Miroslavovi Očenášovi sa na podnikaní najviac páči sloboda, možnosti a príležitosti, a najmä to, že robí veci, ktoré chce robiť. „Nie som nikde zaškatuľkovaný, nik mi nehovorí, čo môžem a čo nesmiem, čo sa má a čo nemá. Môžem tvoriť, skúšať nové veci.“
Nesie síce zodpovednosť za rozhodnutia, ale má to sám v rukách, nemôže sa na nikoho vyhovárať. „Nemusím sa opierať o barličku, ani keby som mohol. Keď teraz môžem, tak robím rozhodnutia sám a sám si za ne zodpovedám. Nie vždy je to dobré,ale to k veci patrí,“ hovorí podnikateľ. Ku kvetom sa dostal náhodou.Študoval rôzne ekonomické odbory.
Mama mala malý obchod s darčekovými predmetmi, trocha robila aj s kvetmi. Pomáhal jej, keď ho nezobrali na vysokú školu. Po roku už uspel, ale je za ten rok vďačný. Dostal dva semestre školy života, ktoré mu umožnili uvedomiť si veci, ku ktorým by sa nedostal, keby išiel priamo.
„Vždy som chcel robiť niečo, čo nerobia všetci. Kde je stádo, tam už nie je tráva. Vždy sa pozerám na trh, vyhodnocujem si trendy, zaujíma ma perspektíva, teda či bude o produkt záujem aj o desať alebo pätnásť rokov,“ vysvetľuje svoj spôsob uvažovania.
Keď v roku 2000 s kvetmi začínal, bolo to povolanie pre málo úspešných. Nik vlastne kvetom neprikladal veľkú pozornosť. Vtedy dominovali strojárstvo a drevárstvo. „Vycítil som, že dizajn bude hrať čoraz väčšiu úlohu. Kvety ma zaujali ako produkt aj tým, že majú krátku lehotu životnosti, rýchlo vädnú. S kvetmi je ťažké robiť, ponúkať ich a distribuovať. Je to ťažký biznis rovnako pre mňa i pre konkurentov.“
Miroslav OčenášZdroj: Eduard Žitňanský / Profit | Petit Press 2016
Miroslav Očenᚊtudoval marketing na Technickej univerzite vo Zvolene. Absolvoval ročný študijný pobyt na LMU v Mníchove. Štúdium MBA absolvoval na Notthingham Trent University vo Veľkej Británii a doktorandské štúdium ekonomiky a manažmentu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Začínal od nuly ešte počas štúdií. Na začiatku mal malé kvetinárstvo a vnímali ho ako človeka, ktorý sa „hrá“ na niečo bez perspektívy. „V malom som sa naučil prekonávať všetky úskalia, ktoré biznis s kvetmi prináša. Bolo to niečo ako inkubátor. Vtedy som veľa cestoval a videl som, ako to robia inde,“ opisuje začiatky M. Očenáš.
AKO PREDBEHNÚŤ ČAS
Počas školy získal v Nemecku grant. Vybrali ho spomedzi dvetisíc uchádzačov z 25 krajín, bol iba druhý Slovák, ktorý tento grant dostal: „Komisii sa páčil môj projekt predaja kvetov z jedného miesta prostredníctvom internetu. Dnes je to už bežná vec, ale v tom čase to nerobil nikto. Neboli rozšírené e-shopy, kreditné karty, internetbanking bol v plienkach."