Ocitáme sa v modernom komplexe zasadenom uprostred romantických vinohradov. Pri ochutnávkovom stole‚ ktorému elegantná priečka vytvára súkromie v podnikovom obchode‚ nás už čaká predseda družstva Roman Horvath.
Šľachtické korene
Na otázku o histórii začína zmienkou o posledných súkromných vlastníkoch‚ aristokratickom rode Sternbergovcov‚ ktorí to tu všetko vlastnili ešte v medzivojnovom období. Biznis „zdedili“ po cirkvi‚ pretože rovnako ako väčšina tunajších vinohradov aj tieto predtým prinášali zisky predovšetkým do vreciek cirkevných hodnostárov.
Hospodárska kríza prikvačila aj šľachticov‚ ktorí boli nútení vinárstvo predať‚ čo naštartovalo miestnych pestovateľov, a od tridsiatych rokov minulého storočia funguje ako družstvo. R. Horvath priznáva‚ že o tomto období veľa nevie.

Roman HorvathZdroj: Katarína Bukerová
„Ale na tom‚ čo sa vtedy dialo‚ teraz veľmi nezáleží‚ musíme sa pozerať do budúcnosti. Rakúsky vinársky priemysel je veľmi mladý‚ väčšina kvalitných rakúskych značiek sa objavila na svetovej vinárskej mape až koncom deväťdesiatych rokov‚“ vysvetľuje. Na domácom trhu však boli vína z družstva Domäne Wachau veľmi známe a obľúbené už v šesťdesiatych rokoch.
Dozvedáme sa‚ že jeho členovia obrábajú spolu 440 hektárov‚ čo je takmer tretina celkovej rozlohy vinohradov v údolí. Družstvo združuje zhruba 250 rodinných fariem‚ ktoré sa delia o takmer šesťsto kooperatívnych podielov a všetku svoju úrodu podľa kontraktu odovzdávajú do vinárstva. To z ich hrozna produkuje zhruba päťdesiat jednoodrodových a zmesových vín pod značkou Domäne Wachau.
Kamenné terasy konzervujú slnečné teplo a v noci slúžia ako prírodné ohrievače‚ čím podporujú zrenie hrozna„Biznis ide oveľa lepšie ako pred pätnástimi rokmi‚“ sumarizuje mladý predseda‚ ktorý vedie vinárstvo desať rokov a je jedným z troch držiteľov titulu Majster vína v Rakúsku. „Stabilne rastieme‚ hoci sme mali niekoľko slabých ročníkov‚ napríklad vlani sme toho pre zlú úrodu veľa nevyrobili. Tento rok vyzerá oveľa lepšie‚“ pochvaľuje si.
Do sveta
Počasiu človek nerozkáže‚ ale rast poľnohospodárskeho podniku sa dá ovplyvniť aj inak. „Najvýznamnejším faktorom nášho rozvoja v ostatných rokoch bolo jednoznačne zdokonaľovanie práce vo vinohradoch a definovanie špecifického štýlu našich vín‚“ reaguje R. Horvath.
V rámci zlepšovania procesov družstvo robí množstvo seminárov pre svojich členov‚ napríklad špecializovaných kurzov o ošetrovaní viniča alebo organickom pestovaní a podobne. Na otázku‚ či sa do týchto programov zapájajú dobrovoľne všetci‚ odpovedá‚ že 80 až 90 percent členov áno: „Výrobca‚ ktorý sa zúčastňuje na ďalšom vzdelávaní‚ dostáva za to body na hodnotiacej stupnici a neskôr‚ keď od neho nakupujeme hrozno‚ dostáva lepšiu cenu. Takisto hodnotíme úroveň vinohradov‚ ktoré sa pravidelne kontrolujú.“
Okrem členov má družstvo 35 kmeňových zamestnancov‚ z toho polovicu vo výrobe a druhú polovicu v riadení a obchode. Vo vinotéke práve prebiehajú naraz dve koštovky‚ od jedného stola počuť americkú angličtinu‚ od druhého nemčinu. Regály sú plné rôznorodých fliaš‚ väčšinou bieleho‚ ktoré je pre tento región typické. Kým kedysi predávali iba v Rakúsku‚ dnes už domáci predaj tvorí len niečo vyše polovice tržieb.

Zdroj: Katarína Bukerová
Za predajom nášho vína nie je žiadne marketingové voodoo. Jednoducho sa snažíme robiť chutné vína a dať im príťažlivý obal„Exportujeme štyridsať až 45 percent našej produkcie. Hlavné trhy sú pre nás Holandsko a Nemecko a ďalej sú pre nás dôležité Švédsko‚ Veľká Británia‚ Švajčiarsko a‚ samozrejme‚ Spojené štáty. V každej krajine máme zvyčajne jedného lokálneho zástupcu‚ ktorý sa tam o trh za nás stará‚“ vysvetľuje predajný model R. Horvath.
Keď sa zaujímame‚ ako bojujú s rastúcou konkurenciou‚ priznáva‚ že je v ostatných rokoch nielen vo svete, ale i doma poriadne silná. Na druhej strane si myslí‚ že rakúske vína a najmä z takého špecifického regiónu, ako je Wachau‚ majú na trhu svoje miesto a stabilnú klientelu.
„Za predajom nášho vína nie je žiadne marketingové voodoo. Jednoducho sa snažíme robiť chutné vína‚ príťažlivý obal a s tým chodíme za ľuďmi v reštauráciách‚ vinárňach‚ hoteloch a dáme im naše víno ochutnať,“ pripomína R. Horvath.
Zázračný Dunaj
Predseda družstva sa už ponáhľa na dôležité pracovné stretnutie‚ a tak nás areálom Domäne Wachau ďalej sprevádza jeho kolegyňa Martina Pöllová. „Naše vinohrady majú úžasnú históriu a vinárstvo má v tomto regióne veľkú tradíciu‚ ale v tomto biznise nestačí stavať na tristoročnej histórii‚“ nadväzuje ešte na našu predchádzajúcu diskusiu. Napriek tomu sa teraz chystáme do histórie ponoriť.