Fenoménu zdieľania momentov zo súkromia či z pracovného prostredia podľahli milióny ľudí na svete. V snahe získať čo najväčší počet lajkov si často neuvedomujeme, akému riziku vystavujeme zverejňované informácie. Z výsledkov prieskumu spoločnosti Kaspersky Lab vyplynulo, že až tretina používateľov bez problémov zdieľa na internete popri vlastných, aj fotografie a citlivé informácie týkajúce sa iných osôb alebo ich zamestnania. Následky tohto ľahkomyseľného správania môžu pritom zatriasť ich osobným životom aj kariérou.
Zdieľame fotky iných bez ich vedomia
Zdá sa, že mnohí z nás pri zdieľaní osobných informácií denne dobrovoľne podstupujú riziká, ktorým sú vystavené komunikačné kanály na internete. S obľubou zdieľame nielen svoje vlastné fotografie (45%) alebo kontaktné údaje (42%), ale aj fotografie iných osôb (32%), citlivé osobné údaje (30%), či dokonca informácie týkajúce sa nášho zamestnania (20%). Prieskum navyše potvrdil, že každý šiesty používateľ nemá problém odhaliť svojim virtuálnym kontaktom vlastné tajomstvá (16%), prezradiť detaily zo života svojich známych (9%) a zverejniť citlivé finančné informácie (8%) – bez ohľadu na dôsledky svojho správania.
20% z nás zverejňuje aj informácie o svojom zamestnaníZarážajúce však je, že mnohým z nás sú následky tohto neuváženého zverejňovania informácií pomerne známe – či už ide o emocionálne alebo finančné škody. V prieskume sa k obavám napr. z poškodenia vzťahov priznala až tretina respondentov, 15% z nich má zase strach zo straty zamestnania. Priamu negatívnu skúsenosť ako dôsledok ľahkomyseľného zdieľania informácií potvrdil každý desiaty používateľ. Väčšina z nich tak prišla o priateľov (20%), stala sa predmetom výsmechu či šikanovania (17%) alebo utrpela finančnú škodu (15%). Často spomínaným dôsledkom bol však aj rozpad partnerských vzťahov (13%) a strata zamestnania (13%). „Pri online aktivitách sú používatelia napriek povedomiu o potenciálnych rizikách stále málo obozretní.