Mladí biznismeni to nemajú oveľa ľahšie ako tí skúsenejší‚ na svojej strane však majú bezodnú energiu a tiež podporu‚ ak ju hľadajú. Na Slovensku veľa pre mladých lídrov už od strednej školy robia viaceré organizácie ako JCI-Slovensko‚ Združenie mladých podnikateľov Slovenska‚ ale aj Slovak Business Agency či neziskovky LEAF a JA Slovensko. JCI je napríklad typickou obchodnou komorou‚ akurát so zameraním na mladých. „Vysokoškolákom pomáhame pri realizácii ich podnikateľských nápadov pro- stredníctvom súťaží aj mentoringom a koučingom. Medzi mentormi sú viacerí slovenskí víťazi prestížnej súťaže EY Podnikateľ roka‚“ hovorí výkonný predseda JCI-Slovensko Marián Meško. Slúži im aj sieť partnerských organizácií, ktoré vedia pomôcť s umiestnením výrobku alebo služby na trhu. „A je tu tiež medzinárodná sieť, na ktorú sa môže obrátiť náš člen‚ ak má záujem o vývoz do zahraničia alebo dovoz na Slovensko‚“ dodáva M. Meško.
ĽAHŠIE AKO BAŤA. Jeho organizácia vznikla už pred sto rokmi. Doba Tomáša Baťu či zakladateľa JCI Henryho Giessenbiera však bola úplne iná. „Boli priekopníkmi ekonomického vzdelávania a podpory podnikania mladých – vo svojich krajinách aj globálne. Preto to mali omnoho ťažšie ako my‚“ myslí si M. Meško. „Dnes sú organizácie ako JCI stabilizované‚ s dobrým ekonomickým aj ľudským zázemím a rozširujú sa aj do takých končín sveta, o ktorých sa spomínaným pánom hádam ani nesnívalo. Na druhej strane, hľadať a nájsť si dnes komerčných partnerov nie je vôbec ľahké a presvedčiť ich môžeme len prostredníctvom kvalitných projektov.“ Aj z „mladých“ podnikateľských súťaží už pritom vychádzajú životaschopné firmy. „Cez Študentskú podnikateľskú cenu a Mladého inovatívneho podnikateľa od nášho vzniku v roku 2007 prešlo zhruba 750 mladých podnikateľov a reálne fungujúcich firiem‚“ počíta M. Meško a ako príklad uvádza Tuli vaky z finále súťaže Mladý inovatívny podnikateľ. „Z malej firmičky sa rozvinuli na firmu, ktorá dnes predáva svoje výrobky vo viacerých krajinách EÚ a je rešpektovanou značkou.“