SME
Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel

V e-shopoch sa meníme

Zásadne sa mení spôsob, ako ľudia nakupujú, cestujú a spolupracujú s poskytovateľmi služieb. Výsledok je, že zákazník sa naučil plávať v nových vodách. Vie, ako má hľadať či ušetriť peniaze i čas. Online nakupovanie prinieslo aj tento rok nové trendy.

Predajcov na Slovensku je vzhľadom na veľkosť trhu ako maku. Je to pozitívne. Každý prichádza s vlastnou stratégiou, prispieva tak k zmenám na trhu a podpisuje sa pod najnovšie trendy. Všetkých však spája jedno – svoje predajné kanály museli podvoliť aj predaju cez internet alebo ho prinajmenej využívať. Pre niektorých je online prostredie „core“ biznisom, pre iných doplnkom, keď to práve v predajni nejde.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť MasterCard v prvej polovici tohto roka naznačila, ako rýchly nástup moderných technológií ovplyvnil spôsob fungovania maloobchodného sektora. To všetko vedie nielen klienta, ale aj predajcu k novým návykom.

SkryťVypnúť reklamu

VERNOSŤ SA OPLATÍ. Podľa štúdie MasterCardu si dnes 63 percent ľudí zisťuje informácie o tovare na internete, ale nakupuje v kamenných obchodoch. Trinásť percent ľudí sa o tovare informuje v kamenných obchodoch a následne nakupuje online. A 24 percent ľudí kombinuje internetové a kamenné obchody tak pri nákupe, ako aj pri získavaní informácií.

Najvyššiu pridanú hodnotu vidia obchodníci v takzvanom tagovaní produktov (74 percent), geolokácii (70 percent) a vernostných programoch (44 percent), zatiaľ čo zákazníci majú najradšej vernostné programy (78 percent), cenové porovnávače (61 percent) a získavanie zaujímavých ponúk podľa svojej aktuálnej polohy, teda geolokácie (53 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Práve prístup k týmto informáciám, porovnaniam, digitálnym cenovkám a hodnoteniam je pre predajcov aj zákazníkov kľúčový. V spleti početných ponúk sa dá dnes čoraz ľahšie nájsť tá najvýhodnejšia. V krátkom čase možno porovnať cenový rozdiel pri jedinom produkte, vyvarovať sa nákupu podľa negatívneho hodnotenia iných kupujúcich. Je zrejmé, že ľudia sa radi podelia o negatívnu skúsenosť.

PLATÍME VIAC. Väčšina zákazníkov dnes k týmto informáciám pristupuje cez inteligentné zariadenia. „Smartfóny využívajú Slováci nielen na čítanie e-mailov či surfovanie na webe, ale čoraz viac na online nakupovanie. S nástupom smartfónov a mobilných zariadení pripojených k internetu sa mení aj profil nášho zákazníka. Je oveľa náročnejší a patrí do vyššej príjmovej skupiny. Samotná zľava už nie je hlavným motivátorom nakupovania, ako to bolo pri štartovaní zliav na Slovensku pred približne piatimi rokmi. Priemerná hodnota nákupu vzrástla za päť rokov na 45 až 50 eur,“ hovorí Aleš Mlátilík, riaditeľ portálu Zľavomat.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Trend potvrdzuje aj bydlisko väčšiny zákazníkov – okrem Bratislavy prevažujú okresné mestá s vyššou kúpnou silou. Ako ďalej uvádza A. Mlátilík, ľudia na zľavových portáloch čoraz častejšie vyhľadávajú inšpirácie na trávenie voľného času. „Takzvaný push biznis – kúpte dnes, lebo zajtra už ponuka nebude – sa pri zľavách postupne zmenil na pull biznis, teda zákazníci sami kontrolujú cez aplikáciu v mobile či cez web nové ponuky a objavujú nové zážitky,“ tvrdí šéf portálu. Dodáva, že pred Vianocami sa ich počet zdvojnásobuje.

POHODLNE A VÝHODNE. Ak by ste si pritom mysleli, že o všetkom rozhoduje najnižšia cena, mýlili by ste sa. Najnižšie ceny sú stále lákadlom pre tri štvrtiny Slovákov. Aj keď cenovka zvykne zaujímať väčšinu ako prvá, nerozhodujeme sa len podľa nej. Vedomie o ľahkej dostupnosti ku konkurencii a jednoduché spôsoby porovnania cien vyvoláva istotu, že podobnú cenu isto ponúknu aj iní. A tak sa zreteľ presúva čoraz viac k iným charakteristikám či kvalite.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší internetový porovnávač Heureka.sk to potvrdzuje. „Hlavnými lákadlami e-shopov pre Slovákov nie sú len nízke ceny, ale aj úspora času či zvýšenie komfortu nákupu priamo z domova alebo kedykoľvek z mobilného zariadenia. Slováci sú pri nakupovaní veľmi pohodlní a ukazuje sa to aj pri nakupovaní online. Ako dôvody uvádzajú úsporu času, komfort nákupu i veľký výber sortimentu, ktorý e-shopy ponúkajú. Najnižšia cena zostáva stále prvým dôvodom pre slovenských nakupujúcich. Na ďalších priečkach sa umiestňujú práve výhody pohodlného nákupu,“ vysvetľuje riaditeľ Heureky Tomáš Braverman.

eshopZdroj: blog.monitor.us

Presná polovica opýtaných rada nakupuje na internete, lebo si môžu vyberať zo širšej ponuky tovaru. Špeciálne ponuky platia na internete až na viac ako tretinu Slovákov. Pätine Slovákov vyhovuje na internetovom nakupovaní lepšia prezentácia sortimentu. Celkovo na internete nakúpili Slováci vlani za zhruba 611 miliónov eur a podiel e-commerce na trhu tak bol päť percent. Každým rokom pritom počet Slovákov obľubujúcich online nákup rastie, vlani stúpol oproti roku 2013 o 20 percent.

SkryťVypnúť reklamu

BURZY, TRHY, BAZÁRE. Napriek tomu, že online nakupovanie má už krátku históriu na Slovensku za sebou a najväčšie nákupné portály si vydobyli postavenie, stále dokážu uspieť aj menší hráči. Nové trendy sa totiž týkajú aj ich. Je to aj tým, že ľudia veľmi radi vyhľadávajú najjednoduchšie spôsoby nákupu a preverujú sortiment z rôznych uhlov. Aj preto sa v ostatnom čase darí netradičným predajcom či skupinám, ktoré vznikajú vďaka sociálnym sieťam...

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (24. 3. 2023)
USD 1.088
AUD 1.624
CZK 23.658
JPY 142.870
CAD 1.488
GBP 0.885
HUF 384.750
PLN 4.687
CHF 0.997
SEK 11.222

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Chcete bývať za 1,49% ?
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 178
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 7 087
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 660
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 903
  5. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 3 011
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 711
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 538
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 2 382

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 863
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 600
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 471
  4. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 3 453
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 114
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 991
  7. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 2 962
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 933
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V kauze vraždy Daniela Tupého obvili advokáta Adama Puškára.

Petržalský súd bude rozhodovať o väzbe v nedeľu.


48m

Sulík na mňa písal hanopisy.


a 1 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Našťastie prokuratúra nechala o väzobnom stíhaní Puškára rozhodnúť súd.


28m
Spomienka na zavraždeného študenta Daniela Tupého pri pamätníku na nábreží Dunaja v Bratislave.

Mohli po takmer 18 rokoch použiť údaje o lokalizácii mobilov?


9 h

Neprehliadnite tiež

Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Banky v eurozóne sú odolné, tvrdí šéfka ECB.


TASR a 1 ďalší 7 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Okrem rakúskej banky tam stále pôsobí aj talianska UniCredit.


TASR 8 h
Juraj Karpiš.

Ekonóm hovorí o Silicon Valley Bank a Credit Suisse.


a 1 ďalší 23 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 24 h

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 863
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 600
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 471
  4. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 3 453
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 114
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 991
  7. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 2 962
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 933
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu