Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Blanarovičová: Prvá herečka freelancerka

V Prahe žijúca herečka a speváčka slovenského pôvodu neprijala nikdy stály angažmán v žiadnom divadle, išla vždy od projektu k projektu a vyberala si ich „srdcom“. O hlavné roly nemala nikdy núdzu a nemá ju ani dnes. Do hereckých výkonov vkladá rovnakú koncentráciu nadšenia, talentu a vôle ako do ďalších svojich aktivít, ktorých by bolo priveľa aj na päť ľudí.

Ako sa vám darí žiť so svojím talentom v českom kultúrnom prostredí?

Chcela som študovať v Prahe, a hoci mi bolo smutno za mamou a kamarátmi, vedela som, že tu nakoniec zostanem. Mám to šťastie, že práca je pre mňa adrenalínom aj radosťou, robím to‚ čo ma baví. Môžem si to dovoliť a mám nadhľad nad svojou prácou.

Milujem divadlo aj film, ale viem aj to, čo znamená prestreliť a potom nepracovať. V čase, keď som zbierala ceny na filmových a divadelných festivaloch, som si uvedomila, že čo sa tým vlastne mení. Snažím sa žiť v rovnováhe. Som vďačná Bohu alebo bohyni Tálii, že robím len to, čo chcem a venujem sa iba veciam, ktoré mi niečo hovoria. Každá rola, ktorú som prijala, mala svoj dôvod, rovnako každý koncert i film. Bola som už od školy rebelka, ktorá sa nechcela zamestnať, prijať angažmán, lebo by jej pristrihli krídla.

SkryťVypnúť reklamu

Angažmán znamená v podstate byť zamestnancom, vy ste si vybrali inú cestu. Bola ťažšia?

Počas štúdií som hosťovala na pražských scénach, koncertovala s kapelou, nakrúcala. Nemohla som sa upísať jednému divadlu. Moja profesorka Jaroslava Adamová mi raz povedala: „Ty si bola dievčatko, ktoré malo v očiach silu tigra.“ Ale mne to vtedy tak nepripadalo. Cítila som sa veľakrát pod psa, dievča z malého mesta, ktoré sa rozhodlo dobyť svet z okien Prahy.

Zdroj: Hynek Glos

Bože, koľkokrát som si neverila, bola úplne na dne, to ani nespočítam. Až v piatom ročníku, keď sa mi začali sypať ponuky, som sa trochu upokojila. Nechcela som do angažmánu, hoci po skončení konzervatória mi ho ponúkali v divadlách, v ktorých sa to neodmieta. Chcela som obstáť so svojím talentom, presvedčiť divadlá, aby mi dávali honoráre, a ľudí, aby si kupovali lístky, aby som ich zaujímala. Mala som to šťastie, že som nemusela dvíhať telefóny a prosiť o prácu, ale hlavné úlohy ku mne prichádzali samy.

SkryťVypnúť reklamu

V tom čase to museli chápať ako rebelanstvo.

Asi áno, bola som tak trochu neriadená strela, milovala som slobodu v rozhodovaní. Nechcelo sa mi robiť nič, čo by bolo poplatné vtedajšiemu režimu. Mala som kvôli tomu aj problémy, odmietla som koncertné turné do Sovietskeho zväzu a nechcela som hrať ani v inscenáciách, ktoré oslavovali vtedajší režim. Ale mala som šťastie na profesorov, režisérov a kolegov. Držali nad tou mojou rebelujúcou hlavou ochrannú ruku. Potom prišla ponuka vycestovať do zahraničia s divadlom Imaginace a neodmietla som ju.

Herec by mal predovšetkým hrať, tvoriť a nepredávať nič než svoj talent

Zmenila vás zahraničná skúsenosť?

Bola to oveľa väčšia zodpovednosť, každé predstavenie muselo byť stopercentné. Keď si divák kúpi lístok v Taliansku, Nemecku, Rakúsku či vo Francúzsku, tak to nestojí nula celá nula eur. Druhé predstavenie Causa Franz Kafka vzniklo už po roku 1989 a premiéru malo vo Frankfurte nad Mohanom. V každom prípade to bola od nás veľká odvaha. Dvadsať bláznov v železnej konštrukcii, ktorú sme vždy spoločne stavali, muzikanti, tanečníci, herci, všetci neuveriteľne zohraní. Potom v roku 1994 prišla ponuka zahrať si vo filme Princezna ze mlejna a hneď potom som hosťovala v Hudobnom divadle Karlín v My Fair Lady. Tých rolí bolo doma čoraz viac, Mamzelle Nitouche, Zasnežená romanca a ďalšie. A s cestovaním som musela skončiť.

SkryťVypnúť reklamu

V predstavení Mata HariZdroj: Archív Y. Blanarovičovej

Talentovaný človek druhému nezávidí, ale obdivuje ho, nechá sa motivovať

Ktoré boli pre vás kľúčové?

Väčšina ľudí povie, že moja kľúčová rola bola čert z Princeznej ze mlejna, kde nikto nevedel‚ ako tá herečka vlastne vyzerá. Iní zas povedia, že to bola Eliza z My Fair Lady. Ale každé predstavenie, ktoré som hrala, bolo v niečom nezabudnuteľné. Na My Fair Lady mám naozaj krásne spomienky, vďaka tejto úlohe sa o mne začalo vedieť, nebola som alternovaná a predstavenie bolo vypredané na pol roka dopredu. Ale mám ich aj na Carmen, Cats, Rusalku, Man of la Manche či Matu Hari. Je to úžasný pocit na záver predstavenia vidieť, že sa diváci spontánne zdvíhajú zo sedadiel. Že sme celú energiu tímu dostali von, prekročili rieku medzi hercom a divákom, že sa to rozostúpilo. V tej chvíli cítite, ako vám zvonia víly a že vaša umelecká cesta je v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínali ste, že raz ste sa dostali na dno svojich síl.

Hrala som tridsať predstavení do mesiaca, niekoľko hlavných rolí, do toho som začala skúšať a nahrávať CD v štúdiu. Uvedomila som si, že nevládzem. Vedela som, že by som už nemala čo dávať, a tak som sa zastavila. Moje predstavenia išli postupne do derniéry a ďalšie som nevyhľadávala. Rozhodla som sa, že budem mať iba jednu premiéru za rok a budem sa venovať muzike, textom a svojej nadácii La Sophia.

V biznis reči by sme povedali, že nechcete neustále „expandovať“, hoci aktivít vám zrejme veľa neubudlo. Prečo ste sa rozhodli podporovať „ohrozené talenty“?

Talentovaný človek druhému nezávidí, ale obdivuje ho, nechá sa motivovať. Mať veľa snahy a žiaden talent to je veľmi zlá kombinácia, lebo takíto ľudia potom vymýšľajú rôzne úskoky. Charite sa venujem od roku 1998, produkovala som spolu dvanásť veľkých benefičných koncertov pre deti z domovov. Pri prvom, v roku 1998, som zavolala kamarátov, aby prišli a zaspievali dve-tri piesne, obvolala som detské domovy. Do pražského Milénia prišlo vtedy 950 detí, nás účinkujúcich bolo dvadsať. Nemala som vtedy nadáciu, robila som to len tak, z vnuknutia. Postupne sa to zväčšovalo, až v roku 2005 prišla ponuka z novej O2 Arény. Keď som sa vtedy pred predstavením pozrela do sály a boli tam tisíce detí, hlavička na hlavičke, zamrzla som. Rozplakala som sa, že ja to teraz nedám. Načo sme tu? Aby sme tým deťom dali nejaké omrvinky? Ale čo tie deti? Potom som raz videla chlapca z detského domova, ako hrá na klavíri Rachmaninova. Nepoznal noty, nemal techniku, ale hral geniálne. Uvedomila som si, že keby som dokázala čo i len jednému dieťaťu zmeniť život, stálo by to za to. Preto som sa rozhodla založiť nadáciu La Sophia a pomoc som začala smerovať k jednotlivcom.

SkryťVypnúť reklamu
V čase, keď ešte neexistovali súťaže talentov typu reality šou, som vytvorila podobný formát. V Česku i na Slovensku som urobila kastingy, kde sa poprihlasovali deti z detských domovov a sociálne znevýhodnených rodín

Zdroj: Hynek Glos

Ako hľadáte a vyberáte talenty, ktoré potom podporíte?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 449
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 576
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 264
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 617
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 935
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 849
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 527
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 453
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Divadlo

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Divadlo (Novohrad), Divadlo (Kysuce), Divadlo (Kultúra)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.