Vraví sa, že ak sa chce človek presadiť v zahraničí, musí byť vo svojom odbore dvakrát lepší ako domáci. Platí to?
Človek sa musí maximálne sústrediť na prácu, ktorou chce dosiahnuť nejaké ciele. V balete to platí dvojnásobne. Je krásne byť úspešný, ale nie je to zadarmo. Áno, prišli ,,rýchle“ ocenenia na súťažiach v americkom Jacksone alebo v Tokiu a tie mi otvorili cestu. Pôsobil som ako choreograf na najrôznejších scénach prakticky po celej Európe. Som rád, že moje choreografie majú úspech. Rád vytváram pôvodné balety. To síce znamená viac práce – vybrať vhodnú hudbu, postaviť choreografiu, vymyslieť réžiu. Ale aj postaviť dielo danému súboru ,,na mieru“. Preto je dôležité poznať veľmi dobre každého jednotlivca v súbore, tieto znalosti využiť a posúvať ich limity. Tvorba baletu je nielen o pohybe, ale aj o psychológii.

Svet baletu v nekonečnom vesmíreZdroj: Archív Roberta Balogha | Petit Press 2016
Tanečnými obrazmi zo života maliarky Fridy Kahlo ste sa predstavili v Prahe, Olomouci a nedávno aj v Bratislave. Prečo má Frida taký úspech?
Frida patrí k mojim najmilším predstaveniam. Aj keď bola veľmi odvážna a statočná, žila život naplnený bolesťou a utrpením. Maliarkin životný príbeh je obdivuhodnou ukážkou sily a plnohodnotného života. Veľkou inšpiráciou k vytvoreniu baletu mi boli Fridine originálne, surrealistické, snové až fantazijné obrazy a hudba Elliota Goldenthala priam nabitá mexickou atmosférou. Pri štúdiu jej plátien som nesmierne obdivoval, ako dokázala maľovať svoj život plný dobrodružstva, násilia, utrpenia a smrti bez nádychu akejkoľvek sentimentality. Celý príbeh som poňal tak trochu netradičným spôsobom, s cieľom vytvoriť plnohodnotné moderné tanečné divadlo so silným príbehom, v ktorého centre stojí osobnosť Fridy. Som nekonečne vďačný za možnosť uviesť Fridu na javisku Národného divadla v Prahe a teraz i doma na scéne historickej budovy Slovenského národného divadla.
Ľudia majú zrejme radi úprimný, ale aj intímnejší pohľad do života iných.
Je to tak. Po mojich dlhoročných skúsenostiach viem, že divákov dojme silný príbeh. Práve preto som sa sústredil na ľudskú stránku Fridinho života. Zámerne som vynechal politickú angažovanosť maliarky a jej partnera. V závere som vytvoril aj obraz o tom, ako sa vracia k histórii Mexika a jeho tajomným starovekým kultúram.

Svet baletu v nekonečnom vesmíreZdroj: Archív Roberta Balogha | Petit Press 2016
Priťahuje vás tajuplné a neznáme?
Áno. Tajuplnosť podporuje predstavivosť. Je mnoho vecí medzi nebom a zemou. Logicky nevysvetliteľných záhad. I naše životy sú naplnené tajomstvom. Baletné umenie túto tajuplnosť dokáže mimoriadnym spôsobom zachytiť.
Je to aj o emóciách spojených s nešťastím?
Prežité utrpenie dokáže zmeniť osobnosť človeka. V jeho okolí vyvoláva dojatie a súcit, čo sú hlavné predpoklady ľudskosti. Spomeňme si na nedávne udalosti v Európe a prejavy ľudskej solidarity. Pokiaľ človek nestratil svoju hrdosť a ľudskosť, nie je to s ním také zlé.
Choreografi a režiséri bývajú na tanečníkov, hercov často prísni. Aký ste vy?
Myslím, že ako väčšina som do istej miery prísny. Pri štúdiu nového diela mám vždy predstavu, ako by malo na premiére vyzerať. A túto ideálnu víziu sa snažím uskutočniť. Skúšky s tanečníkmi zväčša prebiehajú v pokojnej až uvoľnenej tvoriacej atmosfére. Všetko ale musí smerovať k perfektnému výsledku – spokojnosti diváka.
Kedy sa vám nedarí zachovať si pokoj?