Tomu‚ čo nás posúva vpred a čo nás‚ naopak‚ brzdí, sa behaviorálna psychológia venuje už polstoročie. „Výskumy potvrdili‚ že odmeny na princípe „ak – potom“ sú efektívne pri jednoduchých rutinných úlohách s krátkodobým horizontom. Ľudia majú odmeny radi a ak ich podmienime‚ pomáha im to koncentrovať sa na cieľ‚“ hovorí autor motivačného konceptu Drive Daniel Pink. „Tie isté odmeny sú však oveľa menej efektívne pri tvorivých komplexných úlohách s dlhodobým horizontom. Môžu byť dokonca kontraproduktívne.“
NIE SÚ VŠETKO. Typickým príkladom môže byť podmienka typu „ak dosiahneš takýto výsledok‚ dostaneš viac peňazí“. Peniaze sú v dnešnej spoločnosti dôležité‚ to nik nepopiera. Ak ľudí spravodlivo nezaplatíte‚ nikdy nebudú spokojní a motivovaní‚ o lojálnosti nehovoriac. „Chybou je myslieť si‚ že peniaze sú to jediné‚ na čom záleží, a že ľudia budú podávať lepšie výkony‚ keď budú mať na pamäti finančnú odmenu. Funguje to tak len niekedy‚“ varuje D. Pink. „Pri sofistikovanej kreatívnej práci nechcete‚ aby ľudia mysleli na peniaze. Chcete‚ aby mysleli na prácu. A preto najlepší spôsob, ako využiť peniaze motivačne‚ je zaplatiť im dosť na to‚ aby už ďalej o peniazoch rozmýšľať nemuseli.“
Koučka a manažérka firmy Komunikácia Dana Hamarová tvrdí‚ že dobrý šéf je pre zamestnancov lepšia motivácia ako peniaze alebo čokoľvek iné. Dobrým šéfom myslí človeka‚ ktorý vie počúvať a dáva zamestnancom úlohy, cez ktoré sa posúvajú vpred a ktoré im pomáhajú posilniť pocit sebavedomia. „To je často pre nich vnútorne silnejšie ako peniaze. Samozrejme, aj finančná motivácia má svoje dôležité miesto, ale ak si má niekto vybrať z dvoch podobne platených zamestnaní, určite neuprednostní pár eur navyše pred dobrým šéfom alebo dobrým kolektívom‚“ konštatuje.