Počas vojny v roku 1943 vybudovala spoločnosť Boeing viacero tovární na brehoch pri Pugetovom zálive na americkom severozápade. Zásobovali bojovými lietadlami americkú armádu a spojencov. Okrem Everettu sa konštruovali aj v Aberdeene, Bellinghame, Chehalise a Tacome.
Továrenská hala, kde vznikajú najznámejšie pasažierske lietadlá dneška ako Boeing 747 Jumbo Jet či najnovší Dreamliner‚ bola však postavená až dlho po vojne‚ v roku 1967. V súčasnosti je interiér rozdelený na menšie sekcie, špecializované na výrobu jedného typu lietadla. Zostávam ohúrená veľkosťou haly, ktorú vidieť už z diaľnice. Má rozlohu takmer 40 hektárov a podľa nášho sprievodcu by sa sem zmestilo 911 basketbalových štadiónov. Rozpráva nám o tom, aké je zložité udržiavať v takej veľkej hale teplo‚ v lete chladenie či prívod čerstvého vzduchu. Spomína‚ že keď ju postavili‚ pod stropom sa tvorili skutočné oblaky a občas sa z nich spúšťal dážď. Neskôr v budove nainštalovali systém cirkulácie vzduchu a mračná sa rozplynuli.
Zdroj: Profimedia.cz
Stroje času
Exkurzia‚ na ktorú vôbec nie je ľahké sa dostať‚ sa začína v návštevníckom centre, kde je malé múzeum techniky a histórie spoločnosti a neodmysliteľný obchod so suvenírmi. Tu nám na úvod premietajú film o letectve a rozvoji leteckej techniky. „Lietadlo je jediný stroj na svete, ktorý sa približuje stroju času,“ tvrdí rozprávač. „Letiská sú ako portály do iného sveta.“ Pravda‚ dnes vám stačí nastúpiť na niektorom európskom letisku a prakticky za pár hodín sa ocitnete na druhej strane sveta v úplne inom časovom pásme. Lietanie berieme ako bežnú súčasť nášho života a nemyslíme na to‚ aká „magická“ a úplne nepredstaviteľná vec by to bola pre ľudí‚ ktorí žili pred takými stopäťdesiatimi rokmi.
Šesť Boeingov 767 sa tu pohybuje do „účka“‚ pričom každá pozícia znamená iný stav výrobyZdroj: Profimedia.cz
Nielen uvedomenie si tohoto vo mne vyvoláva silný zážitok z nezvyčajného výletu. Umocňuje ho každý ďalší moment strávený v leteckej továrni v Everette. Kvôli bezpečnosti i vzdialenostiam nás do továrenskej haly prevážajú autobusom. Ako na letisku. Pripomína mi Kennedyho vesmírne centrum na Floride. Je to obrovské priestranstvo, každá cesta autobusom medzi jednotlivými budovami trvá viac ako desať minút.
Továrenská hala má rozlohu takmer 40 hektárov a podľa nášho sprievodcu by sa sem zmestilo 911 basketbalových štadiónovZrod Dreamlinera
Okrem konštrukčnej haly a ďalších prídavných hál, kde sa lietadlá striekajú farbami, má Boeing v Everette k dispozícii aj vlastné továrenské letisko Paine Field so štartovacou dráhou, kde testuje všetky lietadlá. Vlastní navyše jediný súkromný diaľničný most v USA. Konštrukčné haly od náterovej haly totiž delí diaľnica. Monumentálnu továrenskú halu máme možnosť sledovať z vnútornej vyhliadkovej terasy‚ po ktorej sa presúvame z jednej časti do druhej. Je tu prísne zakázané fotiť, ale aspoň sa viac sústredíme na výklad sprievodcu. „V tejto chvíli sa v továrni nachádza 22 lietadiel, buď už skompletizovaných, alebo ešte rozobraných na kúsky‚“ prezrádza nám.
Zdroj: Eva Spišáková
Skonštruovať lietadlo trvalo ešte pred niekoľkými rokmi mesiac a pol. Dnes aj vďaka efektívnej konštrukcii najnovšieho Boeingu 787 Dreamliner sú konštrukční technici schopní lietadlo poskladať za necelé dva týždne. Po doladení výroby to vraj má byť len osem dní. Nedokážem si to ani predstaviť. Dozvedáme sa‚ že Dreamliner je vyrobený zo špeciálneho kompozitného materiálu s obsahom uhlíkových vlákien.