Ak chce spotrebiteľ zmeniť dodávateľa, je vhodné porovnať si jednotlivé ponuky, napríklad na portáli Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Spotrebiteľ by si mal preveriť, či vybraný dodávateľ má dostatočné skúsenosti s dodávkami energií, aby ich bol schopný zabezpečiť. Zaujímať by sa mal aj o obchodné podmienky, či úroveň poskytovaných služieb. Tieto informácie nájde na webových stránkach poskytovateľa energií, alebo sa o nich dozvie na jeho zákazníckej linke, kde mu aj poradia, aké dokumenty bude k zmene potrebovať.
V ponukách dodávateľov je dobré si všímať dobu viazanosti a garanciu ceny – teda či prípadná zľava platí po celé zmluvné obdobie, alebo len po určitý čas, napríklad tri alebo päť mesiacov. Dôležité je zistiť si, aký zákaznícky servis a doplnkové služby poskytuje dodávateľ – či nie sú spoplatnené, prípadne výšku sankcií pri nedodržaní podmienok.
Kedy je vhodný čas
Mnohých zaujíma, kedy je najlepšie zmeniť dodávateľa. „Záleží na tom, ako má spotrebiteľ uzatvorenú zmluvu u svojho súčasného dodávateľa,“ radí Jiří Koudela zo Slovakia Energy. Spravidla, keď má zmluvu na dobu neurčitú, prakticky môže kedykoľvek – výpovedná lehota je jeden mesiac. Ak má zmluvu s viazanosťou, tak sa zmena realizuje až po jej uplynutí, aby nedošlo k jednostrannému porušeniu zmluvy a spotrebiteľovi nehrozila sankcia. „Nič mu ale nebráni podpísať zmluvu s novým dodávateľom už teraz a povedať mu, do kedy je viazaný u súčasného dodávateľa. Nový dodávateľ môže urobiť zmenu skôr, kým súčasný dodávateľ zmení ceny alebo obchodné podmienky. Ani v takom prípade nehrozí sankcia zo strany súčasného dodávateľa,“ vysvetľuje J. Koudela.