Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Ako zlepšiť naše školy? Ľahko - počúvať a snažiť sa chápať

Obrovské tempo zmien v modernom svete vnieslo mnohé pozitívne impulzy do spoločnosti i vzťahov medzi ľuďmi. Školy však väčšinou ostávajú rovnaké celé desaťročia, ba stáročia. Kedysi boli motorom pokroku a azylom slobody, dnes sú totalitným mamutom v demokratickom a liberálnom svete. Dá sa to zmeniť.

Nerozprávaj, nikto ťa nevyvolal. Utíšte sa, lebo budete všetci po škole. Tieto a ďalšie stereotypy si zo školy dobre pamätáme a pri spomienke na ne nejeden ešte stále pocíti tlak v žalúdku a zaleje ho studený pot.

A vedomosti? S odstupom času nám dochádza, prečo sme mali radi slovenčinu na základnej škole, fyziku na strednej a prečo nás dejepis nebavil, hoci ako predmet je zaujímavý.

Vedomosti máme lepšie z predmetov, kde mal učiteľ v sebe okrem prísnosti aj láskavosť, keď vedel počúvať a nielen si vynucovať pozornosť, neprednášal, ale dával otázky a chcel počuť odpovede.

SkryťVypnúť reklamu

AKO POMÔCŤ UČITEĽOM

Charakteristika dobrého učiteľa je nemenná v čase, nezávislá od systému vzdelávania. Pri modernom prístupe k školstvu sa aj na Slovensku už objavujú nové myšlienky, ako vychovávať „dobrých učiteľov“ a ako im okrem učebných osnov poskytnúť podporu, pomoc a nástroje, ako sa dostať k dieťaťu bližšie. Viacero zahraničných škôl buduje systém na novom type vyučovania založenom na vzťahu učiteľa a žiaka.

V čase internetu učiteľ stratil význam ako niekto, kto žiakom odovzdáva informácie. jeho novou úlohou je pomôcť deťom urobiť si v pretlaku informácií poriadok

Slovenskí vzdelávací experti mali nedávno možnosť inšpirovať sa jedným z najvýznamnejších odborníkov, Dánom Larsom Rokk- jaerom, ktorý navštívil Bratislavu. V prezentácii na konferencii o firemnej filantropii Nadácie Pontis premietol niekoľko fotografií zo škôl z roku 1858 v dánskom Grindwingu a z rovnakého mesta z roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Ukázal mapu Britského spoločenstva národov, ktorá v uplynulých storočiach predstavovala veľkú časť sveta a platil v ňom jednotný systém vzdelávania, pričom citoval aj dokument o školských testoch z Číny z roku 200. Všetky príklady mali spoločné to, že deti v škole ticho sedeli a počúvali, boli iba divákmi. „Je nevyhnutné zmeniť systém, kde je žiak v škole iba pasívnym divákom a prijímateľom vedomostí,“ povedal autor myšlienky kultúry vzájomného počúvania sa na školách L. Rokkjaer.

Skeptikom a stúpencom tradičného modelu učiteľa ako autority rozohnal pochybnosti, keď uviedol, že „žiak si ani v novom modeli nemôže robiť, čo chce. Model založený na kultúre vzájomného počúvania musí stavať na silnom vedení“.

SkryťVypnúť reklamu

Ivan Pribičko s Larsom Rokkjaerom (vpravo)Zdroj: archív I. Pribička

KDE SÍDLI PROVINCIA POROZUMENIA?

Časťou Rokkjaerovej metódy je priestor inšpirovaný Piatou provinciou z írskej mytológie. Ľudia v ňom museli akceptovať, že nič z toho, čo považovali za pravdu, tam automaticky neplatí. Sú iba ľudia, ktorí majú názory, a ostatní sa im snažia porozumieť. V piatej provincii pracujú učitelia medzi sebou, aj žiaci s učiteľmi. Je to utopický priestor na riešenie problémov a v školstve radikálna zmena, ktorá prichádza veľmi pomaly.

Základom kultúry načúvania je vôľa počúvať, a nie vôľa rozprávať

Vo Švédsku vláda takýto systém podporuje práve vďaka L. Rokkjaerovi, autorovi systému školstva schváleného v deväťdesiatych rokoch minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Tradičná školaZdroj: Martina Brunovská

Žiak si ani v novom modeli založenom na interakcii nemôže robiť, čo chce. aj tento model musí stavať na silnom vedení učiteľom

Na Slovensko priviedol L. Rokkjaera sociológ Ivan Pribičko, jeho bývalý žiak, ktorý pracuje v zahraničí v organizácii Sharing Perspectives Foundation. „Stretol som sa s Larsom na konferencii v Kodani v čase, keď som študoval v Dánsku. Neskôr bol mentorom mojej diplomovej práce a som rád, že prijal moje pozvanie na Slovensko,“ uviedol. I. Pribičko. Okrem práce v zahraničí veľa publikuje aj na Slovensku a patrí k stúpencom školskej reformy.

„Na Slovensku nové modely škôl už sú, ale môžu fungovať iba v rámci neformálneho vzdelávania, pretože sú oficiálne považované za alternatívne prístupy. Je snaha preniesť ich aj do formálneho vzdelávania, v čom je pre nás Lars so svojimi skúsenosťami zo Švédska obrovskou inšpiráciou,“ povedal I. Pribičko.

SkryťVypnúť reklamu

VZŤAH UČITEĽ - ŽIAK

V súčasnosti pracuje I. Pribičko v zahraničí ako facilitátor – na školách organizuje aktivity pre študentov a profesionálov z akademického prostredia, kde im pomáha študovať aktuálne témy a angažovať sa v spoločnosti. „Pre facilitátora je kultúra vzájomného počúvania základom a stále čerpám z toho, čo som sa od Larsa naučil,“ uviedol.

I. Pribičko L. Rokkjaera na Slovensko priviedol, ale hostila ho organizácia Leaf, ktorá od budúceho školského roka spúšťa projekt elitnej strednej školy pre mimoriadne talenty Leaf Academy. „Keďže sme zahraničná škola, máme trochu iné postavenie ako domáce, pretože podliehame inej legislatíve. Spolupracujeme s expertmi na vzdelávanie z celého sveta,“ uviedol Matej Sapák z Leafu.

SkryťVypnúť reklamu

„Rovnako ako Lars aj my si uvedomujeme dôležitosť vzťahu medzi učiteľom a žiakom, ktorí sa môžu od seba učiť navzájom. Je pre nás dôležité stavať na tom, aby sme správne chápali motiváciu žiaka, prečo niektoré predmety ignoruje a iné obľubuje – to je kľúč k úspechu,“ hovorí. „Lars je zároveň výborný v tom, že vie pomenovať, čo je vo vzdelávaní najdôležitejšie. Radi by sme preto v budúcnosti počítali s ním na našich tréningoch pre učiteľov,“ uviedol M. Sapák.

„Dôležité je učenie sa v cykloch o náhodných témach, v ktorých sa počas jedného cyklu dozvedia rôzne vedomosti z rôznych sfér. Výskumy ukázali, že aj dobrý žiak si pamätá najviac polovicu učiva. Vedomosti z predmetov, ku ktorým neinklinuje, sa stratia. Učiť sa bez motivácie nie je riešenie,“ opisuje M. Sapák plány akadémie Leaf.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj rozhovor s Larsom Rokkjaerom a príbeh z Veľkej Idy pri Košičiach‚ kde sa škola nechala inšpirovať Reuvenom Feuersteinom (na ďalších stranách).

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PEY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PEY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  9. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  10. Bezbariérové vozidlo
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 883
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 854
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 736
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 587
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 676
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 367
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 586
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 540
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 365
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.

Čo musíte vedieť o celoplošnom testovaní? Ministerstvo zverejnilo postup

Testovanie na koronavírus sa uskutoční počas troch víkendov.

Testovanie ľudí pred nemocnicou na Kramároch.
Stĺpček Osmelené

Odporný boj o maternice sa nekončí. Dáme si polročnú pauzu a začneme odznova

Záborská avizuje, že sa nevzdáva.

Soňa Jánošová
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.