Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Malé lietajúce nákladniaky

Kapitán-nekapitán, v malom nemeckom lietadle je chlapcom pre všetko. S kolegom popruhmi upevňuje kontajnery s nákladom, a keď je všetko o.k., odloží rukavice. Štartuje až o dvanásť minút, tak sa pýta riaditeľa piešťanského letiska‚ či tu majú bar alebo aspoň kávomat. Ten pokrúti hlavou‚ že „sorry“.

Nakladajú bieloruský Ruby StarZdroj: Ján Blažej

Kávomat si na malom letisku s nepravidelnou prevádzkou nezarobí. Ale riaditeľ František Varga práve skončil dohľad nad nakládkou nemeckého Bin Airu do švédskeho Göteborgu a volá mladých pilotov na nesku. Keď sa Nemec pýta, komu za kávu zaplatí, riaditeľ mávne rukou. Hosť je zaskočený‚ v západnejšom svete to už tak nechodí.

Mobilný režim

Obaja piloti majú v kufríku zubnú kefku, hrebeň, košele a spodnú bielizeň na ďalšie dni. V igelitke bagety a minerálku. Sú pripravení letieť, kam treba. Správa príde mobilom a o dve hodiny už sedia v kokpite. Nájdu najvhodnejšie letové cesty, podajú letový plán. V Piešťanoch čaká päť kontajnerov pre göteborskú automobilku. Za letu zo Slovenska, ale možno až vo Švédsku sa dozvedia, kam ešte poletia. Alebo či ich čaká hotel. Taký je život posádok lietajúcich nákladniačikov.

SkryťVypnúť reklamu

Nepotrpia si na uniformy, zlaté pásiky na rukávoch. Zvyčajne chodia iba v džínsoch a svetri. So škatuľami a malými kontajnermi na úzkej palube manipulujú často sami‚ tak si aspoň uniformu nezafúľajú. Sú to zväčša mladší muži s trpezlivými partnerkami. Alebo už len s „bývalkami“‚ ktoré nechceli byť polovičkou kočovného pilota na telefóne.

Staručké pracovisko pilotov v An-12Zdroj: Ján Blažej

Slúžia automobilkám

Malá prepravná spoločnosť Bin Air má po Európe deväť lietadiel a jedno z nich bude o pár dní opäť v Piešťanoch. Príde po náklad do Štokholmu. Bežne sú tiež v Košiciach, lebo západné automobilky si našli výrobcov komponentov aj na slovenskom východe.

SkryťVypnúť reklamu

Čím sú dodávatelia ďalej, tým viac treba rátať s leteckou dopravou. Služby pre toto odvetvie živia dve desiatky malých aerolínií zo západnej Európy i z postkomunistických krajín. V Piešťanoch sa objavujú aj lietadlá španielske či poľské, bulharské, lotyšské, ukrajinské alebo bieloruské.

Lietadlá boli pri rozbehu viacerých slovenských dodávateľov veľmi dôležité. Bratislavské letisko z nich malo celkom slušný príjem. Ale lietanie je drahé, a tak sa automobilky snažia komponenty dostať do podstatne lacnejších áut.

Neexistujú však sklady hotových výrobkov, preto komponenty idú rovno do kontajnerov. Sklady nemajú ani automobilky, preto je doprava od dodávateľa priamo k montážnym linkám perfektne zorganizovaná. Takmer na minútu aj pri stovkách kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecký Bin AirZdroj: Ján Blažej

Oči dispečerov

Montážne závody majú dispečerov, ktorí vedia, kedy sú kde sviatky či nával turistov. Sledujú dopravné správy aj informácie o počasí, evidujú každú haváriu na diaľniciach alebo pokazený kamión a preratúvajú zdržanie.

V ostatnom čase majú práce ešte viac. Kamionisti vysielačkami okrem starých problémov hlásia aj nové policajné kontroly – kvôli migrantom. Niekedy to cestu predlžuje aj dvojnásobne. A pretože výrobná linka sa nesmie zastaviť, dopravní dispečeri v automobilkách sú v kontakte s brokermi.

Tí majú prehľad o voľných lietadlách najbližšie k dodávateľom. Lietadlá nesmú byť priveľké, lebo neraz vezú iba niekoľko sto kíl, ale potrebného nákladu. Dohovára sa cena, preveruje sa, či je letisko otvorené. Môže sa stať, že hostí napríklad motoristické preteky či letné megakoncerty.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Ján Blažej

Našli si Piešťany

Viacerí výrobcovia komponentov sídlia na západnom Slovensku, preto si brokeri našli Piešťany, letisko dobre vybavené aj pre zhoršené počasie. Je zväčša do hodinky jazdy od výrobcov. Ostatná prevádzka je tu minimálna, lietadlá ani autá dodávateľov sa nepletú a personál vybaví expresne aj niekoľko zásielok naraz.

Bin Air má už dvadsaťpäť minút po pristátí kontajnery na palube a roluje na štart. Každý kontajner prísne preveril aj detektor proti výbušninám, hoci obsah ide priamo z výroby. Niekedy prístroj signalizuje problém. Hoci na letisku vedia, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide len o neškodný tmel či lepidlo v reflektoroch do áut, zásielku treba ešte poctivo zröntgenovať.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 809
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 197
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 222
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 152
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 269
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 149
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 129
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 942
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 352
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 509
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Neprehliadnite tiež

Ďalšia banka podliezla hypotekárne dno, chce sa zviditeľniť

Úrok je opticky najnižší, ale nie najvýhodnejší.

Fio banka
U. S. Steel Košice.

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Vláda vymenila väčšinu šéfov štátnych podnikov. Transparentnosť išla bokom

Programové vyhlásenie vlády sa zatiaľ veľmi nedodržiava.