Predpovedanie budúcnosti dopravy je veľmi riziková záležitosť. Veď ak by sme sa mali riadiť utopickými predstavami z minulosti, dnes už sme sa mali presúvať po mestách v lietajúcich autách. Namiesto toho sme desiatky minút v zápchach. Otvorenie električkovej trate do bratislavskej Petržalky oslávime ako epochálnu udalosť.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016
Aj preto vyvolalo veľkú pozornosť nedávne vyhlásenie, že firma Hyperloop Transportation Technologies (HTT) plánuje postaviť potrubnú železnicu známu ako hyperloop z Viedne do Bratislavy a neskôr aj do Budapešti. Investor by chcel prvú fázu spustiť už v roku 2020. Náklady dvesto až tristo miliónov dolárov nie sú až také astronomické, aby išlo len o utópiu skupiny rojkov.
FANTASTI A SKEPTICI
Dopravní odborníci sú napriek tomu opatrní. „Nie som proti novinkám, ale najprv si musíme upratať na dvore, až potom sa môžeme venovať takýmto projektom. U nás je ťažko hovoriť o nejakých futuristických víziách, keď sme ešte nevyriešili problémy, ktoré tu máme.Viac by sme mali staviť na skutočne funkčnú integrovanú dopravu,“ myslí si riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Rastislav Cenký.

Dopravná fantastika v reálnom sveteZdroj: 2GETTHERE.EU | Petit Press 2016
Aj efektívne využitie hyperloopu by podľa neho bolo v Bratislave sporné. Skeptický je aj britský analytik a autor viacerých kníh o dejinách železníc Christian Wolmar. „Ľudia prichádzajú s fantastickými nápadmi, lebo je to jednoduchšie. Vyriešiť problémy dopravy je také ťažké, že sa utiekajú k rojčeniu,“ tvrdí britský expert.
Podľa neho už odpovede poznáme – riešenie ponúkajú autobusy, vlaky, električky, trolejbus, ale aj bicykle, len ich politici musia uprednostniť pred osobnými autami.