
Môžete veriť poisťovateľovi?Zdroj: Pixabay.com
Pre pochopenie celej situácie je potrebné vrátiť sa viac ako desať rokov dozadu. Voľná legislatíva a niekoľkí dobrodruhovia nadlho pokazili meno celému sektoru životných poistení.
Po prvom zaplatenom poistnom dostal sprostredkovateľ odmenu vo výške až dvadsiatich štyroch mesačných platieb, ale to mu nestačilo. Po určitom čase odporučil klientovi „lepšiu poistku“ za novú províziu. Výsledkom bolo, že sa klient presúval každé dva roky do inej poisťovne a nemal našetrené nič.
VÝHODA KONKURENCIE

Marko Tomašovič / Allianz – Slovenská poisťovňaZdroj: Archív Marka Tomašoviča
Časy, keď klientovi sľúbili aj nesplniteľné, sú už čiastočne minulosťou.Dnes je situácia už iná. „Časy, keď klientovi sľúbili aj nesplniteľné, sú už čiastočne minulosťou,“ hodnotí Marko Tomašovič, viceprezident obchodu so životným poistením Allianzu – Slovenskej poisťovne.
Prísnejšia legislatíva a presne určené podmienky podľa neho trh sprehľadnili a vyčistili, agenti a sprostredkovatelia majú komplexnejšie informácie a ponúkajú transparentnejšie produkty a služby. „Veľká konkurencia na trhu núti agentov a sprostredkovateľov k profesionalite,“ dodáva.
Aj Katarína Gáliková, manažérka Komunálnej poisťovne, potvrdzuje, že praktiky, ktoré sa používali kedysi, sú už dnes neprípustné. „Časy, keď obchodník sledoval len províziu a bol ochotný sľúbiť nesplniteľné, neriešil finančnú situáciu či reálne potreby klienta, sú už preč. Dnes by ho také konanie mohlo stáť miesto.“
Daniela Guťanová, hovorkyňa NN Životnej poisťovne Slovensko, pripúšťa, že pozícia finančného agenta utrpela v období rýchleho rozvoja poisťovníctva na prelome tisícročí. Do systému sa vtedy najmä cez rôzne brokerské siete dostalo množstvo ľudí, ktorí nemali záujem o dlhodobé pôsobenie v tejto brandži, ale išlo im o rýchly zárobok.
„Trh poisťovateľov sa od týchto ľudí už do značnej miery prečistil a dnes je situácia iná. Žiaľ, negatívna historická skúsenosť a zlá reputácia ostala, to sa nedá vymazať zo dňa na deň,“ hovorí D. Guťanová. Verí, že renomé poisťovateľov sa dá zmeniť dôsledným výberom agentov a predajcov a investíciami do ich vzdelávania.
Regulácia je čoraz prísnejšia v celej Európe. Tento mesiac napríklad Česká národná banka potvrdila pokutu päť miliónov českých korún (185-tisíc eur) spoločnosti OVB za používanie nekalých praktík pri predaji životného poistenia. Pre objektívnosť treba dodať, že na podobnú vysokú pokutu zatiaľ na Slovensku iba čakáme.
Viazaní a nezávislí
Poistku môžu sprostredkovať nezávislí sprostredkovatelia alebo makléri, ktorí majú v portfóliu produkty viacerých poisťovní. Ak „poisťovák“ pracuje výlučne pre jednu poisťovňu, z pohľadu zákona je viazaný finančný agent. Označenie finančný poradca nesmie používať ani jedna skupina. Legislatíva hovorí, že poradcom môže byť len ten, kto neberie províziu a je platený honorárom od klienta.
ČO OČAKÁVAJÚ KLIENTI?
Nezávislá štúdia agentúry Market Vision Slovakia potvrdila, že na trhu so životným poistením sú rezervy. Priestor vidí už v samotnom zisťovaní klientskych potrieb súvisiacich so zriadením životného poistenia a následnej správnej ponuke poistného produktu.
Poradcovia majú podľa tejto štúdie „významné rezervy“ v zisťovaní reálnych potrieb klienta. „Iba v 65 percentách prípadov bola analýza potrieb klienta dostatočná, v 25 percentách vykonali poradcovia iba čiastočnú analýzu a v 10 percentách analýza vôbec neprebehla,“ hovorí Daniela Šišuláková, projektová manažérka agentúry.
Zo štúdie založenej na výsledkoch mystery shoppingu vyplýva, že klientmi najlepšie hodnotenou poisťovňou v oblasti kvality predaja životného poistenia je ČSOB Poisťovňa, za ňou NN Životná poisťovňa a Union poisťovňa.
Staršia štúdia z roku 2014, ktorú si v poradenskej spoločnosti dala vypracovať poisťovňa Axa, hovorí, že pri porovnaní slovenského a českého trhu boli slovenskí klienti s ponúkanými službami poisťovní spokojnejší. 91 percent Slovákov a 85 percent Čechov tvrdilo, že poistné podmienky im vysvetlili zrozumiteľne. So zohľadnením vlastných potrieb bolo spokojných 79 percent Slovákov, ale len 64 percent Čechov.
Slovenský trh životného poistenia má potenciál aj podľa Deloittu, no tento analytický inštitút takisto pripúšťa riziko nízkej kvality. Krátka životnosť nových zmlúv a časté prepoisťovanie v inej poisťovni za provízie ostáva naďalej problémom. Produkty majú často nezrozumiteľný systém poplatkov a ponúkaná životná poistka nie vždy korešponduje s potrebami klienta.
AKO SI UDRŽAŤ KLIENTA

Daniela Guťanová / NN Životná poisťovňaZdroj: Archív Daniely Guťanovej
Dobrý agent musí s klientom neustále komunikovať