Uvedené údaje čerpáme z takzvaného bezpečnostného ratingu šesťdesiatich najväčších leteckých spoločností na svete, ktorý zverejňuje každý rok vo februári nemecký letecký mesačník Aero International. Opiera sa o špecializované databázy a prepočty podľa rozličných kritérií, ktoré spracúva renomované výskumné centrum JACDEC z Hamburgu. Toto centrum dlhé roky monitoruje a analyzuje nehody lietadiel komerčných leteckých dopravcov po celom svete.
Podľa štatistík by človek musel vzlietnuť 5,3 milióna ráz, aby zažil leteckú nehoduTri desaťročia bez katastrofy majú za sebou okrem hongkongského prepravcu aj Air New Zealand, Japan Airlines, ďalšia japonská spoločnosť ANA All Nippon Airways, austrálsky Qantas, TAP Portugal, britský Virgin Atlantic Airways a nemecký Air Berlin. V zozname je aj ďalších dvanásť aerolínií s čistým kontom, akurát tie ešte nelietajú tridsať rokov.
Treba si však uvedomiť‚ že niekedy ani pri haváriách, ktoré na fotografiách vyzerajú hrôzostrašne, nemuseli zomrieť ľudia. Nemecké štatistiky registrujú deväť veľkých spoločností, ktoré museli dať v minulých rokoch po haváriách odviezť do šrotu dokopy sedemnásť neopraviteľných lietadiel, nik v nich však nezahynul.

Zdroj: Ján Blažej
KURZ PROTI STRACHU. Človek príde o život skôr pri jazde na bicykli než pri havárii lietadla, tvrdia experti na bezpečnosť leteckej dopravy. Viceprezident medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo IATA Günther Matschnigg, ktorý mal vo svojom rezorte aj otázky bezpečnosti dopravy, sa nechal počuť, že človek by musel vzlietnuť najmenej 5,3 milióna ráz a odlietať si aspoň štrnásťtisíc rokov, aby zažil leteckú nehodu.
Na špeciálnych kurzoch psychológovia a piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosťSkeptika však nepresvedčí. Zrejme preto sú vo Viedni na pôde Austrian Airlines už vypredané všetky marcové a aprílové kurzy, kde za 670 eur psychológovia i piloti účastníkov učia, ako sa nebáť lietať a mať z lietania radosť. Nemecké aerolínie Lufthansa podobný dvojdňový kurz predávajú dokonca za 790 eur a na štyri februárové termíny sú už iba čakacie listiny.
Špeciálne kurzy robia aj pre deti od šesť do jedenásť rokov. V pohode vstupuje do lietadla v Nemecku iba štyridsať percent cestujúcich, šesťdesiat percent žien sa priznáva‚ že má na palube nepríjemný pocit. Lietanie v rozličnej miere stresuje až osemdesiat percent cestujúcich, ktorí zastávajú vedúce manažérske posty‚ možno preto‚ že lietajú častejšie ako bežní ľudia.
Psychoterapeuti učia, ako sa zbavovať strachu špeciálnym dýchaním, radia počúvať v slúchadlách upokojujúcu hudbu. Rôzne magazíny vytrvalo riešia, či človeku na upokojenie stačí iba malé jedlo alebo si treba pred letom dať štamperlík – a koľko, pretože vo výškach grády rýchlejšie stúpajú do hlavy. Upokojujúci účinok má údajne aj čokoláda.
ČLOVEK PROTI TECHNIKE. Rôzne zahraničné štatistiky sa zhodujú, že počet obetí katastrof dopravných lietadiel má klesajúci trend napriek tomu‚ že cestujúcich výrazne pribúda, v ostatných rokoch o päť až osem percent ročne. V posledných desiatich rokoch bol najhorším rok 2005. Výskumné centrum JACDEC uvádza, že vtedy zahynulo 1 045 ľudí. Naopak‚ najbezpečnejším bol v oblakoch rok 2013, keď si letecká doprava vyžiadala „iba“ 251 obetí.
Experti to vysvetľujú čoraz väčšou spoľahlivosťou techniky. Bezpečnosť však negatívne ovplyvňuje ľudský faktor a „neletecké“ príčiny, aj vojenské konflikty či terorizmus.