Postupy určujúce, kto a akým spôsobom sa v prípade smrti klienta dostane k peniazom zo životnej poistky, starobného dôchodkového sporenia alebo doplnkového dôchodkového sporenia, sa líšia. Všetky tri finančné produkty však majú jedno spoločné – možnosť určiť oprávnenú osobu.
Prečo je dobré určiť oprávnenú osobu?
Oprávnená osoba má nárok na vyplatenie poistnej sumy alebo dôchodkových úspor v prípade smrti klienta. Veľkou výhodou je, že pokiaľ takúto osobu určíte, dostane sa k peniazom bez čakania na ukončenie zdĺhavého dedičského konania. „Po predložení všetkých potrebných dokumentov a prešetrení poistnej udalosti vyplácame oprávnenej osobe poistné plnenie najneskôr do 15 dní. No od začiatku tohto roka máme priemerne až 87 percent žiadostí, ktoré neprechádzajú do šetrenia a takéto udalosti vybavíme už do 5 pracovných dní,“ hovorí Daniela Guťanová, hovorkyňa NN Životnej poisťovne a dôchodkových spoločností. V prípade, že by sa tieto prostriedky stali predmetom dedičského konania, vyplatené by boli až po jeho ukončení, čo často trvá i niekoľko mesiacov. Strata príjmu však dovtedy môže pozostalým spôsobiť výrazné finančné komplikácie, najmä ak splácajú hypotéku alebo majú iné výdavky.
Peniaze nie sú súčasťou dedičstva
Peniaze vyplatené oprávnenej osobe nie sú predmetom dedičstva a ani sa do neho nezapočítavajú. „To znamená, že ak by bol niektorý z dedičov oprávnenou osobou, pri rozdeľovaní dedičstva sa na peniaze, ktoré takto získal, neprihliada,“ uvádza D. Guťanová. Zabrániť možným nezhodám medzi pozostalými možno ustanovením viacerých oprávnených osôb a určením, na akú časť peňazí má každý z nich nárok. Veľký význam má určenie oprávnenej osoby najmä v prípadoch, ak klient chce, aby sa peniaze dostali partnerovi, s ktorým nie je zosobášený, prípadne úplne inej osobe, s ktorou nie je v príbuzenskom vzťahu. Ak by sa totiž stali predmetom dedičstva, nemuseli by sa k nim tieto osoby vôbec dostať, prípadne by získali len ich časť.
Rozvody, rozchody – nezabudnite na aktualizáciu
Súčasťou života sú aj situácie, v dôsledku ktorých môže dôjsť k zmenám v medziľudských vzťahoch a klient už nemusí mať záujem, aby v prípade jeho smrti boli peniaze vyplatené pôvodne určenej oprávnenej osobe. „V takom prípade treba mať na pamäti aktualizáciu. Urobiť sa dá jednoducho – cez on-line klientsky portál, alebo písomnou žiadosťou na pobočke. V prípade zaslania žiadosti o zmenu poštou je potrebné, aby bol podpis žiadateľa úradne osvedčený. Pokiaľ však poistník a poistený nie sú tá istá osoba, na zmenu oprávnenej osoby je potrebný aj súhlas poisteného,“ vysvetľuje D. Guťanová.