Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Recept z Rakúska: Ako udržať pokope a nerozhádať 250 vinárov

V rakúskom Dürnsteine sa nedá stratiť. Malá dedinka pri Dunaji má prakticky len jednu hlavnú ulicu a dokonalú navigáciu. Tá nás neomylne smeruje k sídlu najväčšieho miestneho podniku‚ kooperatívu Domäne Wachau‚ ktorý patrí k najväčším producentom vína v Rakúsku. Nielen názvom, ale najmä svojím poslaním je toto vinárske družstvo neoddeliteľnou súčasťou regiónu.

Ocitáme sa v modernom komplexe zasadenom uprostred romantických vinohradov. Pri ochutnávkovom stole‚ ktorému elegantná priečka vytvára súkromie v podnikovom obchode‚ nás už čaká predseda družstva Roman Horvath.

Šľachtické korene

Na otázku o histórii začína zmienkou o posledných súkromných vlastníkoch‚ aristokratickom rode Sternbergovcov‚ ktorí to tu všetko vlastnili ešte v medzivojnovom období. Biznis „zdedili“ po cirkvi‚ pretože rovnako ako väčšina tunajších vinohradov aj tieto predtým prinášali zisky predovšetkým do vreciek cirkevných hodnostárov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hospodárska kríza prikvačila aj šľachticov‚ ktorí boli nútení vinárstvo predať‚ čo naštartovalo miestnych pestovateľov, a od tridsiatych rokov minulého storočia funguje ako družstvo. R. Horvath priznáva‚ že o tomto období veľa nevie.

Roman HorvathZdroj: Katarína Bukerová

„Ale na tom‚ čo sa vtedy dialo‚ teraz veľmi nezáleží‚ musíme sa pozerať do budúcnosti. Rakúsky vinársky priemysel je veľmi mladý‚ väčšina kvalitných rakúskych značiek sa objavila na svetovej vinárskej mape až koncom deväťdesiatych rokov‚“ vysvetľuje. Na domácom trhu však boli vína z družstva Domäne Wachau veľmi známe a obľúbené už v šesťdesiatych rokoch.

Dozvedáme sa‚ že jeho členovia obrábajú spolu 440 hektárov‚ čo je takmer tretina celkovej rozlohy vinohradov v údolí. Družstvo združuje zhruba 250 rodinných fariem‚ ktoré sa delia o takmer šesťsto kooperatívnych podielov a všetku svoju úrodu podľa kontraktu odovzdávajú do vinárstva. To z ich hrozna produkuje zhruba päťdesiat jednoodrodových a zmesových vín pod značkou Domäne Wachau.

Kamenné terasy konzervujú slnečné teplo a v noci slúžia ako prírodné ohrievače‚ čím podporujú zrenie hrozna

„Biznis ide oveľa lepšie ako pred pätnástimi rokmi‚“ sumarizuje mladý predseda‚ ktorý vedie vinárstvo desať rokov a je jedným z troch držiteľov titulu Majster vína v Rakúsku. „Stabilne rastieme‚ hoci sme mali niekoľko slabých ročníkov‚ napríklad vlani sme toho pre zlú úrodu veľa nevyrobili. Tento rok vyzerá oveľa lepšie‚“ pochvaľuje si.

Do sveta

Počasiu človek nerozkáže‚ ale rast poľnohospodárskeho podniku sa dá ovplyvniť aj inak. „Najvýznamnejším faktorom nášho rozvoja v ostatných rokoch bolo jednoznačne zdokonaľovanie práce vo vinohradoch a definovanie špecifického štýlu našich vín‚“ reaguje R. Horvath.

V rámci zlepšovania procesov družstvo robí množstvo seminárov pre svojich členov‚ napríklad špecializovaných kurzov o ošetrovaní viniča alebo organickom pestovaní a podobne. Na otázku‚ či sa do týchto programov zapájajú dobrovoľne všetci‚ odpovedá‚ že 80 až 90 percent členov áno: „Výrobca‚ ktorý sa zúčastňuje na ďalšom vzdelávaní‚ dostáva za to body na hodnotiacej stupnici a neskôr‚ keď od neho nakupujeme hrozno‚ dostáva lepšiu cenu. Takisto hodnotíme úroveň vinohradov‚ ktoré sa pravidelne kontrolujú.“

Okrem členov má družstvo 35 kmeňových zamestnancov‚ z toho polovicu vo výrobe a druhú polovicu v riadení a obchode. Vo vinotéke práve prebiehajú naraz dve koštovky‚ od jedného stola počuť americkú angličtinu‚ od druhého nemčinu. Regály sú plné rôznorodých fliaš‚ väčšinou bieleho‚ ktoré je pre tento región typické. Kým kedysi predávali iba v Rakúsku‚ dnes už domáci predaj tvorí len niečo vyše polovice tržieb.

Zdroj: Katarína Bukerová

Za predajom nášho vína nie je žiadne marketingové voodoo. Jednoducho sa snažíme robiť chutné vína a dať im príťažlivý obal

„Exportujeme štyridsať až 45 percent našej produkcie. Hlavné trhy sú pre nás Holandsko a Nemecko a ďalej sú pre nás dôležité Švédsko‚ Veľká Británia‚ Švajčiarsko a‚ samozrejme‚ Spojené štáty. V každej krajine máme zvyčajne jedného lokálneho zástupcu‚ ktorý sa tam o trh za nás stará‚“ vysvetľuje predajný model R. Horvath.

Keď sa zaujímame‚ ako bojujú s rastúcou konkurenciou‚ priznáva‚ že je v ostatných rokoch nielen vo svete, ale i doma poriadne silná. Na druhej strane si myslí‚ že rakúske vína a najmä z takého špecifického regiónu, ako je Wachau‚ majú na trhu svoje miesto a stabilnú klientelu.

„Za predajom nášho vína nie je žiadne marketingové voodoo. Jednoducho sa snažíme robiť chutné vína‚ príťažlivý obal a s tým chodíme za ľuďmi v reštauráciách‚ vinárňach‚ hoteloch a dáme im naše víno ochutnať,“ pripomína R. Horvath.

Zázračný Dunaj

Predseda družstva sa už ponáhľa na dôležité pracovné stretnutie‚ a tak nás areálom Domäne Wachau ďalej sprevádza jeho kolegyňa Martina Pöllová. „Naše vinohrady majú úžasnú históriu a vinárstvo má v tomto regióne veľkú tradíciu‚ ale v tomto biznise nestačí stavať na tristoročnej histórii‚“ nadväzuje ešte na našu predchádzajúcu diskusiu. Napriek tomu sa teraz chystáme do histórie ponoriť.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PED na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PED na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  2. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  3. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  6. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  7. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  8. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  9. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  10. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 18 122
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 618
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 738
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 009
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 970
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 254
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 013
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 434
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 358
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 268