Pondelok, 16. december, 2019 | Meniny má Albína

Kvalitné PR nielen pre slobodné povolania

Najmä menšie firmy a živnostníci, ktorí sa zaoberajú poradenstvom, účtovníctvom či vzdelávaním, ale aj slobodné povolania, ako sú napríklad fotografi, majú v rozpočte obmedzené zdroje na propagáciu. Žijeme však v 21. storočí, keď sa už hádam každý pohybuje na internete. A tam sa dá urobiť veľa aj za pomerne málo peňazí.

SOCIÁLNE SIETE

Práve online priestor je na propagáciu malej firmy ideálny. „Odporúčam profilovať konkrétnu osobnosť z firmy a silnú tému, ktorá ľudí zaujíma, na sieti LinkedIn v kombinácii s Twitterom,“ radí skúsený PR konzultant Pavel Šafránek. Podľa neho je dôležitá tvorba originálneho obsahu – komentáre k aktuálnemu dianiu formou LinkedIn blogu, účasť v diskusiách relevantných pre váš biznis alebo na tému, ktorej sa venujete.

„V prostredí, ktoré sa vyznačuje z veľkej časti opakovaným vymieňaním si informácií, ktoré vznikli, ani nevieme kde, je vlastný názor na aktuálne dianie veľkou pridanou hodnotou. Ide o postupné budovanie povedomia experta na určitú tému v očiach verejnosti,“ dodáva P. Šafránek. Webovú stránku považuje za nevyhnutnú vizitku, ktorá slúži najmä pre nových a potenciálnych zákazníkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

ODBORNÝ BLOG

Ďalšou možnosťou, ako sa zviditeľniť v online priestore, je zriadiť si blog na stránkach jedného z kľúčových médií ako Sme.sk, eTrend. sk, eProfit.sk či Dennikn.sk a prezentovať na ňom témy, ktoré súvisia s biznisom firmy, nie sú však prezentované obchodnou formou, ale informatívne a analyticky.

„Z mojej skúsenosti je síce dobré prispievať pravidelne, ale nie každý to dokáže. Preto odporúčam písať vo chvíli, keď máte myšlienku v hlave,“ hovorí P. Šafránek. Martina Vyskočová z Manažérskej vzdelávacej akadémie (MVA) potvrdzuje, že aj na internete je dôležité byť sám sebou a autentický.

„Je to možno otrepané, ale naozaj verím, že každý sme iný a keď zviditeľníte vaše odlišnosti, tak určite nezapadnete do priemeru a vašu prácu bude vidieť.“ Myslí si, že výhodou malých firiem či živnostníkov je, že za ich prácou a cestou je príbeh. „Pri veľkých korporáciách možno niekedy na začiatku bol, ale už nechytá tak za srdce ako príbeh jednej osoby, dvojice či rodiny, ktorá založila biznis, išla do rizika a mala nejaký zaujímavý dôvod,“ dodáva M. Vyskočová.

DIRECT MAIL

Priama e-mailová komunikácia tu bola už dávno, ale funguje aj dnes v modernejších formách. „Ja tento typ komunikácie využívam sporadicky s tým, že oslovujem konkrétnu osobu u potenciálneho klienta, väčšinou riaditeľa alebo majiteľa firmy, nikdy nepíšem hromadne na niekoľko adries, pretože to nepôsobí profesionálne,“ zdôrazňuje P. Šafránek.

V jeho praxi PR experta sa oplatí, keď sa pred priamym oslovením na „vysnívaného“ klienta pozriete, zistíte, ako na trhu komunikuje, čo by mohol zlepšiť a ako. „Následne stačí poslať stručný e-mail s tým, že som si urobil krátku analýzu, z ktorej som zistil, že by mohol vhodnejšie využívať určité nástroje, aby dosiahol želaný efekt. V komunikácii je potrebné nechať vždy otvorené dvierka, aby sa nikto necítil do niečoho tlačený,“ ponúka komunikačnú stratégiu, ktorá sa dá využiť takmer v každom biznise.

Direct mail uznáva aj M. Vyskočová z MVA, ale podľa nej treba myslieť na segmentáciu a správne oslovenie cieľovej skupiny. „Aby váš e-mail išiel tým správnym ľuďom, nebol vnímaný ako spam a aby zaujal. Ideálne je, ak po e-mailovej komunikácii nasleduje telefonát,“ vraví. Taktiež pomáha, ak e-mail nie je iba informačný, ale je tam jasná výzva, aby adresát po jeho prečítaní niečo vykonal. Odpovedal, klikol na odkaz alebo ho preposlal kolegom.

PROMO ZADARMO

„Ponúknuť občas bezplatnú službu – konzultáciu, prednášku či e-book potenciálnym klientom je dobrá propagačná stratégia,“ myslí si PR konzultantka Jana Lednárová. „Dôležité je však poznať svoju cenu a nejsť na úkor vlastných zdrojov,“ dodáva.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PPU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PPU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  4. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  5. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  6. Kam na výlet so svojimi známymi
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  8. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  9. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Telekom: Technologies allow all to reach opportunities of now
  2. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  3. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Zvolenský nie je len slovenský, ale aj férový
  6. Sólymos: Najťažšie bolo prísť za ľuďmi, ktorých odpojili od vody
  7. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  8. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  9. Kam na výlet so svojimi známymi
  10. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 36 833
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 33 995
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 27 423
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 646
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 14 295
  6. Kam na výlet so svojimi známymi 12 842
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely 11 054
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 324
  9. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 441
  10. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 407

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner prichádza na súd.
Do zničenej bytovky v Prešove sa pustila špeciálna technika.
Ilustrácia z Knihy plnej ľudí
Cynická obluda

Čo povedať deťom

Občania pohoršení homosexualitou v reklame sa s hrôzou pýtajú, že preboha ako to vysvetlia svojim deťom.

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kočner bol lobovať u Tomanovej. Ohľadom detského klienta

Stretávali sa v čase, keď sa riešil Čistý deň.

Čo číta INDEX

Top podvodník, ktorého hral DiCaprio: Platím vždy len kreditkou

Ako sa brániť podvodníkom.

Anketa

Kniha pod stromček? Pozrite si tipy ôsmich top manažérov

Čo čítajú šéfovia Esetu, O2, Martinusu, ČSOB, Ikey a ďalších firiem.