Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Malé lietajúce nákladniaky

Kapitán-nekapitán, v malom nemeckom lietadle je chlapcom pre všetko. S kolegom popruhmi upevňuje kontajnery s nákladom, a keď je všetko o.k., odloží rukavice. Štartuje až o dvanásť minút, tak sa pýta riaditeľa piešťanského letiska‚ či tu majú bar alebo aspoň kávomat. Ten pokrúti hlavou‚ že „sorry“.

Nakladajú bieloruský Ruby StarZdroj: Ján Blažej

Kávomat si na malom letisku s nepravidelnou prevádzkou nezarobí. Ale riaditeľ František Varga práve skončil dohľad nad nakládkou nemeckého Bin Airu do švédskeho Göteborgu a volá mladých pilotov na nesku. Keď sa Nemec pýta, komu za kávu zaplatí, riaditeľ mávne rukou. Hosť je zaskočený‚ v západnejšom svete to už tak nechodí.

Mobilný režim

Obaja piloti majú v kufríku zubnú kefku, hrebeň, košele a spodnú bielizeň na ďalšie dni. V igelitke bagety a minerálku. Sú pripravení letieť, kam treba. Správa príde mobilom a o dve hodiny už sedia v kokpite. Nájdu najvhodnejšie letové cesty, podajú letový plán. V Piešťanoch čaká päť kontajnerov pre göteborskú automobilku. Za letu zo Slovenska, ale možno až vo Švédsku sa dozvedia, kam ešte poletia. Alebo či ich čaká hotel. Taký je život posádok lietajúcich nákladniačikov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nepotrpia si na uniformy, zlaté pásiky na rukávoch. Zvyčajne chodia iba v džínsoch a svetri. So škatuľami a malými kontajnermi na úzkej palube manipulujú často sami‚ tak si aspoň uniformu nezafúľajú. Sú to zväčša mladší muži s trpezlivými partnerkami. Alebo už len s „bývalkami“‚ ktoré nechceli byť polovičkou kočovného pilota na telefóne.

Staručké pracovisko pilotov v An-12Zdroj: Ján Blažej

Slúžia automobilkám

Malá prepravná spoločnosť Bin Air má po Európe deväť lietadiel a jedno z nich bude o pár dní opäť v Piešťanoch. Príde po náklad do Štokholmu. Bežne sú tiež v Košiciach, lebo západné automobilky si našli výrobcov komponentov aj na slovenskom východe.

Čím sú dodávatelia ďalej, tým viac treba rátať s leteckou dopravou. Služby pre toto odvetvie živia dve desiatky malých aerolínií zo západnej Európy i z postkomunistických krajín. V Piešťanoch sa objavujú aj lietadlá španielske či poľské, bulharské, lotyšské, ukrajinské alebo bieloruské.

Lietadlá boli pri rozbehu viacerých slovenských dodávateľov veľmi dôležité. Bratislavské letisko z nich malo celkom slušný príjem. Ale lietanie je drahé, a tak sa automobilky snažia komponenty dostať do podstatne lacnejších áut.

Neexistujú však sklady hotových výrobkov, preto komponenty idú rovno do kontajnerov. Sklady nemajú ani automobilky, preto je doprava od dodávateľa priamo k montážnym linkám perfektne zorganizovaná. Takmer na minútu aj pri stovkách kilometrov.

Nemecký Bin AirZdroj: Ján Blažej

Oči dispečerov

Montážne závody majú dispečerov, ktorí vedia, kedy sú kde sviatky či nával turistov. Sledujú dopravné správy aj informácie o počasí, evidujú každú haváriu na diaľniciach alebo pokazený kamión a preratúvajú zdržanie.

V ostatnom čase majú práce ešte viac. Kamionisti vysielačkami okrem starých problémov hlásia aj nové policajné kontroly – kvôli migrantom. Niekedy to cestu predlžuje aj dvojnásobne. A pretože výrobná linka sa nesmie zastaviť, dopravní dispečeri v automobilkách sú v kontakte s brokermi.

Tí majú prehľad o voľných lietadlách najbližšie k dodávateľom. Lietadlá nesmú byť priveľké, lebo neraz vezú iba niekoľko sto kíl, ale potrebného nákladu. Dohovára sa cena, preveruje sa, či je letisko otvorené. Môže sa stať, že hostí napríklad motoristické preteky či letné megakoncerty.

Zdroj: Ján Blažej

Našli si Piešťany

Viacerí výrobcovia komponentov sídlia na západnom Slovensku, preto si brokeri našli Piešťany, letisko dobre vybavené aj pre zhoršené počasie. Je zväčša do hodinky jazdy od výrobcov. Ostatná prevádzka je tu minimálna, lietadlá ani autá dodávateľov sa nepletú a personál vybaví expresne aj niekoľko zásielok naraz.

Bin Air má už dvadsaťpäť minút po pristátí kontajnery na palube a roluje na štart. Každý kontajner prísne preveril aj detektor proti výbušninám, hoci obsah ide priamo z výroby. Niekedy prístroj signalizuje problém. Hoci na letisku vedia, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide len o neškodný tmel či lepidlo v reflektoroch do áut, zásielku treba ešte poctivo zröntgenovať.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  5. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 036
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 823
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 621
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 251
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 632
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 184
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 170
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 285
  9. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 254
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 192

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Marek Hamšík v zápase proti Azerbajdžanu.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Starbucks ide prvýkrát do centra. Na ulicu sa chystá aj Costa Coffee

Značky si vybrali známe bratislavské námestia.

Vallo dá developerom viac bytov, nie zadarmo. Hra na sklady sa tým skončí

Mesto pracuje aj na elektronizácii podávania žiadostí.

Výbohovci ukázali, ako prerobili Spilku v Steine na kancelárie

Jediná pôvodná časť pivovaru je zrekonštruovaná.