Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Kvalitné PR nielen pre slobodné povolania

Najmä menšie firmy a živnostníci, ktorí sa zaoberajú poradenstvom, účtovníctvom či vzdelávaním, ale aj slobodné povolania, ako sú napríklad fotografi, majú v rozpočte obmedzené zdroje na propagáciu. Žijeme však v 21. storočí, keď sa už hádam každý pohybuje na internete. A tam sa dá urobiť veľa aj za pomerne málo peňazí.

SOCIÁLNE SIETE

Práve online priestor je na propagáciu malej firmy ideálny. „Odporúčam profilovať konkrétnu osobnosť z firmy a silnú tému, ktorá ľudí zaujíma, na sieti LinkedIn v kombinácii s Twitterom,“ radí skúsený PR konzultant Pavel Šafránek. Podľa neho je dôležitá tvorba originálneho obsahu – komentáre k aktuálnemu dianiu formou LinkedIn blogu, účasť v diskusiách relevantných pre váš biznis alebo na tému, ktorej sa venujete.

„V prostredí, ktoré sa vyznačuje z veľkej časti opakovaným vymieňaním si informácií, ktoré vznikli, ani nevieme kde, je vlastný názor na aktuálne dianie veľkou pridanou hodnotou. Ide o postupné budovanie povedomia experta na určitú tému v očiach verejnosti,“ dodáva P. Šafránek. Webovú stránku považuje za nevyhnutnú vizitku, ktorá slúži najmä pre nových a potenciálnych zákazníkov.

SkryťVypnúť reklamu

ODBORNÝ BLOG

Ďalšou možnosťou, ako sa zviditeľniť v online priestore, je zriadiť si blog na stránkach jedného z kľúčových médií ako Sme.sk, eTrend. sk, eProfit.sk či Dennikn.sk a prezentovať na ňom témy, ktoré súvisia s biznisom firmy, nie sú však prezentované obchodnou formou, ale informatívne a analyticky.

„Z mojej skúsenosti je síce dobré prispievať pravidelne, ale nie každý to dokáže. Preto odporúčam písať vo chvíli, keď máte myšlienku v hlave,“ hovorí P. Šafránek. Martina Vyskočová z Manažérskej vzdelávacej akadémie (MVA) potvrdzuje, že aj na internete je dôležité byť sám sebou a autentický.

„Je to možno otrepané, ale naozaj verím, že každý sme iný a keď zviditeľníte vaše odlišnosti, tak určite nezapadnete do priemeru a vašu prácu bude vidieť.“ Myslí si, že výhodou malých firiem či živnostníkov je, že za ich prácou a cestou je príbeh. „Pri veľkých korporáciách možno niekedy na začiatku bol, ale už nechytá tak za srdce ako príbeh jednej osoby, dvojice či rodiny, ktorá založila biznis, išla do rizika a mala nejaký zaujímavý dôvod,“ dodáva M. Vyskočová.

SkryťVypnúť reklamu

DIRECT MAIL

Priama e-mailová komunikácia tu bola už dávno, ale funguje aj dnes v modernejších formách. „Ja tento typ komunikácie využívam sporadicky s tým, že oslovujem konkrétnu osobu u potenciálneho klienta, väčšinou riaditeľa alebo majiteľa firmy, nikdy nepíšem hromadne na niekoľko adries, pretože to nepôsobí profesionálne,“ zdôrazňuje P. Šafránek.

V jeho praxi PR experta sa oplatí, keď sa pred priamym oslovením na „vysnívaného“ klienta pozriete, zistíte, ako na trhu komunikuje, čo by mohol zlepšiť a ako. „Následne stačí poslať stručný e-mail s tým, že som si urobil krátku analýzu, z ktorej som zistil, že by mohol vhodnejšie využívať určité nástroje, aby dosiahol želaný efekt. V komunikácii je potrebné nechať vždy otvorené dvierka, aby sa nikto necítil do niečoho tlačený,“ ponúka komunikačnú stratégiu, ktorá sa dá využiť takmer v každom biznise.

SkryťVypnúť reklamu

Direct mail uznáva aj M. Vyskočová z MVA, ale podľa nej treba myslieť na segmentáciu a správne oslovenie cieľovej skupiny. „Aby váš e-mail išiel tým správnym ľuďom, nebol vnímaný ako spam a aby zaujal. Ideálne je, ak po e-mailovej komunikácii nasleduje telefonát,“ vraví. Taktiež pomáha, ak e-mail nie je iba informačný, ale je tam jasná výzva, aby adresát po jeho prečítaní niečo vykonal. Odpovedal, klikol na odkaz alebo ho preposlal kolegom.

PROMO ZADARMO

„Ponúknuť občas bezplatnú službu – konzultáciu, prednášku či e-book potenciálnym klientom je dobrá propagačná stratégia,“ myslí si PR konzultantka Jana Lednárová. „Dôležité je však poznať svoju cenu a nejsť na úkor vlastných zdrojov,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PPU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PPU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 276
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 028
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 855
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 758
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 673
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 523
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 421
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 420
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 276
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

5 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

2 h