
Zdroj: Shutterstock.com
Pravda je, že pre slovenský biznis je marketingový plán skôr novinkou. Len odnedávna si spoločnosti začali osvojovať moderné princípy tvorby biznisu a spolu s nimi aj potrebu plánovať, definovať zákazníka, správne komunikovať navonok, cieliť či časovať.
Poznať svojho kupca. Kým biznis plán má pomôcť firme určiť svoje smerovanie, marketingový plán by jej mal pomôcť pochopiť, ako sa k tomu cieľu dostať – detailným naplánovaním jednotlivých krokov. Zo skúseností viacerých medzinárodných firiem, ktoré sa snažili definovať správny marketingový plán, vyplynulo jediné – dokonalý marketingový plán buď neexistuje, alebo ho naformulovať nedokážete. Všetko je len pokus priblížiť sa najlepšiemu možnému nastaveniu biznisu. Pre viaceré firmy je ale spoločným menovateľom zákazník. Predaj a nákup závisí často len od neho, takže je to práve zákazník, na ktorého je sústredná všetka komunikácia firmy.
Podľa profesora marketingu Roberta Thomasa, ktorý marketingovému plánu venoval viacero blogov, je práve definovanie a najmä pochopenie myslenia a správania zákazníka a konkurencie kľúčovým prvkom dobrého plánu.
Urobte to! Ako uvádza finančný portál Businessnewsdaily.com, marketingový plán by mal byť viac analýzou – detailným pohľadom na to, prečo by potenciálny zákazník mal využívať vašu službu či kupovať váš tovar. Ako ďalší aspekt uvádza, že firma sa má sústrediť na svojho vlastného zákazníka. Nehľadať ihlu v kope sena, ale vedieť nájsť tú „správnu kopu“. To isté platí o vašej konkurencii a analýze jej komunikácie a predaja navonok. Musíte nájsť výhodu, ktorú chcete predať zákazníkovi.
Marketingový plán by mal vedieť identifikovať túto výhodu. Následne by mal podnikateľ vedieť, ako vaše prednosti čo najlepšie komunikovať a dostať do povedomia špecifickéhozákazníka. Tým môže byť aj správny slogan v správnom čase a pre správnu klientelu. Spomínate si ešte na heslo „Just do it“ („Urob to“) od značky Nike? Samozrejme, že áno, pretože bolo také chytľavé, že sa s ním chceli všetci športovci identifikovať.
Outsourcujte. To isté platí o definovaní najlepších spôsobov, ako treba komunikovať. Kým väčšina firiem sa dnes učí správne narábať s marketingom sociálnych sietí, výhodou, s ktorou môže rátať dobrý marketingový plán, je využitie outsourcingových služieb. Jednoducho sa oplatí zveriť správne nastavenie komunikačnej kampane ľuďom, ktorí sa na to špecializujú.