Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Blanarovičová: Prvá herečka freelancerka

V Prahe žijúca herečka a speváčka slovenského pôvodu neprijala nikdy stály angažmán v žiadnom divadle, išla vždy od projektu k projektu a vyberala si ich „srdcom“. O hlavné roly nemala nikdy núdzu a nemá ju ani dnes. Do hereckých výkonov vkladá rovnakú koncentráciu nadšenia, talentu a vôle ako do ďalších svojich aktivít, ktorých by bolo priveľa aj na päť ľudí.

Ako sa vám darí žiť so svojím talentom v českom kultúrnom prostredí?

Chcela som študovať v Prahe, a hoci mi bolo smutno za mamou a kamarátmi, vedela som, že tu nakoniec zostanem. Mám to šťastie, že práca je pre mňa adrenalínom aj radosťou, robím to‚ čo ma baví. Môžem si to dovoliť a mám nadhľad nad svojou prácou.

Milujem divadlo aj film, ale viem aj to, čo znamená prestreliť a potom nepracovať. V čase, keď som zbierala ceny na filmových a divadelných festivaloch, som si uvedomila, že čo sa tým vlastne mení. Snažím sa žiť v rovnováhe. Som vďačná Bohu alebo bohyni Tálii, že robím len to, čo chcem a venujem sa iba veciam, ktoré mi niečo hovoria. Každá rola, ktorú som prijala, mala svoj dôvod, rovnako každý koncert i film. Bola som už od školy rebelka, ktorá sa nechcela zamestnať, prijať angažmán, lebo by jej pristrihli krídla.

Článok pokračuje pod video reklamou

Angažmán znamená v podstate byť zamestnancom, vy ste si vybrali inú cestu. Bola ťažšia?

Počas štúdií som hosťovala na pražských scénach, koncertovala s kapelou, nakrúcala. Nemohla som sa upísať jednému divadlu. Moja profesorka Jaroslava Adamová mi raz povedala: „Ty si bola dievčatko, ktoré malo v očiach silu tigra.“ Ale mne to vtedy tak nepripadalo. Cítila som sa veľakrát pod psa, dievča z malého mesta, ktoré sa rozhodlo dobyť svet z okien Prahy.

Zdroj: Hynek Glos

Bože, koľkokrát som si neverila, bola úplne na dne, to ani nespočítam. Až v piatom ročníku, keď sa mi začali sypať ponuky, som sa trochu upokojila. Nechcela som do angažmánu, hoci po skončení konzervatória mi ho ponúkali v divadlách, v ktorých sa to neodmieta. Chcela som obstáť so svojím talentom, presvedčiť divadlá, aby mi dávali honoráre, a ľudí, aby si kupovali lístky, aby som ich zaujímala. Mala som to šťastie, že som nemusela dvíhať telefóny a prosiť o prácu, ale hlavné úlohy ku mne prichádzali samy.

V tom čase to museli chápať ako rebelanstvo.

Asi áno, bola som tak trochu neriadená strela, milovala som slobodu v rozhodovaní. Nechcelo sa mi robiť nič, čo by bolo poplatné vtedajšiemu režimu. Mala som kvôli tomu aj problémy, odmietla som koncertné turné do Sovietskeho zväzu a nechcela som hrať ani v inscenáciách, ktoré oslavovali vtedajší režim. Ale mala som šťastie na profesorov, režisérov a kolegov. Držali nad tou mojou rebelujúcou hlavou ochrannú ruku. Potom prišla ponuka vycestovať do zahraničia s divadlom Imaginace a neodmietla som ju.

Herec by mal predovšetkým hrať, tvoriť a nepredávať nič než svoj talent

Zmenila vás zahraničná skúsenosť?

Bola to oveľa väčšia zodpovednosť, každé predstavenie muselo byť stopercentné. Keď si divák kúpi lístok v Taliansku, Nemecku, Rakúsku či vo Francúzsku, tak to nestojí nula celá nula eur. Druhé predstavenie Causa Franz Kafka vzniklo už po roku 1989 a premiéru malo vo Frankfurte nad Mohanom. V každom prípade to bola od nás veľká odvaha. Dvadsať bláznov v železnej konštrukcii, ktorú sme vždy spoločne stavali, muzikanti, tanečníci, herci, všetci neuveriteľne zohraní. Potom v roku 1994 prišla ponuka zahrať si vo filme Princezna ze mlejna a hneď potom som hosťovala v Hudobnom divadle Karlín v My Fair Lady. Tých rolí bolo doma čoraz viac, Mamzelle Nitouche, Zasnežená romanca a ďalšie. A s cestovaním som musela skončiť.

V predstavení Mata HariZdroj: Archív Y. Blanarovičovej

Talentovaný človek druhému nezávidí, ale obdivuje ho, nechá sa motivovať

Ktoré boli pre vás kľúčové?

Väčšina ľudí povie, že moja kľúčová rola bola čert z Princeznej ze mlejna, kde nikto nevedel‚ ako tá herečka vlastne vyzerá. Iní zas povedia, že to bola Eliza z My Fair Lady. Ale každé predstavenie, ktoré som hrala, bolo v niečom nezabudnuteľné. Na My Fair Lady mám naozaj krásne spomienky, vďaka tejto úlohe sa o mne začalo vedieť, nebola som alternovaná a predstavenie bolo vypredané na pol roka dopredu. Ale mám ich aj na Carmen, Cats, Rusalku, Man of la Manche či Matu Hari. Je to úžasný pocit na záver predstavenia vidieť, že sa diváci spontánne zdvíhajú zo sedadiel. Že sme celú energiu tímu dostali von, prekročili rieku medzi hercom a divákom, že sa to rozostúpilo. V tej chvíli cítite, ako vám zvonia víly a že vaša umelecká cesta je v poriadku.

Spomínali ste, že raz ste sa dostali na dno svojich síl.

Hrala som tridsať predstavení do mesiaca, niekoľko hlavných rolí, do toho som začala skúšať a nahrávať CD v štúdiu. Uvedomila som si, že nevládzem. Vedela som, že by som už nemala čo dávať, a tak som sa zastavila. Moje predstavenia išli postupne do derniéry a ďalšie som nevyhľadávala. Rozhodla som sa, že budem mať iba jednu premiéru za rok a budem sa venovať muzike, textom a svojej nadácii La Sophia.

V biznis reči by sme povedali, že nechcete neustále „expandovať“, hoci aktivít vám zrejme veľa neubudlo. Prečo ste sa rozhodli podporovať „ohrozené talenty“?

Talentovaný človek druhému nezávidí, ale obdivuje ho, nechá sa motivovať. Mať veľa snahy a žiaden talent to je veľmi zlá kombinácia, lebo takíto ľudia potom vymýšľajú rôzne úskoky. Charite sa venujem od roku 1998, produkovala som spolu dvanásť veľkých benefičných koncertov pre deti z domovov. Pri prvom, v roku 1998, som zavolala kamarátov, aby prišli a zaspievali dve-tri piesne, obvolala som detské domovy. Do pražského Milénia prišlo vtedy 950 detí, nás účinkujúcich bolo dvadsať. Nemala som vtedy nadáciu, robila som to len tak, z vnuknutia. Postupne sa to zväčšovalo, až v roku 2005 prišla ponuka z novej O2 Arény. Keď som sa vtedy pred predstavením pozrela do sály a boli tam tisíce detí, hlavička na hlavičke, zamrzla som. Rozplakala som sa, že ja to teraz nedám. Načo sme tu? Aby sme tým deťom dali nejaké omrvinky? Ale čo tie deti? Potom som raz videla chlapca z detského domova, ako hrá na klavíri Rachmaninova. Nepoznal noty, nemal techniku, ale hral geniálne. Uvedomila som si, že keby som dokázala čo i len jednému dieťaťu zmeniť život, stálo by to za to. Preto som sa rozhodla založiť nadáciu La Sophia a pomoc som začala smerovať k jednotlivcom.

V čase, keď ešte neexistovali súťaže talentov typu reality šou, som vytvorila podobný formát. V Česku i na Slovensku som urobila kastingy, kde sa poprihlasovali deti z detských domovov a sociálne znevýhodnených rodín

Zdroj: Hynek Glos

Ako hľadáte a vyberáte talenty, ktoré potom podporíte?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  2. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  3. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  4. Slováci sú chlebovým národom
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  8. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 191
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 763
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 749
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 677
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 502
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 10 067
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 604
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 295
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 509
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 616

Téma: Divadlo


Článok je zaradený aj do ďalších tém Divadlo (Trenčín), Divadlo (Novohrad), Divadlo (Kysuce)

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Rusko na súde.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovič zachraňuje Smer

Keby Matovič neexistoval, museli by si ho Fico s Blahom vymyslieť. Včera to nebolo prvýkrát, čo im prišiel vhod.

Jean-Claude Juncker

Štát priznáva, že nevie, ako ďalej s konkurzom Bašternáka

Zákon je nejasný, úrad sa preto pýta ministerstva.

Ladislav Bašternák na súde.

Neprehliadnite tiež

Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Štát priznáva, že nevie, ako ďalej s konkurzom Bašternáka

Zákon je nejasný, úrad sa preto pýta ministerstva.