Pondelok, 16. december, 2019 | Meniny má Albína

Otec a syn z Fornetti ťahajú za jeden povraz

Pred štvrťstoročím išiel do kina v maďarskom Győri a zrazu zacítil neodolateľnú vôňu. S chrumkavými koláčikmi pekárovi z Dunajskej Stredy zavoňal aj biznis. Kontakt na výrobcu si opísal zo zásobovacieho auta. Tak pred sedemnástimi rokmi na Slovensko prišli fornetti. Dnes sú však oveľa ďalej.

Profit sa s podnikateľským pekárenským príbehom Františka Ambrovicsa stretol vo finále súťaže spoločnosti Ernst & Young Podnikateľ roka 2009 a pri nominácii redakcie Trend na ocenenie Manažér roka 2011.

„Odvtedy výroba vzrástla o tridsať percent, od vzniku firmy zavádzame už štvrtú generáciu výrobnej technológie, prijímame nových zamestnancov a do spoločnosti prišiel pracovať aj môj syn,“ hovorí F. Ambrovics. „Vlani v septembri sme zmenili názov firmy na Minit Slovakia a pekárne na fornetti dostanú nový moderný dizajn, aby viac oslovili najmä mladých ľudí,“ dodáva pekár.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nová značka podľa neho umožní ďalšie napredovanie a vývoj na slovenskom i českom trhu. Lebo časy sa menia, čo dobre fungovalo pred desiatimi či pätnástimi rokmi, nemusí fungovať automaticky aj dnes. Nová generácia má iné spotrebiteľské nároky a prichádza aj zahraničná konkurencia. Podľa F. Ambrovicsa je inšpirujúca.

Franchisingovípartneri na zmenu názvu a dizajnu pekárničiek reagujú pozitívne, niektorí tvrdia, že to už bolo potrebné. Ich prvá otázka sa týkala cien a budúcej spolupráce. Nič sa však nemení. Fornetti na pultoch ne- končia.

V Dunajskej Strede okrem fornettov vyrábajú celú škálu pekárenských výrobkov, od rôznych typov bagiet, kociek, pekárenských špecialít až po rustikálne chleby či pečivo so zdravotnými benefitmi. V obchodných reťazcov ich celý deň priebežne dopekajú, aby boli vždy čerstvé. Mesačne dodávajú tisíc ton výrobkov, takmer sedemdesiat percent sú rôzne chleby a pečivo.

Okolo desať miliónov fornettov vyrobia mesačne franchisingovým odberateľom do pekárničiek a predajných stánkov. Zásobujú aj celý český trh, dodávajú i do Poľska a Rakúska. Technológiou výroby často prekonajú miestnych dodávateľov.

Otec nástupcovi verí, ale nič mu nedaroval na striebornej tácke

NÁSTUPNÍCTVO. Firmu F. Ambrovics zakladal pred svojou štyridsiatkou a vlani prekročil hranicu odchodu do dôchodku. Ako väčšina podnikateľov ani on do penzie neodišiel. O nástupníctve však rozmýšľať musí.

„Asi pred deviatimi rokmi, keď som ešte študoval, sa ma otec opýtal, či by som mal záujem o prácu v spoločnosti, ale to nebola ponuka, iba otázka,“ spomína si Ladislav Ambrovics na to, čo predchádzalo návratu domov. Otec si však uvedomoval, že syn musí získať skúsenosti aj prácou v iných spoločnostiach, dokonca v zahraničí. Preto Ladislav po skončení štúdia nenastúpil do rodinného podnikania. Domov prišiel iba pred štyrmi rokmi, aby pracoval po boku otca.

Podiel domácich surovín síce rastie, ale niektorí dodávatelia stále nedosahujú žiadanú kvalitu

História, ktorú vyštudoval, bola jeho koníčkom a štúdium ekonomiky mu umožnilo vnímať biznis z nadhľadu, v kontexte. Práca v nadnárodnej firme mu ponúkla iný uhol pohľadu na činnosť menších a stredných firiem.

NA SKUSOCH. „Mal som vždy svoju predstavu o tom, čo chcem robiť a pretože som v našej spoločnosti videl obrovský potenciál a možnosti na ešte veľa ďalších rokov, prišiel som,“ vysvetľuje rozhodovanie. Otec mu neukázal rovno na šéfovskú stoličku, nezveril mu riadenie, ale poslal ho rotovať na mesiace po každom oddelení, aby zblízka videl, ktoré ako pracuje.

Následne v Česku riadil projekt prestavby piatich predajní. Až potom dostal post manažéra pre franchisingovú spoločnosť. Je to vyše 250 predajných bodov po celom Slovensku, zvyčajne na miestach, kde prechádza najviac ľudí, na železničných či autobusových staniciach, v nemocniciach, na veľkých námes- tiach. Je to zaujímavá práca s rozličnými ľuďmi, ktorí majú rôzne skúsenosti. Najlepšie fungujú predajné miesta, kde sám majiteľ pečie aj predáva, a so zákazníkmi žije. Nielenže nemusí platiť predavačku, ale je oveľa motivovanejší, zákazníkov oslovuje a pozná, robí všetko najlepšie, ako vie. Nie každá predavačka za fixný plat taký záujem dokáže prejaviť.

Zdroj: Ján Blažej

KOĽKO JE CHUTÍ. Maďarské receptúry boli len inšpiráciou, spoločnosť ich musela upravovať a prispôsobiť. Slovenským chuťovým pohárikom prekážalo napríklad veľa oregana v pizzových koláčoch. Zjemnený recept z tohto pečiva urobil najpredávanejší slovenský produkt. Špenátové koláče idú už desaťročie dobre na odbyt v Česku, ale na Slovensku sa až predvlani podarilo nájsť správnu špenátovú zmes...

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PEM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PEM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  3. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  6. Kam na výlet so svojimi známymi
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  8. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  9. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Telekom: Technologies allow all to reach opportunities of now
  2. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  3. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Zvolenský nie je len slovenský, ale aj férový
  6. Sólymos: Najťažšie bolo prísť za ľuďmi, ktorých odpojili od vody
  7. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  8. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  9. Kam na výlet so svojimi známymi
  10. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 36 775
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 33 934
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 27 344
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 655
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 14 240
  6. Kam na výlet so svojimi známymi 12 773
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely 10 981
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 325
  9. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 428
  10. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 394

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner prichádza na súd.
Marian Kočner a jeho dcéra Karolína.
Ilustrácia z Knihy plnej ľudí
Cynická obluda

Čo povedať deťom

Občania pohoršení homosexualitou v reklame sa s hrôzou pýtajú, že preboha ako to vysvetlia svojim deťom.

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kočner bol lobovať u Tomanovej. Ohľadom detského klienta

Stretávali sa v čase, keď sa riešil Čistý deň.

Čo číta INDEX

Top podvodník, ktorého hral DiCaprio: Platím vždy len kreditkou

Ako sa brániť podvodníkom.

Anketa

Kniha pod stromček? Pozrite si tipy ôsmich top manažérov

Čo čítajú šéfovia Esetu, O2, Martinusu, ČSOB, Ikey a ďalších firiem.