Koľko jazykov môže človek aktívne ovládať?
Momentálne asi najlepší polyglot‚ zakladateľ týchto konferencií Richard Simcott z Veľkej Británie ovláda šesť jazykov na špičkovej úrovni a ďalších sedem na veľmi dobrej. Na rôznych úrovniach sa dohovorí asi dvadsiatimi piatimi jazykmi. Myslím si, že limit bude možno dvadsať jazykov na veľmi vysokej úrovni u sedemdesiatročného človeka‚ ktorý mal počas života veľmi priaznivé podmienky na učenie.
Mali ste jazykovo pestré detstvo – leto v rakúskej rodine, maďarská opatrovateľka, tábory v USA.
Mám veľa kamarátov, ktorí chodili za rodinou do Spojených štátov. Ale kým bola mama v Afrike za strýkom, bol som aj u maďarskej opatrovateľky a keďže som od nej pochytil dosť maďarských slovíčok, rodičia ma neskôr dali do maďarskej škôlky.

Už v trinástich ste vraj ovládali päť jazykov na vysokej úrovni. Išlo vám v detstve učenie ľahšie?
Deti sa vo všeobecnosti učia jazyky rýchlejšie ako dospelí. Vedel som si ľahko zapamätať nielen slová a vety, i celé básničky alebo rozprávky na jedno počutie, ale potom sa to postupne vytrácalo. Neviem prečo, ale do určitého veku som si pamätal veci rýchlejšie.
Na univerzite ste sa naraz učili po čínsky, rumunsky, portugalsky a perzsky. Ako sa to dá?
Až na perzštinu to boli pre mňa pomerne ľahké jazyky, lebo som v tom čase už vedel dobre po taliansky a rumunčina s portugalčinou patria do rovnakej jazykovej rodiny. Veľa záleží na tom, ako si človek zadelí čas. Ja som namiesto hudby napríklad počúval poľské správy. Keď som sa večer nudil, tak som sa cez Skype buď rozprával s kamarátmi Poliakmi a Rumunmi, alebo som si čítal jazykové učebnice a knihy v rumunčine.
Čo je vašou hlavnou motiváciou pri učení sa jazykov? Rozumieť? Stať sa rekordérom?
Stať sa rekordérom určite nie. Pravdepodobne je to bezproblémová komunikácia a možnosť byť na chvíľu Nemec, Talian či Číňan.
Dá sa jazyk vrátane dokonalej výslovnosti naučiť bez toho, aby človek žil v danej krajine?
Asi nie. Po prvé by to trvalo dlho, po druhé pri mnohých jazykoch to bez pochopenia kultúry ani nejde.