Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Budúcnosť klasiky: Neklasické podnikanie s vážnou hudbou

Organizovanie koncertov a hudobných festivalov je podnikanie ako každé iné. „Ak fungujete ako firma, napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným, tak sa musíte správať rovnako ako firma, ktorá predáva akýkoľvek tovar alebo službu. Ak pritom máte hudbu radi, tak je to krása,“ tvrdí Martin Pechanec, majiteľ spoločnosti Solidrock v Prahe.

Jan Talich a Martin PechanecZdroj: Archív M. Pechanca

Zmyslom existencie firiem je primárne generovanie zisku a zvyšovanie hodnoty značky. „Každý, kto organizuje koncerty, občas – minimálne raz – prerobí. Nemôže to však byť trvalý stav, lebo inak neprežije,“ hovorí pražský promotér, ktorý sa podieľa na organizovaní viacerých prestížnych podujatí, napríklad aj medzinárodného hudobného festivalu Dvořákova Praha.

Nová klientela

Zorganizovať cyklus koncertov dnes vôbec nie je jednoduché. Najväčší problém je vraj v tom, že biznisový model v tejto sfére sa posúva. „Od bodu, kde je klientom divák a poslucháč‚ k tomu, že klientom je v skutočnosti sponzor‚“ hovoria na túto tému Boris Ažaltovič a Štefan Dobák, majitelia spoločnosti Gesamtkunstwerk v Bratislave‚ ktorá tiež organizuje hudobné podujatia.

SkryťVypnúť reklamu

„V slovenských podmienkach nie je napríklad možné nastaviť vstupné na koncert tak, aby sa zaplatili náklady. Dá sa povedať, že vstupné zaplatí sálu, ale nič viac. Je to zhruba pätnásť až dvadsať percent celkových nákladov. Zvyšok peňazí prichádza od sponzorov, oni sú hlavnými zákazníkmi.“

Sponzormi kultúrnych podujatí bývajú firmy, ktoré chcú priniesť na trh aj niečo iné ako svoj komerčný úspech. Na Slovensku, aj v porovnaní so susednou Českou republikou alebo Maďarskom, však podľa Š. Dobáka nie je vybudovaná takáto tradícia. Veľké finančné alebo výrobné firmy nemajú vyčlenené prostriedky na podporu kultúry.

„Vidíme, že aj nadnárodné spoločnosti, ktoré v domovských krajinách umenie podporujú, sa na Slovensku orientujú viac na šport alebo charitu. V poslednom čase firmy dávajú pomerne dosť peňazí na vzdelávanie,“ konštatuje Štefan.

SkryťVypnúť reklamu

Firmy i jednotlivci ochotní sú, ale treba ich hľadať, pracovať s nimi, ponúkať im pridanú hodnotu za to, že svoju podporu vyjadria aj peniazmi. „Vo všeobecnosti, kultúre, ktorá sa nemôže spoliehať na dotácie, nič iné ani nezostáva.

Fundraising, ako som sa naučil v Kennedyho centre múzických umení vo Washingtone, je perfektne prepracovaný systém vyhľadávania zdrojov financovania nielen v kultúre. V Spojených štátoch má tradíciu‚ vládne tam väčšia ochota a dôvera podporovateľov bohumilých projektov, ale je tam i priaznivejšia legislatíva,“ konštatuje M. Pechanec.

Zdroj: Ľuboš Pilz

Nebudú podliezať

Boris a Štefan odišli z veľkej IT firmy s tým, že budú spolu podnikať. „Od začiatku sme do toho išli s tým, že budeme robiť softvér a okrem toho niečo, čo nás bude nielen živiť, ale aj skutočne baviť. Mali sme v hlave niekoľko projektov s vyššou pridanou hodnotou. Jedným z nich je organizácia koncertov klasickej hudby, druhým organizácia matematických krúžkov.

SkryťVypnúť reklamu
Hudba je duchovná‚ krehká záležitosť. Rovnako je to ale aj tovar, ktorý má hodnotu vyčísliteľnú v peniazoch. Konfrontácia neuchopiteľného umenia s tvrdou hranou biznisu nemusí byť nevyhnutne katastrofou.

Tak sa stalo, že vznikol abonentný cyklus koncertov Bruno Walter Symphony Orchestra v Bratislave a vo Viedni. Koncerty sú tak trocha dielom náhody. „Pred časom som sa stretol v kaviarni s dirigentom Jackom Martinom Händlerom, ktorý ma pozval na koncert tohto orchestra. Hral vtedy Beethovenov Druhý klavírny koncert a Schubertovu Šiestu symfóniu C dur, Malú‚“ spomína Boris.

Bol očarený zvukom a prekvapený, že orchester so základňou v Bratislave môže znieť ako Viedenská filharmónia. „Začali sme sa rozprávať s Jackom a výsledkom boli dva koncerty. Jeden v Bratislave a druhý v Schengene v Luxemburgu, pri príležitosti podpísania Schengenskej zmluvy. Dohodli sme sa, že pre orchester urobíme bonentný cyklus.“

SkryťVypnúť reklamu

Veľkým úspechom bol koncert 9. mája tohto roka v bratislavskej Redute. „Bol to náš prvý veľký koncert, na pódiu sa zišlo takmer dvesto umelcov. Po celom tele mi išiel mráz, bolo to niečo úžasné,“ hovorí Štefan. Dvojica nadšencov si nastavila latku vysoko a nechce ju podliezať, chce ísť ešte vyššie. Má veľký sen.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PDU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PDU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 558
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 192
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 525
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 724
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 618
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 256
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 186
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 097
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz