Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Ako vyťažiť čo najviac pri predaji svojho biznisu

Rozbehnúť podnikanie je lákavé. Dnes podnikaním už môže byť čokoľvek, od webu po startupový nápad. V začiatkoch si vyžaduje veľké zanietenie a stopercentné nasadenie. Keď však majiteľ biznisu dospeje do momentu, že svoj výtvor či startupovú firmu chce posunúť ďalej alebo predať do iných rúk, narazí na základnú otázku. Akú má môj biznis či startup hodnotu?

Zdroj: Shutterstock.com

Spoločným problémom je, že podnikatelia sa len ťažko odosobňujú od toho, čo vytvorili.

Najmä vtedy, keď podnikanie funguje či má potenciál. Je ľahké veci nadhodnotiť, nezostávať v škatuli, pýtať za biznis priveľa. Platí, že druhá strana sa bude pri kúpe alebo oceňovaní firmy riadiť iným metrom.

Budúce zisky dnes

Online biznis je špecifická vec. Nedávno médiá publikovali informáciu, že investičná skupina Rockaway kupuje e-shop Mall.cz a porovnávač Heureka.cz. Hovorilo sa o rôznych sumách, nakoniec sa zmluvné strany dohodli na cene viac ako dvesto miliónov eur. Úspech je jedna vec, reálna hodnota druhá.

SkryťVypnúť reklamu

„V skutočnosti je oceňovanie hodnoty akéhokoľvek podniku pomerne komplikovaná úloha, pričom na jej vyčíslenie sa využívajú rôzne spôsoby. Pri posudzovaní hodnoty podniku sa neprihliada iba na súčasný stav, ale aj na potenciál rastu podniku. Jeho hodnotu môžeme vyčísliť trhovým spôsobom, keď sa hodnota rovná súčasnej hodnote budúcich ziskov podniku. V tomto prípade zohľadňujeme tržby a náklady spoločnosti za obdobie niekoľkých rokov a úrokovú mieru,“ vysvetľuje na stránke Indexpodnikatela.sk Simona Šályová.

Pri začínajúcich podnikoch určuje hodnotu najmä budúci potenciál

Špecifický online

Na to, aby ste boli schopní oceniť hodnotu podnikania detailnejšie, potrebujete do firmy nazrieť hlbšie ako len do jej účtovnej závierky.

Hodnota sa totiž vždy premieta do finančných ukazovateľov a takisto odvíja od nich. Ak predávate start- up či podnikateľskú ideu, je možným ohodnotením aj budúci potenciál predaja a očakávané zisky.

SkryťVypnúť reklamu

„Online biznis je špecifický v tom, že jeho hlavná hodnota nespočíva v počte budov, strojov, zariadení či iného hmotného majetku, ktorý vlastní. Pravda je, že aj malá firma s piatimi počítačmi v prenajatých priestoroch dokáže vybudovať niekoľkomiliónový online biznis. Zároveň sa pri posudzovaní hodnoty podniku neprihliada iba na súčasný stav, ale aj na potenciál rastu podniku,“ dodáva Branislav Vaculčiak, zakladateľ portálu Indexpodnikatela.sk. Ocenenie takéhoto podnikania je preto oveľa náročnejšie.

Marketingový plán je kľúčový pre všetky druhy podnikania

Dôležité otázky

Ako sa teda pozerať na online biznis či startup? Chce to detailný pohľad nielen na biznis, ale aj na trh. Je to užitočné, hoci je pravda, že väčšina kupcov už z toho istého trhu pochádza a skupuje iné podnikanie na rozšírenie svojho pôsobenia. Takýto kupec vie najlepšie doceniť váš podiel na trhu, pridanú hodnotu a najmä potenciál, ktorý môže získať.

SkryťVypnúť reklamu

To platilo aj pri kúpe už spomínaných online firiem. Napriek tomu nezabúdajte na súvislosti, ktoré budú zaujímať každého kupca. Pri začínajúcich podnikoch je to najmä budúci potenciál, ktorý môže vychádzať aj z toho, že ponúkate niečo, čo ešte na trhu neexistuje, ale je zrejmé, že bude po tom veľký dopyt. V takom prípade by ste si mali veľmi presne odpovedať na otázky, v akom časovom horizonte očakávate dopyt, aká bude návratnosť investície, koľko je klientov alebo v čom je firma špecifická. Biznis sa v posledných rokoch zmenil a podobné aspekty startupu či online biznisu sú pre mnohých investorov kľúčové.

Argumentov síce môžete nájsť desiatky, ale každý z nich stojí len na vode, a preto je jednoduchšie, ak sa viete oprieť o reálne čísla. Ak už nejakú históriu máte za sebou, hodnotu podniku môžete vyčísliť práve trhovým spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

„V takom prípade sa zohľadňujú tržby a náklady spoločnosti za obdobie niekoľkých rokov a úroková miera. Pre detailnejší pohľad potrebuje kupec vidieť účtovné závierky,“ vysvetľuje B. Vaculčiak.

Hodnota nových podnikov spočíva najmä v know-how, inováciách a nehmotných aktívach

Plán na všetko

Na správne ohodnotenie sa podobným kľúčom musí pozerať aj kupec. Preto by ste na jeho požiadavky mali mať zrejmú odpoveď. Hodnotu firmy nepriamo podporujú aj iné kritériá. Marketingový odborník Gary Baker odporúča sústrediť sa na dobré vypracovanie napríklad marketingu, reklamny či komunikácie s klientmi.

Tými možno podľa neho správne argumentovať a podporiť hodnotu značky. G. Baker hovorí o dobrom marketingovom pláne, vytvorených obchodných vzťahoch, servise a službách, dobrom systéme vo fungovaní firmy aj v informačnom systéme a správnom pracovnom kolektíve.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 507
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 620
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 267
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 793
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 618
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 313
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 113
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 539
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 409
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Fiktívne faktúry, predaj bez bločku, karusely. Ako sa podvádza s DPH?

DPH prinesie do štátnej kasy viac ako 6 miliárd eur.

Ilustračné foto.
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

V supermarketoch s potravinami po vypuknutí krízy ľudia chýbali. Nahradili ich zamestnanci zo sektoru cestovného ruchu, ale aj pracovníci siete kníhkupectiev.