Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Obsah nákupného košíka závisí od toho, koľko majú ľudia informácií, času a peňazí

Na vine je Holena. Odkedy v rozprávke o dvanástich mesiačikoch vyslala Marušku do treskúceho mrazu zbierať jahody, chceme ich mať v zime na stole aj my. „Nakupovanie potravín a varenie by sme príliš komplikovať nemali. Najlepšie veci sú jednoduché. Platí to v živote, v obchode aj v kuchyni,“ hovorí pre Profit Guillaume Chêne zo skupiny Metro.

Ukáž mi, čo máš v košíku, a ja ti poviem, kto si. Kedy ste naposledy zaostrili pohľad do nákupného košíka človeka čakajúceho pri pokladni pred vami? Bizarná sociálna detektívka poodhalí kadečo. Napríklad, ako si nažíva majiteľ obsahu konkrétneho košíka. Kozí syr, paradajky, bielkovinové pečivo = tridsiatnička vyznávajúca zdravý životný štýl. Panenka, vajcia, sushi, pivo, lasagne = bezdetný manažér. Rožky, kurča, múka, banánové jupíky = mama rodiny.

KOŠÍK AKO ZRKADLO

 „Nákup potravín odzrkadľuje viac ako stav financií na účte. Poukazuje na hodnoty, vzťah k sebe samému, svojmu zdraviu, rodine,“ myslí si Francúz Guillaume Chêne, ktorý žije v Prahe ako riaditeľ spoločností Metro Cash & Carry SR a Makro Cash & Carry CZ. Podľa odborníčky na kvalitu a bezpečnosť potravín Kataríny Fašiangovej zo Slovenskej aliancie moderného obchodu obsah nákupného košíka závisí od toho, koľko majú ľudia času a peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

„Mladý človek uprednostňuje polotovary, no zároveň si potrpí na vzhľad produktu a zvýšený obsah vitamínov či vlákniny. Nechce strácať čas zdĺhavou prípravou večere. Ideálne je, ak si polotovar prihreje alebo dovarí a o pár minút ho už je,“ hovorí K. Fašiangová a pripomína, že taký človek nehľadí na financie. Nakupuje to, čo si vyžaduje jeho životný štýl. Ľudia na vidieku volia skôr veci, ktoré ich zasýtia. Vrátane potravín bohatších na sacharózu a na tuk.

KRÁSA V JEDNODUCHOSTI

Po roku 1989 sme podľa K. Fašiangovej podľahli čaru nepoznaného sveta nových potravín. Očarili nás nevídané chute a atraktívne obaly, pri nákupoch a varení nás zlákalo experimentovanie a nový závan. „Po období odriekania a nevedomosti človek zrazu pocítil potrebu ochutnať všetko naleštené, západné. No a čo, že to bolo prechemizované a umelé,“ reaguje G. Chêne.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Maňo Štrauch

Podľa K. Fašiangovej sme postupne nabehli na vlnu biopotravín, zníženého tuku, zvýšeného obsahu vitamínov a vlákniny. „Už aj v masle si pýtame betakarotén, ktorý mu dodáva krajší žltý šmrnc. Pomaly však začíname zisťovať, že ani pri potravinách nie je všetko zlato, čo má lesk,“ hovorí K. Fašiangová. Zdôrazňuje, že si uvedomujeme, že nablýskané jablko s dokonalým tvarom a rozmermi, ktoré na stole vydrží aj tri mesiace, postupne stráca chuť. Už niekoľko rokov pozoruje trend, ktorý nás v príprave jedál tlačí späť ku koreňom.

Jedlo je ako ľudská bytosť. Každý dobrý kuchár vie, že najlepšia potravina je tá s vlastným príbehom

G. Chêne to volá krása v jednoduchosti potravín. „Dobré jedlo je obyčajne to najjednoduchšie. Dokonalosť pokrmu závisí viac od jednoduchosti a pravosti surovín ako od majstrovstva kuchára či technológií,“ hovorí. V jedle vraj platí rovnaké pravidlo ako v živote. „Nakupovanie a varenie by sa príliš komplikovať nemali. Jednoduché riešenia bývajú najlepšie. Platí to v živote, pri nákupe potravín aj v kuchyni,“ zamýšľa sa G. Chêne, ktorý lásku k vareniu objavil, keď mal šesť.

SkryťVypnúť reklamu
Ani pri potravinách nie je všetko zlato, čo má lesk

Rodičia sa vychystali na večierok a malý Guillaume vytiahol múku, vajcia a večer si vyplnil palacinkovým programom. Pri nakupovaní a varení uznáva lokálnosť. „Najlepšia chuť a kvalita sa skrýva v čerstvých miestnych produktoch. Jedlo je ako ľudská bytosť. Každý dobrý kuchár vie, že najlepšia potravina je tá s vlastným príbehom,“ vysvetľuje G. Chêne.

EXOTIKA V ZIME

Pri nákupe a konzumácii potravín by sme sa podľa G. Chêneho nemali riadiť dogmami, ale sedliackym rozumom, ktorý rešpektuje jednoduchosť a sezónnosť. „Iste, aj v zimných mesiacoch nájdete v ponuke reťazcov jahody a exotické ovocie. Pokojne si ich z času na čas doprajte. Ale ich nadmerná konzumácia v období, keď nerastú, nie je veľmi logická,“ hovorí G. Chêne.

SkryťVypnúť reklamu

Upozorňuje aj na prehnanú posadnutosť bio produktmi. „Ak si na záhrade dopestujem šalát bio spôsobom, no kúsok odo mňa leje sused na ten svoj pesticídový kokteil, s mojím šalátom si z pesticídov glgnem tiež.“

Zdroj: Michal Matloň

Podľa K. Fašiangovej sme čoraz ochotnejší čítať etikety na obaloch. „Pred siedmimi rokmi ste málokoho videli v potravinách zobrať do ruky produkt a lúskať hieroglyfy na etikete. Je to čiastočne spôsobené medializovanými potravinovými škandálmi, ale aj za to sme vďační. Najlepší zákazník je totiž dobre informovaný zákazník,“ dopĺňa K. Fašiangová.

Lepšiu informovanosť by nám už čoskoro mohlo zaručiť používanie QR kódov na potravinových výrobkoch. Podľa K. Fašiangovej by mohli nahradiť EAN kódy, ktorých informačná kapacita má svoje limity. „QR kód dokáže pojať stovky údajov od pôvodu surovín až po dátum výroby alebo spotreby. Pri jeho načítaní bude aj zamestnanec pri kase schopný odhaliť, či nejde napríklad o jogurt, ktorý mal byť dávno stiahnutý z predaja,“ hovorí K. Fašiangová.

SkryťVypnúť reklamu

Diskusia medzi obchodníkmi, dodávateľmi a vládou sa už začala. V medzinárodnej sieti Metro spustili testovaciu prevádzku používania QR kódov interne v sortimente rýb. V praxi si zákazník QR kód tovaru načíta cez čítačku v smartfóne a telefón mu razom vysúka zoznam detailných informácií počnúc pôvodom produktu, výrobou, cestou na pult až po výživové hodnoty či recepty.

NAJLACNEJŠIE SÚ NASPODU

Počuli ste už o hororových zápletkách, ktoré spriadajú reťazce, aby cielenými trikmi oklamali klientov? „Sklamem každého, kto za rozmiestnením tovaru v priestoroch obchodu hľadá mystérium, tajomstvo či puč. Predajca nie je strašidelný mág, ale pragmatický obchodník."

SkryťVypnúť reklamu

"Niektorí ukladajú na začiatok prevádzky nápoje, lebo sú ťažké a v košíku by ľahko zničili zvyšok nákupu. Iní uprednostňujú emóciu čerstvosti a ku vchodu umiestnia čerstvé potraviny, zeleninu a ovocie. Pečivo nájdete obyčajne na konci, lebo je krehké a malo by sa skladovať na vrchu nákupného košíka,“ vysvetľuje G. Chêne.

Iným príkladom sú svetlá, ktoré musí predajca prispôsobiť kvalite ponúkaného výrobku. „Jediný kilojoule, ktorý by sme pridali či odobrali v oddelení ovocia a zeleniny, by mohol zvýšeným teplom ovplyvniť výslednú kvalitu,“ vysvetľuje obchodník.

Ľudia čoraz viac čítajú etikety na obaloch. Dátumom nie vždy správne rozumejú

Samostatnou kapitolou je umiestňovanie potravín do regálov. „Najnižšie ukladáme najlacnejšie produkty so základnou kvalitou. Predávajú sa zvyčajne v najväčších baleniach a tvoria 7 až 15 percent tržieb reťazca. V úrovní očí nájdete najvyhľadávanejšie produkty, ktoré tvoria neraz päťdesiat percent tržieb reťazca. Prečo by ich obchodník premiestňoval na spodok?“ pýta sa G. Chêne.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: archív Metro

ZNÁMKA RODIČOV

Francúza najviac ťaží fakt, že informácie o kvalitných potravinách chýbajú deťom. „Prečo ich neučíme základné vedomosti zo sveta potravín vrátane schopností čítania etikiet? Len tak už ako dospelí dokážu správne zvážiť nielen cenu, ale aj kvalitu,“ zamýšľa sa G. Chêne. Dodáva, že pričastá konzumácia sladkostí by mala dostať v rodinách červenú.

„Rodičia hrajú pri plnení domácich zásob, špájz a chladničiek extrémne dôležitú úlohu. Dávajú deťom príklad a vytvárajú u nich zvyk. U nás doma napríklad nenájdete žiadne sladené nápoje, sirupy či sladkosti. Celkom stačí, ak sú im deti vystavené mimo domova. Inak majú k dispozícii všetko ostatné – chutné syry, poctivé domáce marmelády a čerstvý chlieb,“ opisuje vlastnú skúsenosť francúzsky obchodník G. Chêne.

SkryťVypnúť reklamu

Na ďalšej strane o zdravom rozume v kuchyni, ale tiež rozhovor s ekotoxikológom Jozefom Klímom o tom‚ čo do košíka nepatrí.

Ekotoxikológ Jozef Klíma: Čítajte, obzerajte, voňajte

Hydroponické paradajky, žltkastý karfiol, lososy z Baltického mora či fitness tyčinky s palmovým olejom. Čomu sa pri nákupe potravín vyhýbať prezradil Profitu bývalý šéf Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcie Jozef Klíma.

Katarína FašiangováZdroj: SAMO

Ako nakupuje potraviny ekotoxikológ?

Čítam zloženie každého výrobku. Vyhýbam sa potravinám s obsahom palmového oleja. Extrémne vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín je spoluzodpovedný za nárast srdcovocievnych ochorení. Obsahuje ho takmer polovica fitness a müsli tyčiniek, keksíkov, čokolád, čokoládových nátierok vrátane najznámejšej čokoládovo-orieškovej nátierky na trhu.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PGW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PGW na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 991
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 745
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 822
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 838
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 149
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 756
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 411
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 330
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 462
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

2 h
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

15 h
Maďarský premiér Viktor Orbán.

Maďarsko sa sťažuje na pomalé dodávky vakcín.

5 h