Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Malé lietajúce nákladniaky

Kapitán-nekapitán, v malom nemeckom lietadle je chlapcom pre všetko. S kolegom popruhmi upevňuje kontajnery s nákladom, a keď je všetko o.k., odloží rukavice. Štartuje až o dvanásť minút, tak sa pýta riaditeľa piešťanského letiska‚ či tu majú bar alebo aspoň kávomat. Ten pokrúti hlavou‚ že „sorry“.

Nakladajú bieloruský Ruby StarZdroj: Ján Blažej

Kávomat si na malom letisku s nepravidelnou prevádzkou nezarobí. Ale riaditeľ František Varga práve skončil dohľad nad nakládkou nemeckého Bin Airu do švédskeho Göteborgu a volá mladých pilotov na nesku. Keď sa Nemec pýta, komu za kávu zaplatí, riaditeľ mávne rukou. Hosť je zaskočený‚ v západnejšom svete to už tak nechodí.

Mobilný režim

Obaja piloti majú v kufríku zubnú kefku, hrebeň, košele a spodnú bielizeň na ďalšie dni. V igelitke bagety a minerálku. Sú pripravení letieť, kam treba. Správa príde mobilom a o dve hodiny už sedia v kokpite. Nájdu najvhodnejšie letové cesty, podajú letový plán. V Piešťanoch čaká päť kontajnerov pre göteborskú automobilku. Za letu zo Slovenska, ale možno až vo Švédsku sa dozvedia, kam ešte poletia. Alebo či ich čaká hotel. Taký je život posádok lietajúcich nákladniačikov.

SkryťVypnúť reklamu

Nepotrpia si na uniformy, zlaté pásiky na rukávoch. Zvyčajne chodia iba v džínsoch a svetri. So škatuľami a malými kontajnermi na úzkej palube manipulujú často sami‚ tak si aspoň uniformu nezafúľajú. Sú to zväčša mladší muži s trpezlivými partnerkami. Alebo už len s „bývalkami“‚ ktoré nechceli byť polovičkou kočovného pilota na telefóne.

Staručké pracovisko pilotov v An-12Zdroj: Ján Blažej

Slúžia automobilkám

Malá prepravná spoločnosť Bin Air má po Európe deväť lietadiel a jedno z nich bude o pár dní opäť v Piešťanoch. Príde po náklad do Štokholmu. Bežne sú tiež v Košiciach, lebo západné automobilky si našli výrobcov komponentov aj na slovenskom východe.

SkryťVypnúť reklamu

Čím sú dodávatelia ďalej, tým viac treba rátať s leteckou dopravou. Služby pre toto odvetvie živia dve desiatky malých aerolínií zo západnej Európy i z postkomunistických krajín. V Piešťanoch sa objavujú aj lietadlá španielske či poľské, bulharské, lotyšské, ukrajinské alebo bieloruské.

Lietadlá boli pri rozbehu viacerých slovenských dodávateľov veľmi dôležité. Bratislavské letisko z nich malo celkom slušný príjem. Ale lietanie je drahé, a tak sa automobilky snažia komponenty dostať do podstatne lacnejších áut.

Neexistujú však sklady hotových výrobkov, preto komponenty idú rovno do kontajnerov. Sklady nemajú ani automobilky, preto je doprava od dodávateľa priamo k montážnym linkám perfektne zorganizovaná. Takmer na minútu aj pri stovkách kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecký Bin AirZdroj: Ján Blažej

Oči dispečerov

Montážne závody majú dispečerov, ktorí vedia, kedy sú kde sviatky či nával turistov. Sledujú dopravné správy aj informácie o počasí, evidujú každú haváriu na diaľniciach alebo pokazený kamión a preratúvajú zdržanie.

V ostatnom čase majú práce ešte viac. Kamionisti vysielačkami okrem starých problémov hlásia aj nové policajné kontroly – kvôli migrantom. Niekedy to cestu predlžuje aj dvojnásobne. A pretože výrobná linka sa nesmie zastaviť, dopravní dispečeri v automobilkách sú v kontakte s brokermi.

Tí majú prehľad o voľných lietadlách najbližšie k dodávateľom. Lietadlá nesmú byť priveľké, lebo neraz vezú iba niekoľko sto kíl, ale potrebného nákladu. Dohovára sa cena, preveruje sa, či je letisko otvorené. Môže sa stať, že hostí napríklad motoristické preteky či letné megakoncerty.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Ján Blažej

Našli si Piešťany

Viacerí výrobcovia komponentov sídlia na západnom Slovensku, preto si brokeri našli Piešťany, letisko dobre vybavené aj pre zhoršené počasie. Je zväčša do hodinky jazdy od výrobcov. Ostatná prevádzka je tu minimálna, lietadlá ani autá dodávateľov sa nepletú a personál vybaví expresne aj niekoľko zásielok naraz.

Bin Air má už dvadsaťpäť minút po pristátí kontajnery na palube a roluje na štart. Každý kontajner prísne preveril aj detektor proti výbušninám, hoci obsah ide priamo z výroby. Niekedy prístroj signalizuje problém. Hoci na letisku vedia, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide len o neškodný tmel či lepidlo v reflektoroch do áut, zásielku treba ešte poctivo zröntgenovať.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  5. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  6. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 601
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 679
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 159
  5. Od Česka až po Jadran 3 973
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 902
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 152
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 975
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 904
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Obvinenie opisuje manipulácie, ale nie systém, o ktorom hovorí Fico.


10 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Analýza INDEXU ukázala, že výber je obmedzený, ceny rastú.


26. júl
Zakladatelia firmy Boataround Pavel Přibiš a Jana Escher

Boataround má v ponuke 16-tisíc lodí.


1. júl
Developer Peter Valach.

Majetky VAV investu boli rozsiahle.


25. júl