SOCIÁLNE SIETE
Práve online priestor je na propagáciu malej firmy ideálny. „Odporúčam profilovať konkrétnu osobnosť z firmy a silnú tému, ktorá ľudí zaujíma, na sieti LinkedIn v kombinácii s Twitterom,“ radí skúsený PR konzultant Pavel Šafránek. Podľa neho je dôležitá tvorba originálneho obsahu – komentáre k aktuálnemu dianiu formou LinkedIn blogu, účasť v diskusiách relevantných pre váš biznis alebo na tému, ktorej sa venujete.
„V prostredí, ktoré sa vyznačuje z veľkej časti opakovaným vymieňaním si informácií, ktoré vznikli, ani nevieme kde, je vlastný názor na aktuálne dianie veľkou pridanou hodnotou. Ide o postupné budovanie povedomia experta na určitú tému v očiach verejnosti,“ dodáva P. Šafránek. Webovú stránku považuje za nevyhnutnú vizitku, ktorá slúži najmä pre nových a potenciálnych zákazníkov.
ODBORNÝ BLOG
Ďalšou možnosťou, ako sa zviditeľniť v online priestore, je zriadiť si blog na stránkach jedného z kľúčových médií ako Sme.sk, eTrend. sk, eProfit.sk či Dennikn.sk a prezentovať na ňom témy, ktoré súvisia s biznisom firmy, nie sú však prezentované obchodnou formou, ale informatívne a analyticky.
„Z mojej skúsenosti je síce dobré prispievať pravidelne, ale nie každý to dokáže. Preto odporúčam písať vo chvíli, keď máte myšlienku v hlave,“ hovorí P. Šafránek. Martina Vyskočová z Manažérskej vzdelávacej akadémie (MVA) potvrdzuje, že aj na internete je dôležité byť sám sebou a autentický.
„Je to možno otrepané, ale naozaj verím, že každý sme iný a keď zviditeľníte vaše odlišnosti, tak určite nezapadnete do priemeru a vašu prácu bude vidieť.“ Myslí si, že výhodou malých firiem či živnostníkov je, že za ich prácou a cestou je príbeh. „Pri veľkých korporáciách možno niekedy na začiatku bol, ale už nechytá tak za srdce ako príbeh jednej osoby, dvojice či rodiny, ktorá založila biznis, išla do rizika a mala nejaký zaujímavý dôvod,“ dodáva M. Vyskočová.
DIRECT MAIL
Priama e-mailová komunikácia tu bola už dávno, ale funguje aj dnes v modernejších formách. „Ja tento typ komunikácie využívam sporadicky s tým, že oslovujem konkrétnu osobu u potenciálneho klienta, väčšinou riaditeľa alebo majiteľa firmy, nikdy nepíšem hromadne na niekoľko adries, pretože to nepôsobí profesionálne,“ zdôrazňuje P. Šafránek.
V jeho praxi PR experta sa oplatí, keď sa pred priamym oslovením na „vysnívaného“ klienta pozriete, zistíte, ako na trhu komunikuje, čo by mohol zlepšiť a ako. „Následne stačí poslať stručný e-mail s tým, že som si urobil krátku analýzu, z ktorej som zistil, že by mohol vhodnejšie využívať určité nástroje, aby dosiahol želaný efekt. V komunikácii je potrebné nechať vždy otvorené dvierka, aby sa nikto necítil do niečoho tlačený,“ ponúka komunikačnú stratégiu, ktorá sa dá využiť takmer v každom biznise.
Direct mail uznáva aj M. Vyskočová z MVA, ale podľa nej treba myslieť na segmentáciu a správne oslovenie cieľovej skupiny. „Aby váš e-mail išiel tým správnym ľuďom, nebol vnímaný ako spam a aby zaujal. Ideálne je, ak po e-mailovej komunikácii nasleduje telefonát,“ vraví. Taktiež pomáha, ak e-mail nie je iba informačný, ale je tam jasná výzva, aby adresát po jeho prečítaní niečo vykonal. Odpovedal, klikol na odkaz alebo ho preposlal kolegom.
PROMO ZADARMO
„Ponúknuť občas bezplatnú službu – konzultáciu, prednášku či e-book potenciálnym klientom je dobrá propagačná stratégia,“ myslí si PR konzultantka Jana Lednárová. „Dôležité je však poznať svoju cenu a nejsť na úkor vlastných zdrojov,“ dodáva.