Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Módny biznismen: Naše deti musíme učiť úplne inak

Je partnerom v spoločnosti‚ ktorá zastupuje v strednej Európe tri renomované značky z Veľkej Británie. Dve z nich sú módne, jedna patrí k najznámejším menám v predaji hračiek. V Česku otvára jeden obchod za druhým. Keďže ide o franšízy‚ existuje možnosť rozšíriť licenciu do okolitých krajín. Pražský podnikateľ Pavel Čmelík kráča k svojim cieľom pomalým, ale istým krokom.

Poradenstvo je veľmi dobre platená práca s náročnými klientmi, ktorí nie vždy chcú pre svoju firmu dobroZdroj: Tomáš Novák

Muži sa v móde priveľmi neangažujú. Ako sa stalo, že vás začala zaujímať?

Cesta k súčasnému stavu bola trochu tŕnistá. A dlhšia. Keď som mal dvadsaťdva rokov, odišiel som do Austrálie‚ dva roky som tam žil, študoval angličtinu i pracoval. Vstúpil som do iného sveta, ako som poznal doma. Všimol som si, že ľudia, ktorí pracovali v kanceláriách‚ boli v porovnaní s tým, čo som videl doma, nadštandardne oblečení. To ma zaujalo.

SkryťVypnúť reklamu

Vtedy padlo rozhodnutie?

Po návrate som niekoľko rokov pracoval v Maďarsku, odtiaľ som sa presunul do Londýna, kde som pôsobil v banke Morgan Stanley. Vtedy som po prvý raz videl módnu značku TM Levin, chodil som okolo jej obchodu do práce. Uvedomil som si, že je to niečo, čo doma nemáme a malo by to fungovať.

Začal som zisťovať, či by boli ochotní otvoriť obchod v Prahe. Napokon som sa vrátil do Prahy, kde som pracoval v poradenských firmách. Zhodou okolností ma do Londýna zavial nový projekt a v roku 2009 som už ľudí v TM Levin vážne oslovil s biznis plánom. Zo začiatku to vyzeralo, že ich česká metropola a vôbec stredná Európa nezaujíma‚ nezvažovali tu robiť biznis. Orientovali sa skôr na Áziu, Stredný východ a na veľké mestá. Myslím si, že na začiatku ani nevedeli, aká je Praha kozmopolitná.

SkryťVypnúť reklamu

Neodradilo vás to?

Pripravil som veľmi detailný biznis plán. Naznačil som očakávané tržby, umiestnenie obchodov, rozpitval som podnikanie v Česku na drobné. Až vtedy ich zámer zaujal. Moje návrhy už vedeli porovnať s ďalšími medzinárodnými partnermi a videli, že môj plán nie je vôbec malý. Rýchlo prišli na to, že mať obchody v Prahe je podobné, ako mať ich v Dubline. Je to z Londýna hodina a pol lietadlom, kedykoľvek si môžu veci skontrolovať. V tom čase padlo rozhodnutie a my sme získali licenciu.

Pracovali ste ako finančník v prestížnych poradenských firmách. Tam ste mohli aj zostarnúť. Prečo ste vlastne ten svet opustili?

Bol som v tej sfére približne osem rokov a myslím si, že to bohato stačí. Poradenstvo je veľmi špecifická práca, každé tri mesiace človek pracuje na inom projekte, spája sa s tým veľa cestovania. Je to veľmi dobre platená práca s náročnými klientmi, ktorí nie vždy chcú pre svoju firmu dobro. Na pozadí najímania poradenských spoločností nie je vždy len zvýšenie profitability a výsledkov.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa ľudí si chce ochrániť svoje pozície a legitimizovať rozhodnutia z minulosti. Na to potrebujú pečiatky medzinárodných konzultačných spoločností. Ten svet ma nebavil. Ísť do vlastného biznisu je výrazne riskantnejšie, je tu možnosť, že sa nebude kam vrátiť. Začínajúci biznis dlho nezarába veľa peňazí. Hodnota sa tvorí vašou vierou‚ že bude rásť, v očakávaní, že raz bude biznis stabilne zaistený a dostatočne veľký, aby generoval pravidelný príjem.

Prepracovaný biznis plán a veľa energie, tak by sa dal popísať začiatok každej firmy s ambíciouZdroj: Tomáš Novák

Začali ste z ničoho?

Začiatky sú vždy riskantné, musíte dať do podnikania všetky svoje peniaze, veľa si požičať. Myslím si ale, že všetko je to o úsudku. Prepracovaný biznis plán a veľa energie, tak by sa dal popísať začiatok každej firmy s ambíciou. Veľa som sa pýtal kamarátov, vysvetlil som im, čo chcem robiť, nič som neskrýval.

SkryťVypnúť reklamu

Je to dôležité, lebo ak niečo tajíte, môže sa stať‚ že budete jediný‚ kto zámeru verí, a ostatní nie. A keď vám nikto neverí, tak nebudete mať zákazníkov. Spätná väzba je pre začiatok podnikania nevyhnutná. Na začiatku sme boli traja, išli sme do toho síce v neistote, ale povedali sme si, že to skúsime a aspoň zažijeme niečo zábavné.

Vašimi prvými zákazníkmi v módnom obchode boli teda kamaráti a známi?

Prvý mesiac po otvorení bol jednoduchý. Asi preto‚ že príprava – od času vytvorenia biznis plánu po otvorenie obchodu – trvala dva roky. Keď- že som o zámere hovoril naozaj s mnohými ľuďmi, tak prvé týždne sme mali v obchode veľa nadšených známych, ktorí prišli a zo solidarity si kúpili oblek a nejaké košele‚ pričom sme im vedeli ponúknuť lepšiu cenu. Keď už ale máte otvorené dva obchody, kamaráti nestačia‚ a potom je to už normálny, tvrdý biznis.

SkryťVypnúť reklamu

Kto boli vaši zákazníci? Ľudia z vyšších manažérskych pozícií?

Špičkoví manažéri si dávajú šiť na mieru. Náš typický zákazník je človek, ktorý pracuje v obleku. Taký človek potrebuje dva až tri obleky za rok a spotrebuje aj desať košieľ. Dieru na trhu sme primárne nevideli v cene, tie máme stredné, žiaden extrém ani nahor, ani nadol. Ale v obchode máme zhruba tritisíc košieľ v stovke veľkostí. To znamená, že sme zobrali veľkú časť trhu tým, ktorí sa špecializujú na šitie na mieru.

Ako by mal vyzerať človek pohybujúci sa v biznise?

Súvisí to s pochopením slova imidž. Narazil som na definíciu, že musí mať oblek a košeľu. To je však veľmi slabá definícia. Hovoríme, že oblek musí dobre padnúť, košeľa musí byť zo stopercentnej bavlny a dôležitá je správna kombinácia. Kto nemá prehľad o trendoch, nič nepokazí bielou košeľou a tmavším oblekom. To je kombinácia, ktorá vždy funguje.

SkryťVypnúť reklamu

Pánska móda sa mení približne každé dva roky. Kto si chce zvyšovať imidž, musí si kupovať nové veci. Máme dva typy zákazníkov. Jedna skupina je konzervatívna a nemá rada zmeny. Druhú skupinu tvoria muži, ktorí sa v módnych trendoch vyžívajú.

Naše deti musíme učiť úplne inak 3/4Zdroj: Tomáš Novák

A čo dámy?

Dámska časť našich zákazníkov je trochu komplikovanejšia. Navyše v dámskom oblečení je výrazne väčšia konkurencia. Sú desiatky značiek, ktoré dokážu ženu dobre obliecť. Každá zákazníčka má svoj obľúbený štýl. Keď príde desať mužov, tak sa z nich deväť u nás oblečie. Z desiatich žien si vyberú tovar možno dve či tri. Ale my sa špecializujeme na dámske biznisové košele a šaty.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vidíte súčasnú atmosféru v podnikaní v Českej republike?

Verím, že sa vzďaľujeme od modelu „všetko si musím ukradnúť“ k tomu‚ že si „dokážem zarobiť poctivo“. Bude to ešte dlhá cesta. Ale ako sa stretávam s ľuďmi, tak mám pocit, že čoraz menej ich volí sivú cestu nekalých praktík. Biznis je na druhej strane čoraz ťažší. S globalizáciou sa rozšírila konkurencia, dnes sme vystavení súťaži nielen v rámci Európskej únie, ale celého sveta.

Prvých desať, pätnásť rokov po zmene režimu bola kľúčová cena, dnes je to kvalita a servis. Ľudia sú teraz ochotní za kvalitu a servis zaplatiť. Tomu sa teším. Trochu ma však mrzí, že zákony sa píšu tak, aby síce zabránili nepoctivým ľudom kradnúť‚ ale nikto si neuvedomuje, ako neuveriteľne pritom tieto zákony bránia poctivým ľuďom podnikať. Vnímam to ako veľkú hrozbu a myslím si, že na Slovensku je to rovnaký problém.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDD na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 808
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 923
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 509
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 643
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 481
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 480
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 353
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 250
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 198
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 125
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Zasnežené východné Slovensko.

Neprehliadnite tiež

Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.
Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.
Podcast Index

Penta situáciu podcenila, Haščák mal odstúpiť skôr

Čo čakať od Penty bez Haščáka vo vedení?