Pri čakaní na môjho sprievodcu mi do oka padla brožúra s názvom Káva v číslach. Infografiky v nej ma celkom chytili: tri až štyri roky trvá, kým kávovník prinesie prvú úrodu, šesť až osem rokov, kým dosiahne maximálnu produkciu. Môže narásť až do výšky pätnásť metrov, ale užitočná výška, na ktorú býva zostrihaný, sú dva metre – lepšie sa potom zbiera. A zrazu viem pár nových vecí, o ktorých by som normálne ani nerozmýšľala.
OD POŠTY K OSTROVOM. Presne o pol desiatej k sedačkám pri recepcii prichádza elegantný pán a skôr než sa mi predstaví‚ viem‚ že je to muž‚ na ktorého čakám. Andreas Engelmann je zástupcom riaditeľa pre firemnú komunikáciu.
Pri esprese vo firemnej kaviarni mi rozpráva o začiatkoch firmy, keď v Hamburgu v roku 1949 Tchibo vzniklo. Zakladateľmi firmy boli dvaja muži‚ Max Herz a Carl Tchiling-Hiryan. Názov vznikol z Carlovho mena Tchi(ling) a slova bo(hne), ktoré v tomto prípade znamená zrniečko kávy. „Carl Tchiling síce firmu čoskoro opustil, ale meno Tchibo zostalo‚“ vraví A. Engelmann. Najskôr doručovali praženú kávu poštou. Až neskôr vznikla sieť malých obchodíkov, kde bolo možné kávu si nielen kúpiť, ale aj ochutnať. Ostatné výrobky sa pridružili postupne. Vlastne ten nápad vznikol náhodou. Zákazníkom totiž zvykli ako vianočný darček ku káve pribaliť nejakú maličkosť, napríklad knihu receptov. A zrazu museli pre veľký záujem urobiť dotlač. Nakoniec dozrel variant predajní, ktorý poznáme dnes z nejedného nákupného centra.