Napriek tomu, že slovenský pracovný trh, firemné povedomie a kultúra sa postupne modernizujú a zlepšujú, naďalej je najťažšie zladiť požiadavky zamestnávateľa a zamestnanca. Každý má na veci svoj pohľad.
DVA POHĽADY. Zamestnávateľ to vidí asi takto: sme spoločnosť poskytujúca gastronomické služby a prevádzkujeme jedáleň. Uvažujeme preto o tom, že zamestnancom ako jeden z benefitov poskytneme hlavné jedlo zadarmo. Ako to riešiť v účtovníctve a aký má také rozhodnutie daňový dosah?
Zamestnanca zaujíma niečo iné – postačilo by, ak by mi namiesto benefitov firma pridala na plate či dala prémiu. (Pritom právne zamestnanecké benefity môžu mať aj charakter odmeny za prácu a môžu mať peňažný alebo nepeňažný charakter.) To by som bol ochotný aj viac pracovať, hovorievajú zamestnanci.
Sú podobné prístupy efektívne? Nie nevyhnutne, firemné benefity by sa ale mali poskytovať s nejakým účinkom i efektom. Ak napríklad už pridať na plate, predĺžiť dovolenku či ponúknuť niečo grátis, tak trvalo a pre všetkých. Zároveň, ak benefit k firme už patrí, očakáva sa zaň lojálnosť, efektivita, pozitívna pracovná nálada.
Pritom nárok na zamestnanecké benefity môže, ale nemusí byť podmienený splnením stanovených podmienok, čo je v kompetencii zamestnávateľa. Zamestnanecké benefity sú spravidla určené všetkým zamestnancom, nie sú podmienené pracovným výkonom. Ako na to správne?