Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Počuli ste už o tekutom zlate z Japonska?

Keď Japonec objaví v zahraničí dobrý nápad na biznis, skopíruje ho a vytvorí produkt v ešte lepšej kvalite. Milovníci whisky si nielen v Tokiu, ale aj v Paríži, v Londýne či v New Yorku dnes namiesto škótskej objednávajú „japonskú“.

Japonská whisky? Preboha‚ to znie, akoby Angličania fušovali Francúzom do bordó alebo vinári z New Jersey do talianskych vín. Podobné bonmoty trúsili svetoví mixológovia a barmani do momentu, kým si z japonskej whisky nechlipli.

ŠKÓTSKA A FORD

„Počas prvej cesty do Japonska na propagáciu ich whisky som váhal, či bude slušné, ak ju od japonských hostiteľov odmietnem a vypýtam si radšej džin s tonikom,“ píše na svojom blogu dnes už milovník japonskej whisky a vtedajší editor časopisu Whisky Magazine Marcin Miller. Na Britské ostrovy sa vrátil očarený destilátom z jačmeňa.

SkryťVypnúť reklamu

Konzervatívni milovníci pravej škótskej si totiž neuvedomujú japonskú mentalitu. „Keď Japonec objaví v zahraničí dobrý nápad na biznis, skopíruje ho a obyčajne vyrobí produkt v ešte lepšej kvalite. Aj zakladateľov Nissanu a Toyoty nadchol Henry Ford a po japonských cestách začali čoskoro brázdiť prvé nissany a toyoty. Keď sa Japonci do niečoho pustia, neprestanú, až kým nie sú absolútne spokojní s kvalitou,“ hovorí pre Profit japonská enologička a expertka na whisky Sajumi Ojamová zo spoločnosti Nikka.

Vďaka otcovi, ktorý pracoval ako hotelový manažér v meste Akita, si máčala prsty do vín a destilátov už v detstve. „Pamätám si deň, keď som ako šesťročná ochutnala pravé šampanské. Vrhla som do seba hneď dva poháre.“ Tridsaťročnou japonskou whisky si s otcom pripila, keď mala osemnásť. Generácie, ktoré vyrástli na škótskych a írskych brandoch dnes učí, ako si správne vychutnať japonský obilný destilát.

SkryťVypnúť reklamu

WHISKOVÁ LOVE STORY

Predkovia Sajumi zvyknutí na ryžové saké si zo škótskej whisky prvý raz usrkli v druhej polovici devätnásteho storočia. Obchodník s alkoholom Setcu Šuzo vyslal v roku 1919 svojho zamestnanca Masataku Takecuru na štúdiá do Škótska. Na Univerzite v Glasgowe sa ako historicky prvý študent z Japonska priúčal umeniu destilácie. Zamiloval sa tam do Škótky Jessie Roberty Cowanovej, ktorá sa stala jeho múzou, manželkou a podporovateľkou jeho biznisu.

Po návrate do vlasti Setcu zbankrotoval a Masataka si musel hľadať džob. Zamestnal sa v spoločnosti Kotobukija (dnes Suntory), pre ktorú vybudoval prvý liehovar Jamazaki. Onedlho si pod hlavičkou vlastnej spoločnosti Nippo Kadžu (dnešná Nikka) vybudoval už svoj vlastný liehovar Yoichi na ostrove Hokkaidó. Tradičný spôsob výroby, ohrev dreveným uhlím, na ktorý už Škóti dávno zabudli, garantuje japonskej whisky plnšiu korenistejšiu chuť.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr pribudol Miyagikjo, ktorý je na rozdiel od Joiči vybavený plne automatizovanou výrobou. Z japonského whiskového koláča si dnes ukrajujú najväčšiu časť výrobcovia Nikka a Suntory. Z malých liehovarov sa dostáva na výslnie Ičiró Akuto a jeho Čičibu. Po tom, ako jeho rodina predala vlastný liehovar, Ičiró skúpil naspäť posledných štyristo barelov a vytvoril z nich zberateľsky zaujímavé limitované série.

TRIK S POHÁROM

Do roku 2000 tiekla japonská whisky najčastejšie do japonských pohárov. Domáci trh s ročným odbytom viac ako sedemdesiat miliónov fliaš je dodnes významným klientom. V deväťdesiatych rokoch to však chvíľu vyzeralo na krízu. Japoncom zachutilo pivo, biele destiláty a sladké likéry.

Viacero malých výrobcov muselo preto zatvoriť výrobu. Zasiahla marketingová loby, ktorá zmenila imidž whisky na nápoj, ktorý je „cool“. Stačilo ju preliať do špeciálneho vysokého, takzvaného high- ball pohára a podávať s ľadom a s vodou alebo so sódou.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PCP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PCP na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 507
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 620
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 267
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 793
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 618
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 313
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 113
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 539
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 409
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Fiktívne faktúry, predaj bez bločku, karusely. Ako sa podvádza s DPH?

DPH prinesie do štátnej kasy viac ako 6 miliárd eur.

Ilustračné foto.
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

V supermarketoch s potravinami po vypuknutí krízy ľudia chýbali. Nahradili ich zamestnanci zo sektoru cestovného ruchu, ale aj pracovníci siete kníhkupectiev.