Utorok, 12. november, 2019 | Meniny má Svätopluk

Kvalita životného poistenia rastie

Zdravotníctvo aj penzijný systém sú v kríze. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že možnosť pripoistiť sa s výhľadom na kvalitnú liečbu v zahraničí či lepší dôchodok vyvážia Slováci zlatom. Poisťovacích poradcov však predsa len nevítajú s otvoreným náručím. Má odvetvie argumenty na to, aby presvedčilo klientov o zmysle poisťovacích produktov?

Môžete veriť poisťovateľovi?Zdroj: Pixabay.com

Pre pochopenie celej situácie je potrebné vrátiť sa viac ako desať rokov dozadu. Voľná legislatíva a niekoľkí dobrodruhovia nadlho pokazili meno celému sektoru životných poistení.

Po prvom zaplatenom poistnom dostal sprostredkovateľ odmenu vo výške až dvadsiatich štyroch mesačných platieb, ale to mu nestačilo. Po určitom čase odporučil klientovi „lepšiu poistku“ za novú províziu. Výsledkom bolo, že sa klient presúval každé dva roky do inej poisťovne a nemal našetrené nič.

Článok pokračuje pod video reklamou

VÝHODA KONKURENCIE

Marko Tomašovič / Allianz – Slovenská poisťovňaZdroj: Archív Marka Tomašoviča

Časy, keď klientovi sľúbili aj nesplniteľné, sú už čiastočne minulosťou.

Dnes je situácia už iná. „Časy, keď klientovi sľúbili aj nesplniteľné, sú už čiastočne minulosťou,“ hodnotí Marko Tomašovič, viceprezident obchodu so životným poistením Allianzu – Slovenskej poisťovne.

Prísnejšia legislatíva a presne určené podmienky podľa neho trh sprehľadnili a vyčistili, agenti a sprostredkovatelia majú komplexnejšie informácie a ponúkajú transparentnejšie produkty a služby. „Veľká konkurencia na trhu núti agentov a sprostredkovateľov k profesionalite,“ dodáva.

Aj Katarína Gáliková, manažérka Komunálnej poisťovne, potvrdzuje, že praktiky, ktoré sa používali kedysi, sú už dnes neprípustné. „Časy, keď obchodník sledoval len províziu a bol ochotný sľúbiť nesplniteľné, neriešil finančnú situáciu či reálne potreby klienta, sú už preč. Dnes by ho také konanie mohlo stáť miesto.“

Daniela Guťanová, hovorkyňa NN Životnej poisťovne Slovensko, pripúšťa, že pozícia finančného agenta utrpela v období rýchleho rozvoja poisťovníctva na prelome tisícročí. Do systému sa vtedy najmä cez rôzne brokerské siete dostalo množstvo ľudí, ktorí nemali záujem o dlhodobé pôsobenie v tejto brandži, ale išlo im o rýchly zárobok.

„Trh poisťovateľov sa od týchto ľudí už do značnej miery prečistil a dnes je situácia iná. Žiaľ, negatívna historická skúsenosť a zlá reputácia ostala, to sa nedá vymazať zo dňa na deň,“ hovorí D. Guťanová. Verí, že renomé poisťovateľov sa dá zmeniť dôsledným výberom agentov a predajcov a investíciami do ich vzdelávania.

Regulácia je čoraz prísnejšia v celej Európe. Tento mesiac napríklad Česká národná banka potvrdila pokutu päť miliónov českých korún (185-tisíc eur) spoločnosti OVB za používanie nekalých praktík pri predaji životného poistenia. Pre objektívnosť treba dodať, že na podobnú vysokú pokutu zatiaľ na Slovensku iba čakáme.

ČO OČAKÁVAJÚ KLIENTI?

Nezávislá štúdia agentúry Market Vision Slovakia potvrdila, že na trhu so životným poistením sú rezervy. Priestor vidí už v samotnom zisťovaní klientskych potrieb súvisiacich so zriadením životného poistenia a následnej správnej ponuke poistného produktu.

Poradcovia majú podľa tejto štúdie „významné rezervy“ v zisťovaní reálnych potrieb klienta. „Iba v 65 percentách prípadov bola analýza potrieb klienta dostatočná, v 25 percentách vykonali poradcovia iba čiastočnú analýzu a v 10 percentách analýza vôbec neprebehla,“ hovorí Daniela Šišuláková, projektová manažérka agentúry.

Zo štúdie založenej na výsledkoch mystery shoppingu vyplýva, že klientmi najlepšie hodnotenou poisťovňou v oblasti kvality predaja životného poistenia je ČSOB Poisťovňa, za ňou NN Životná poisťovňa a Union poisťovňa.

Staršia štúdia z roku 2014, ktorú si v poradenskej spoločnosti dala vypracovať poisťovňa Axa, hovorí, že pri porovnaní slovenského a českého trhu boli slovenskí klienti s ponúkanými službami poisťovní spokojnejší. 91 percent Slovákov a 85 percent Čechov tvrdilo, že poistné podmienky im vysvetlili zrozumiteľne. So zohľadnením vlastných potrieb bolo spokojných 79 percent Slovákov, ale len 64 percent Čechov.

Slovenský trh životného poistenia má potenciál aj podľa Deloittu, no tento analytický inštitút takisto pripúšťa riziko nízkej kvality. Krátka životnosť nových zmlúv a časté prepoisťovanie v inej poisťovni za provízie ostáva naďalej problémom. Produkty majú často nezrozumiteľný systém poplatkov a ponúkaná životná poistka nie vždy korešponduje s potrebami klienta.

AKO SI UDRŽAŤ KLIENTA

Daniela Guťanová / NN Životná poisťovňaZdroj: Archív Daniely Guťanovej

Dobrý agent musí s klientom neustále komunikovať
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PMU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PMU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  4. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  7. VIVO! prišlo do Bratislavy
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch
  9. 7 dôvodov, prečo spoznať prírodnú kozmetiku od rodinnej firmy
  10. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy
  1. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  2. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  3. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  4. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  5. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  6. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  7. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  8. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  9. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 14 008
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 10 133
  3. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 9 946
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 8 094
  5. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 6 191
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 380
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 914
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 4 742
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 570
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 4 327

Hlavné správy zo Sme.sk

Dominika Cibulková

Vyše 38 miliárd dolárov za deň. Black Friday môže iba závidieť

Alibaba predala za deň tovar za vyše 38 miliárd dolárov.

Alibaba zaznamenala počas Singles Day ďalší rekord.