Volal sa Jiří Kolář, ročník narodenia 1914. Básnik, výtvarník, dramatik, prekladateľ a sponzor umenia. Ešte ako učeň siahol po poézii, ale objavil aj čaro koláže, výtvarnej techniky, ktorá využíva tlače, reprodukcie, fotografie, ale aj textil či rozličné predmety, spojené do nového celku.
Tvrdil, že koláž mu umožňovala lepšie vyjadrovať myšlienky i stav duše. Prekladatelia českej poézie do iných jazykov mali problém so zrozumiteľnosťou jeho najvýznamnejšej básnickej zbierky Prométeova pečeň, eštebáci to pochopili po svojom. V roku 1953 ju ohodnotili na zhabanie a súd na ročné väzenie pre autora.
Vtedajšia umelecká obec ho veľmi neuznávala, pripadal im skôr ako čudák. Pre svet bol však Picassom kolážePo auguste 1968 mu príjmy za koláže predané do zahraničia umožnili sponzorovať vydávanie samizdatov. Kvôli svojim postojom nesmel doma od roku 1971 vystavovať, no práve tajní mu neskôr nechtiac pomohli. Po ročnom štipendijnom pobyte v západnom Berlíne dostal pozvanie, ateliér i štipendium z prestížneho Centra Georgea Pompidoua do Paríža. Keď žiadal o predĺženie pobytu, Praha povedala, že nie. Preto sa v roku 1980‚ už vo veku dôchodcu a bez znalosti jazyka‚ rozhodol zostať vonku a v tvrdej parížskej konkurencii napriek tomu uspel.

Jiří KolářZdroj: Profimedia.cz
DNI S LEGENDOU. Paradoxy tých čias pripomína Jan Kukal, niekdajší český tenista a tréner, milovník umenia, ktOrý dnes žije v Boldogu pri Senci. Zanietený organizátor výstav špičkových umelcov pripravil tentoraz pre Galériu mesta Bratislavy retrospektívu Legen- da svetovej koláže. Skladá sa zo šty- roch desiatok Kolářových vrcholných diel z rokov 1964 až 1997 zo súkrom ných zbierok. Výstava je otvorená do 6. marca.
Prvý raz sa osobne stretli v roku 1985‚ keď sa Kukalovým zverencom na grandslamovom turnaji Roland Garros v Paríži mimoriadne darilo. Dobre naladený tréner deň pred odletom domov zavolal J. Kolářovi do ateliéru.