S Čínou má generálny riaditeľ spoločnosti Kinex v Bytči Igor Kováč dobrú skúsenosť. „Dobrú v tom zmysle, že sa tam snažíme podnikať, predávame tam naše produkty. Máme s týmto trhom už viac ako dvadsaťročné skúsenosti.“
Hlavným exportným artiklom Kinexu sú ložiská pre textilné stroje. Z exportu ložísk tvorí vývoz na čínsky trh zhruba dvanásť percent. Podiel sa bude zrejme zvyšovať, lebo Kinex ponúka aj ložiská pre železničné vagóny a letecký priemysel.
JE TO INÉ
V súčasnosti má slovenská firma založenú v Číne dcérsku obchodnú spoločnosť. „Bolo to zavŕšenie našich aktivít, ktoré sme tam mali,“ hovorí I. Kováč. Celkom na začiatku hľadali v Číne distribútora. Našli partnera, ktorý distribuoval výrobky bytčianskej fabriky.
Igor Kováč,Zdroj: Eduard Žitňanský / Profit | Petit Press 2016
Zistili však, že filtruje informácie o trhu a nie vždy hovorí úplnú pravdu. „Mysleli sme si, že predaj by mohol rásť rýchlejším tempom. Vzhľadom na to, že do Číny sa presúvali textilné podniky, cítili sme, že predaj ložísk pre textilné stroje by mal byť vyšší. Vyústením nespokojnosti bolo založenie vlastnej firmy, ktorá nás na čínskom trhu reprezentuje a zastupuje naše záujmy,“ uvádza I. Kováč.
V Číne sa podniká inak ako v Európe. Na zaužívané štandardy treba zabudnúť alebo ich prinajmenšom korigovať.
Je známe, že Číňania neurobia obchod pri prvom stretnutí. Je to vždy otázka behu na dlhú trať„Keď niekde chcete predávať, tak sa musíte prispôsobiť podmienkam, mentalite ľudí, zaužívaným spôsobom. My sme mali výhodu v tom, že sme nezačínali na zelenej lúke, ale mali sme už skúsenosť. Prostredníctvom študentského programu sme získali mladého Číňana, ktorý niekoľko rokov pracoval u nás doma v Bytči, čo nám pomohlo pri úspešnom etablovaní firmy v Číne,“ opisuje I. Kováč.
Mali však skúsenosť s pokusmi uviesť na trh falošné ložiská. „Je to problém, s ktorým žijeme dlhé roky a poškodzuje naše meno nielen v Číne. S kópiami našich výrobkov sme sa stretli napríklad v Indii,“ hovorí.