, od ktorej sme závislí.

Na Slovensku sa doslova kúpeme v kvalitnej pitnej vode. Predaj balenej vody neustále klesá, nedokáže konkurovať vode z vodovodu, ktorej Slováci veria a vyše polovici dokonca chutí najviac.

Neustále počúvame od odborníkov i laikov, že vodu máme na Slovensku všade dobrú – z vodovodu aj z obchodu. Studne neprevádzkované vodárenskými spoločnosťami a horské pramene už môžu byť trocha riskantné, ale len preto, že nevieme, či sa monitorujú.

„Pitná voda by okrem toho, že je zdravotne bezpečná, mala byť aj prijateľná pre spotrebiteľa, mala by mať príjemnú chuť, nemala by páchnuť a na pohľad by mala byť číra a bezfarebná,“ opisuje kvalitnú pitnú vodu pre Profit Karol Munka z Výskumného ústav vodného hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu

Čierna aj artézska

Akokoľvek sfarbená voda už vzbudzuje pochybnosti. Napriek tomu sa americký výrobca rozhodol pretromfnúť túto psychologickú bariéru kampaňou o zdraviu mimoriadne prospešných vlastnostiach, keď sa do vody pridajú fulvonové kyseliny, ktoré ju sfarbia načierno.

Tie sa doteraz používali najmä v poľnohospodárstve na zlepšenie vlastností pôdy, nachádzajú sa v humuse, rašeline aj uhlí. „Fulvonové kyseliny vznikajú rozkladom organických látok, čo vám na ňu asi neurobí chuť. Ale po pridaní dodávajú organizmu rôzne stopové prvky a elektrolyty a pomáhajú nastoliť rovnováhu pH,“ uvádza sa na internetovej stránke Getblk.com.

Čierna voda je v USA na trhu tri roky a na Slovensko ešte nedorazila. Zato iný americký vodný hit Fiji, ktorý pijú celebrity aj americký prezident, v niektorých bratislavských kaviarňach už je. Artézska voda zo sopečného údolia na Fidži, ktorá je na trhu zhruba desať rokov, stavia najmä na čistote a ekológii. Predajom v USA pretromfla dokonca aj francúzsku kultovú značku Evian.

SkryťVypnúť reklamu

„Pri spracúvaní sa používa ropa, zisky z vývozu vody podporujú vojenský režim a balí sa do plastových fliaš dovezených z Číny, čo túto ekologickú značku trochu degraduje,“ uvádza sa na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Koncentrácie horčíka a vápnika sú v nej okrem toho oveľa nižšie, ako odporúčajú odborníci Výskumného ústav vodného hospodárstva.

Čo a ako nám balia

Dovozcovia to majú ťažké. Určite sa nájdu i takí konzumenti, čo si dajú Evian alebo Fiji, lebo je to „cool“. Väčšina však pije domácu vodu, najčastejšie z vodovodu. Čo sa týka vody, sme stopercentne sebestační. Výnimku tvorí iba Magnesia dovážaná z Česka, ktorá si založila značku na prírodnom horčíku. Ten sa do vody dostáva len v unikátnych pôdnych a nerastných podmienkach Slavkovského lesa na západe Českej republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Ekologicky rozložiteľné fľaše napríklad z kukurice na Slovensku ešte nikto nevyužíva, zato do skla sa balí – napríklad Vincentka, liečivá voda s priaznivými účinkami na dýchacie cesty. Aj na Slovensku stavajú výrobcovia minerálok na imidži čistoty, „liečivú silu prírody uzavretú vo fľaši“ využíva v marketingu väčšina výrobcov – neprekáža ani, že v plastovej.

Fatra sa napríklad ako väčšina slovenských minerálok predáva v plaste. Svoj marketing však stavia na jedinečnosti kombinácie anorganických látok, ktoré podporujú tráviace procesy, so zásaditým účinkom na znižovanie kyslosti žalúdka. Marketingu na obaloch domácich minerálok asi môžeme veriť, podlieha prísnemu monitoringu.

„V označovaní na spotrebiteľskom obale minerálnej vody môžu byť uvedené účinky vzhľadom na farmakologické, fyziologické testovanie podľa všeobecne uznaných vedeckých metód. Je zakázané uvádzať, že minerálna voda môže mať význam pri prevencii alebo liečbe chorôb,“ uviedla pre Profit Martina Merková z mediál- neho odboru Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ).

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Braňo Molnár

Potrubie verzus fľaša

Napustiť si do pohára čistú vodu z vodovodu je najekologickejšie a viac ako polovici Slovákov podľa ankety na internetovej stránke Bratislavskej vodárenskej spoločnosti voda z vodovodu aj chutí.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4P48 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4P48 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 872
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 981
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 629
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 431
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 687
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 583
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 273
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 224
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 196
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz