SME

Ako zbaliť firmu do cloudu

Začali to na sklonku tisícročia štyria‚ mierne naivní mušketieri počas civilnej služby. Po pätnástich rokoch stále bojujú‚ aj keď úplne inými zbraňami. Ako hovorí riaditeľ IT spoločnosti Millennium Miroslav Krempaský‚ milujú testovať nové veci‚ Niektorí by povedali‚ že tým priveľmi riskujú. On to tak nevníma. Vraj len robia‚ čo je pre nich prirodzené. Zatiaľ sa to vypláca.

Moment‚ keď ste sa stali riaditeľom a spolumajiteľom veľkej spoločnosti IT iste neprišiel sám od seba.

Boli sme štyria kamaráti po škole‚ na civilnej službe‚ a riešili sme‚ ako to obdobie prežiť. Zarábali sme vtedy možno dvetisíc korún‚ čo nám niekedy vystačilo na jeden lepší večer. A tak sme rozmýšľali, ako si nejako zvýšiť príjem. V tom čase sa práve začínalo obdobie internetu‚ o ktorom vtedy u nás ešte nikto nič nevedel. A keď bol niekto jednooký medzi slepými‚ tak mal veľkú výhodu.

SkryťVypnúť reklamu

Vtedy ste založili firmu?

Áno‚ rozbehli sme ju s tým‚ že si aspoň trochu prilepšíme. Akurát to bola vtedy ešte živnosť napísaná na jediného z našej štvorice‚ ktorý mal modrú knižku, a teda nemusel ísť na vojenčinu. Po skončení civilky, okolo v roku 2000, sme živosť transformovali na eseročku. Vôbec sme netušili‚ čo je to podnikanie‚ nič sme nevedeli. Keby mi niekto povedal, aby som začal ešte raz‚ asi by som aj váhal. Taká bola cesta.

Ale neľutujete.

Nie. Boli to úžasné časy‚ až teraz to viem oceniť. Boli sme pri zrode niečoho‚ do čoho sme išli úplne od nuly. Teraz je to podobné. Dnes je to však cloud a vtedy to boli webové stránky. Nechápal som‚ prečo veľké firmy‚ ktoré boli vtedy na trhu a ešte i dnes existujú‚ vlastne nešli do webového biznisu. „Zrušili“ by nás raz-dva‚ keby chceli.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo to len o šťastí‚ že tie firmy do toho nešli?

Dalo nám to príležitosť vypracovať sa vlastným úsilím a tvrdou prácou. Strašne sme vtedy makali‚ bežne aj dvanásť hodín denne. Ale mali sme vo firme skvelú atmosféru a bolo to veľmi pekné obdobie‚ na ktoré rád spomínam. Pamätám si‚ ako som raz bol v práci do polnoci a ktosi mi vtedy začal gratulovať. Pýtam sa, čo sa deje, a on na to‚ že mám narodeniny. Také tempo sme nabrali. Úplne regulárnym spôsobom sme vtedy vyhrávali tendre veľkých klientov‚ ktoré boli – keď sa na to spätne pozriem – za relatívne málo peňazí‚ ale otvorili nám dvere.

Čo konkurencia?

Keď sa internetový biznis v rokoch 2005 a 2006 u nás naplno rozbiehal‚ začalo sa v ňom točiť aj dosť veľa peňazí. Až vtedy sa tým začali aktívnejšie zaoberať aj tie väčšie firmy‚ ale trh už bol obsadený. Inak‚ z obdobia‚ keď sme začínali‚ dodnes zostali z približne dvadsiatich firiem aktívne už len tri firmy a je veľmi milé‚ že s niekdajšími konkurentmi už aj spolupracujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Vraveli ste‚ že ste boli ako jednookí medzi slepými. Ako ste sa to všetko učili?

Nuž boli sme štyria a rozdelili sme si pozície. Keďže som bol absolvent elektrotechnickej fakulty, tak som mal základy pomerne silné. Ešte popri škole som robil správcu koncového uzla Govnet na ministerstve zdravotníctva a potom som na civilnej službe pokračoval na Úrade vlády. Takže som celých tých sedem rokov veľmi aktívne využíval technológie, mal som dosť informácií zo školy, ale necítil som sa byť až taký profesionál, ako teraz očakávam od ľudí‚ ktorí k nám majú nastúpiť.

A kolegovia?

Jeden kamarát‚ Jano Simon‚ mal na starosti ekonomiku firmy. Rado Balajka bol veľmi šikovný obchodník a tretí kolega‚ Martin Ševček, bol zas schopný dizajnér. Boli sme taká štvorka‚ v ktorej si každý robil svoju časť a veľmi dobre sme sa dopĺňali. Prvého zákazníka – ÚĽUV – sme získali tak‚ že Rado raz stretol na Obchodnej ulici kamarátku, ktorá tam robila.

SkryťVypnúť reklamu

A spýtal sa jej‚ či nepotrebujú webovú stránku.

Áno‚ presne tak to bolo. Bola z toho zákazka za tridsaťtisíc korún‚ čo bolo pre nás neskutočne veľa peňazí. Potom prišiel druhý zákazník‚ tretí a už to išlo samo. Neriešili sme vtedy nijako špeciálne ziskovosť firmy‚ bývali sme u rodičov a nemali sme veľké náklady. Ale zhodli sme sa‚ že práve týmto sa chceme živiť. Boli sme ako štyria mušketieri‚ potiahli sme sa navzájom‚ keď mal niekto pochybnosti.

Bolo tých pochybností veľa?

Každý má nejaké zaváhania. Boli sme v stave‚ keď sme váhali‚ či to nezabaliť. Prvých päť rokov sme si vyplácali minimálny plat‚ aj to raz áno‚ raz nie. Keď som sa porovnával s bývalými spolužiakmi‚ ktorí robili v Orangei‚ zarábali aj desaťnásobok. Bola to vysoká neistota‚ naša cesta nemala žiaden jasný výsledok – mohlo sa to skončiť úspechom aj nezdarom. Ale pomáhal nám pocit zodpovednosti k zákazníkom. Keď si človek uvedomí tú silu dôvery – to‚ že niekto verí‚ že my mu dodáme niečo‚ čo je preňho užitočné‚ je ochotný nám za to zaplatiť a navyše sa k nám opakovane vráti, tak to je niečo veľmi silné.

SkryťVypnúť reklamu

A dnes sa už vaši bývalí spolužiaci asi porovnávajú s vami.

Áno‚ potom sa to preklopilo. Bez preháňania sme na Slovensku v oblasti webov dosiahli absolútny strop. Už sa nebolo kde posunúť ani referenčne, ani finančne. Mali sme najväčších zákazníkov‚ robili sme najlukratívnejšie projekty v komerčnej sfére. Trh sa začal saturovať a my sme sa museli zamyslieť‚ čo ďalej. Mohli sme si vybrať‚ či pôjdeme akademickejšou cestou‚ ktorú v tom čase predstavovali free technológie‚ alebo tvrdšou‚ komerčnejšou. Povedali sme si‚ že chceme byť úspešná firma, a rozhodli sme sa pre Microsoft‚ ktorý nám vtedy ponúkal omnoho lepšie možnosti.

Napríklad?

Toto partnerstvo nám naozaj veľmi pomohlo. Napríklad každý rok sme chodievali do Spojených štátov na partnerské konferencie Microsoftu‚ kde sa ukazujú novinky‚ technologické trendy‚ vízie‚ ako by mohol svet vyzerať. Chodí tam 15-tisíc ľudí z celého sveta‚ veľa mienkotvorných z top firiem. A v takejto atmosfére si človek vždy uvedomí‚ čo robí‚ čo by mal robiť a čo by mohol robiť. Pamätám si‚ že v roku 2003 začala byť populárna téma CRM, teda systému na manažment vzťahov so zákazníkmi, a o rok tomu už bol venovaný celý blok na konferencii. Mal som pocit‚ že to môže byť dobrá vec a mohli by sme si to pribrať do portfólia. Boli sme s tým na Slovensku úplne prví. My sme zväčša tí‚ ktorí zvyknú prerážať cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Neprekáža vám‚ že si pri tom musíte prejsť všetkými chybami pionierov?

Tak sme nastavení. Do firmy prijímame vždy ľudí‚ ktorí technológiami žijú. A im musíte dať príležitosť si nové veci vyskúšať. Je to pre nás jednoducho prirodzené. Sami skúšame a zároveň to ponúkame osvieteným zákazníkom. Takže sme si vytvorili tím na CRM‚ získali prvého veľkého zákazníka Eset‚ vzdelávali sa‚ testovali a verili‚ že keď sa o tri štyri roky aj na konzervatívnom Slovensku zdvihne vlna záujmu‚ budeme na ňu pripravení. Ale prišla hospodárska kríza a firmy riešili prežitie‚ nie investície do nových systémov. To‚ čo sme čakali v roku 2008‚ prišlo až v roku 2012. Museli sme čakať sedem rokov.

Dobrá výdrž. A ako ste prežili krízu?

SkryťVypnúť reklamu

Bolo to zaujímavé. Dovtedy bol na trhu taký záujem a toľko peňazí‚ že náš zisk bol determinovaný akurát dostatkom ľudských zdrojov. Vtedy u nás bolo skvelé obdobie pre zamestnancov‚ prichádzali k nám rovno zo školy mladí chalani bez skúseností‚ vypýtali si 50-tisíc korún a dostali ich. Druhá vec bola‚ že sme na krízu neboli vôbec pripravení. Boli sme pripravení iba na úspech. Tesne predtým sme dokonca rozšírili obchodný tím. Dovtedy práca tiekla sama a zrazu sa prúd vypol. Mali sme tri obrovské projekty a spoliehali sme sa‚ že nemôžu všetky tri naraz padnúť. Ale stalo sa a my sme sa odrazu z úplnej pohody dostali do obrovskej nepohody. Naši ľudia‚ ktorí boli zvyknutí na veľký komfort‚ zrazu v práci len sedeli a nemali čo robiť. A my sme stále dúfali‚ že sa niečo stane.

SkryťVypnúť reklamu

Dlho ste dúfali?

Asi jeden rok. Prišli sme o dosť veľa peňazí – sme inak veľmi efektívne fungujúca firma‚ ale vtedy sme rezervu neefektívne minuli na platy zamestnancov‚ ktorých sme nepotrebovali. Keď sme si to uvedomili‚ prepustili sme tretinu ľudí. Prišli aj rozpory medzi majiteľmi o to‚ akým smerom sa máme ďalej uberať. Jeden z pôvodnej štvorky napokon odišiel a my sme vo firme Mille- nnium spustili veľkú reštrukturalizáciu‚ obmedzili sme oblasti‚ ktorým sa budeme venovať‚ zmenili sme motivačné princípy. Práve práca s ľuďmi bola vôbec tou najzložitejšou časťou‚ lebo boli v obrovskom napätí.

Čím ste to prelomili?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4PCE na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Internet

Satelity vyniesla do vesmíru raketa Atlas V prevádzkovaná spoločnosťou United Launch Alliance.

Poskytovať budú širokopásmové internetové pripojenie s nízkou latenciou.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 941
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 074
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 5 854
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 089
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 895
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 597
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 412
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 341
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 871
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 848
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 540
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 404
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 615
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 597
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 308
  8. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 5 483
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poškodený most v Poprade.

Rezort sa spolieha na analýzu za 7,6 milióna.


1
Qatar airways

Celkové údaje o príjmoch a počte cestujúcich zatiaľ nie sú k dispozícii.


TASR
Skupina Be Group pôsobila na Slovensku od roku 2005.

Švédsky koncern Be Group odišiel zo Slovenska neslávne.


Na archívnej snímke demonštranti protestujú proti masového turizmu v Barcelone.

Španielsko vlani prilákalo rekordných 94 miliónov turistov.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 871
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 848
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 540
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 404
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 615
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 597
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 308
  8. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 5 483
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťZatvoriť reklamu