Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Dopravná fantastika v reálnom svete

Ako budeme cestovať v roku 2030? Bude Trenčanom cesta hyperloopom do Bratislavy trvať pätnásť minút a na konečnej zastávke si cez mobilnú aplikáciu objednajú taxík bez šoféra? Alebo pricestujú do hlavného mesta rozheganým vlakom z konca minulého storočia a potom sa natlačia do električky, v ktorej sa v lete nedá dýchať?

Predpovedanie budúcnosti dopravy je veľmi riziková záležitosť. Veď ak by sme sa mali riadiť utopickými predstavami z minulosti, dnes už sme sa mali presúvať po mestách v lietajúcich autách. Namiesto toho sme desiatky minút v zápchach. Otvorenie električkovej trate do bratislavskej Petržalky oslávime ako epochálnu udalosť.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016

Aj preto vyvolalo veľkú pozornosť nedávne vyhlásenie, že firma Hyperloop Transportation Technologies (HTT) plánuje postaviť potrubnú železnicu známu ako hyperloop z Viedne do Bratislavy a neskôr aj do Budapešti. Investor by chcel prvú fázu spustiť už v roku 2020. Náklady dvesto až tristo miliónov dolárov nie sú až také astronomické, aby išlo len o utópiu skupiny rojkov.

Článok pokračuje pod video reklamou

FANTASTI A SKEPTICI

Dopravní odborníci sú napriek tomu opatrní. „Nie som proti novinkám, ale najprv si musíme upratať na dvore, až potom sa môžeme venovať takýmto projektom. U nás je ťažko hovoriť o nejakých futuristických víziách, keď sme ešte nevyriešili problémy, ktoré tu máme.Viac by sme mali staviť na skutočne funkčnú integrovanú dopravu,“ myslí si riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Rastislav Cenký.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016

Aj efektívne využitie hyperloopu by podľa neho bolo v Bratislave sporné. Skeptický je aj britský analytik a autor viacerých kníh o dejinách železníc Christian Wolmar. „Ľudia prichádzajú s fantastickými nápadmi, lebo je to jednoduchšie. Vyriešiť problémy dopravy je také ťažké, že sa utiekajú k rojčeniu,“ tvrdí britský expert.

Podľa neho už odpovede poznáme – riešenie ponúkajú autobusy, vlaky, električky, trolejbus, ale aj bicykle, len ich politici musia uprednostniť pred osobnými autami.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PQE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PQE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. 30 rokov slobody
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. 30 rokov slobody
  4. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  5. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  6. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  7. Slováci sú chlebovým národom
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  10. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 316
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 254
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 563
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 059
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 742
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 135
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 156
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 663
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 201
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 297

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Bývalý analytik SIS Peter Holúbek podľa Gorily odpočúval konšpiračný byt na Vazovej ulici.
Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dobré ráno

Dobré ráno: Johnson prekvapil a dohodol sa s EÚ na odchode

V sobotu zasadne britský parlament.

Podcast Dobré Ráno
Ráž počas koncertu skupiny Elán

Neprehliadnite tiež

Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Štát priznáva, že nevie, ako ďalej s konkurzom Bašternáka

Zákon je nejasný, úrad sa preto pýta ministerstva.