Česku i na Slovensku mal vlastne nový cirkus svojich protagonistov ešte dávno predtým, ako novú scénickú formu vymysleli vo Francúzsku začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia. Už Jiří Voskovec a Jan Werich využívali cirkusové, klaunské prvky vo svojich predstaveniach a to isté robil mím Milan Sládek.
Klaunská tradícia je na Slovensku pomerne silná, na rozdiel od akrobatickej, preto neprekvapuje, že prvý festival nového cirkusu Cirkul‘art na Slovensko priniesla neziskovka, ktorá organizuje aj Kremnické gagy.
„Kým klasický cirkus je šou založená na striedaní varietných scénok, nový cirkus je viac divadlom. Z pohybovej stránky je akrobacia aj v novom cirkuse stále v podstate gymnastika, len sa k tomu pridáva herecký výkon,“ popisuje Pavol Kelley, riaditeľ festivalu Cirkul’art.

Pavol Kelley‚ riaditeľ festivalu Cirkul´artZdroj: Archív P. Kelley/Cirkul´art
LYRICKÉ DIVADLO S DÁVKOU AKROBACIE
V novom cirkuse je naratívna forma rozprávania príbehu nadradená artistickým výkonom, pričom pri klasickom je virtuozita na prvom mieste. Kým klasický cirkus dnes vrcholí v Cirque de Soleil veľkoleposťou kostýmov, efektov a artistické výkony neustále posúvajú hranice možností tela, trendom v novom cirkuse je návrat k čistote a lyrickému divadlu.
Nový cirkus na Slovensku má festival raz do roka a cirkusovú školu pre deti. Napríklad v Prahe sú dve stále scény nového cirkusu. Združenie Cirqueon zastrešuje rozvoj tohto žánra a ministerstvo kultúry na to dáva peniaze. Disciplíny nového cirkusu učia na vysokých umeleckých školách.
BIZNIS POSTAVENÝ NA EMÓCII
Bratislavský Cirkul’art sa tento rok uskutoční po šiesty raz a prvýkrát sa z tradičného trojdňového podujatia predĺženého víkendu v Medickej záhrade rozšíri o ďalšie tri dni v Starej tržnici. Ponúknuť slovenskému divákovi nový cirkus chápali sprvu ako riziko.