Süe Wang ešte nedokončila trojminútový príspevok na svoju súkromnú stránku a už mala dvetisíc lajkov. Jej online riport zo zoologickej záhrady v nemeckom Magdeburgu ukazoval, ako sloní pár večeria mrkvu. „Do hodiny ich bude určite desaťtisíc,“ tvrdila Profitu reportérka pekinského rozhlasu. Na námietku, že v Číne je už zajtra, tridsaťjedenročná redaktorka Čínskeho štátneho rozhlasu so smiechom vyhlási, že jej krajania aj v noci dychtia po zábave a informáciách.
Určite bola najusilovnejšia medzi zahraničnými novinármi na nedávnom magdeburskom GTM (German Travel Mart), prezentácii aktuálnych nemeckých turistických atrakcií pre médiá a mieste rokovaní touroperátorov z celého sveta s nemeckými predajcami turistických služieb. Rozhlasové vstupy striedala podchvíľou so vstupmi na svoju súkromnú stránku. „Môj rekord je tridsaťdvatisíc lajkov za jeden riport v prvej hodine po odvysielaní,“ tešila sa z klikajúcich. „Veď Číňanov je veľa a sme veľmi zvedaví,“ odpovedá mi na otázku, či som dobre rozumel, že kŕmenie slonov sa skutočne páčilo toľkým tisícom jej krajanov.
A čo zaujíma Číňana na Európe predovšetkým? „Všetko, všetko, aj jedlo a pivo,“ vyhlasuje a máva pred iPodom kusom bavorského kolena na vidličke. Temperamentná moletka je hmotnosťou veľmi dôveryhodnou propagátorkou nemeckej kuchyne.

Ide Číňan svetomZdroj: Profit / Ján Blažej | Petit Press 2016
VIDNO ICH VŠADE. Vlani vyrazilo do sveta 120 miliónov Číňanov, čo je medziročný nárast o dvanásť percent. Hoci priemerný Číňan, najmä na vidieku, stále žije v značnej biede, pribúda tých, pre ktorých je cestovanie samozrejmosťou. Vlani vo svete minuli vyše 92 miliárd eur.
Podľa čínskych štatistík najviac cestujú mladí ľudia vo veku od 25 do 34 rokov, najmä z bohatých miest Kanton, Šanghaj a susednej provincie Če-ťiang. Až 64 percent turistov sú ženy. Na nákupy chodia do ázijských krajín – Južnej Kórey, Japonska, Taiwanu či Thajska. Alebo do Hongkongu a Macaa, čo však už nie je cudzina, ale osobitné administratívne jednotky ľudovej Číny. Nepohrdnú ani európskymi obchodmi.
EXPRESNE PO EURÓPE. Za poznávaním cudzích kultúr sa ide do Európy, najmä do Francúzska, Talianska, Švajčiarska a Nemecka, ktoré je pre Číňana desiatou najvyhľadávanejšou krajinou na svete. Recepcie, hotelové butiky a letiská hľadajú ľudí, ktorí vedia po čínsky, a dobre ich platia. Pretože jazykovo vybavených potrebujú aj banky, priemysel a obchod, rastie záujem pragmatikov – ak už nie o hlboké štúdium, tak aspoň o kurzy čínštiny. Nemci, ktorých živí cestovný ruch, sú v predklone.