SME

Architekt sa púšťa do experimentov, ktoré voňajú človečinou

Igor Marko má po otcovi architektúru v génoch‚ dostal v odbore klasické vzdelanie aj zaujímavú prax hneď po škole. Ale po tom‚ ako v Británii privoňal k projektom‚ ktoré sa pohybujú niekde na hranici medzi experimentom a vizionárstvom‚ už nechcel zostať obyčajným architektom. Rozprávali sme sa o životných náhodách a novom pohľade na tvorbu miest.

Už dve desaťročia pôsobíte v Londýne. Vždy vás to ťahalo preč zo Slovenska alebo zasiahla náhoda?

Viac náhod‚ postupne. Keď som bol v druhom ročníku na vysokej škole‚ prišla revolúcia. A keďže sa škola ocitla v dosť neurčitom stave, rozhodol som sa využiť čas pobytom na univerzite v Mníchove. Bol to taký malý azyl. Už tam som začal pozorovať, čo sa deje v architektúre vonku a aké sú možnosti. Bol to prvý dotyk s niečím iným.

A po návrate?

Doštudoval som‚ získal som výbornú prax v ateliéri môjho otca‚ ktorý je tiež architekt. Ale už vtedy som mal pocit, že mi celkom nesedí‚ ako to tu funguje. Možno aj preto‚ že som z umeleckej rodiny, mal som vždy tendenciu skúmať, experimentovať mimo hraníc štandardnej rutiny či foriem. Vtedy som to robil akosi prirodzene, bez plánovania.

SkryťVypnúť reklamu

Architekt Igor MarkoZdroj: SME - Gabriel Kuchta

IGOR MARKO
Slovenský architekt a projektant urbánnych riešení pôsobí už dvadsať rokov v Londýne. V posledných rokoch sa so svojou firmou Marko and Placemakers venuje najmä zlepšovaniu prostredia a prepájaniu mestských komunít. Jeho experimentálny prístup vyústil do vizionárskeho konceptu centrálneho Londýna bez áut. Projekt parku Northala Fields v Londýne uvádzajú ako svetlý príklad udržateľného rozvoja, vychádzajúci priamo z komunity. Oceňovaný je rovnako aj návrh komplexnej revitalizácie nábrežia v Manchestri. Ďalšie projekty riešili napríklad helsinský prístav, územný plán Kyjeva či Trenčína, rozvoj priestorov pri bratislavskom Digital Parku alebo na Račianskom mýte. Markov návrh na zelenú rekonštrukciu Starého mosta v Bratislave zamietli.

Mali ste teda pocit, že na Slovensku nebol na experimentovanie priestor?

Jednoducho som sa nevedel začleniť, nebol som šťastný. Každý si myslel‚ že budem nasledovať otca‚ ktorý bol veľkou autoritou‚ ale ja som vedel‚ že musím vyrásť sám.

Prišla náhoda?

Bola to kombinácia viacerých okolností. Bol som na chvíľu v New Yorku, len tak na výlete v snahe zabudnúť na nešťastnú lásku‚ a tam som tiež pocítil „niečo iné“. Keď som sa vrátil‚ už som mal v sebe nejakú nákazu. A zrazu prišla ďaľšia náhoda. Stretol som kamaráta – sklára, ktorý ma poprosil, či by som s ním nešiel na výstavu do Londýna. Tam som hneď v deň otvorenia výstavy dostal – zase úplne náhodne – pracovnú ponuku.

SkryťVypnúť reklamu

Tomu sa hovorí šťastie. Alebo osud?

Asi. Priznám sa, že Londýn ma spočiatku veľmi neoslovil. Bola jeseň roku 1996 a upršané počasie. Najprv som chcel ísť hneď domov. Ale na vernisáži tej sklárskej výstavy bolo veľa významných ľudí‚ medzi nimi aj slávna česko-britská architektka Eva Jiřičná. Bolo to pre mňa nesmierne inšpirujúce. Cítil som inú energiu... Dal som sa tam do reči s jedným architektom, ktorý medzi rečou spomenul, že hľadajú spolupracovníka. Chvíľu sme hovorili o tom‚ čo robím a čo by som chcel robiť, a on mi nakoniec povedal, že ma berú. Na ďalší týždeň som sa definitívne sťahoval do Londýna.

Víťazný návrh v projekte Car Free LondonZdroj: Marko and Placemakers

Už tam ste začali vnímať presahy z architektúry‚ ktoré vás fascinujú?

SkryťVypnúť reklamu

Náš ateliér mal zákazky na dva mosty, čo bolo pre mňa nezvyčajné. Ale vtedy práve mosty prežívali v Británii veľký boom. Stavali sa ikonické veci ako Millenium Bridge v Londýne. Na prvom moste sme spolupracovali s českou firmou pána Strážskeho, fantastického inžiniera, ktorý žije síce v Amerike, ale má časť firmy aj v Česku. Preto anglická firma potrebovala niekoho, kto vie po česky a zároveň by rozumel takémuto multidisciplinárnemu projektu. Mal som šťastie‚ že som sa prakticky hneď dostal na pomerne seniorskú pozíciu a nemusel som začínať odspodu.

Ako ste prišli k verejným priestorom‚ na ktoré sa dnes špecializujete?

Bola to evolúcia. Už mosty, pri ktorých som v Británii začínal‚ sú vlastne verejný priestor. Postupne sme spolupracovali na viacerých projektoch, ktoré boli spojené s umeleckou inštaláciou. Do britskej vlády vtedy prišiel Tony Blair a otvorili sa verejné financie. Obrovské sumy sa investovali práve do projektov, ktoré sa riešili cez umeleckú sféru. Robila sa tak aj regenerácia územia a komunít. Bolo to pre mňa niečo nové. To už nie je čistá architektúra, pole kreativity je väčšie a vplyv na klienta je oveľa širší, lebo ním môže byť hocikto‚ kto využíva verejný priestor. Je to organickejšie, živšie. Práve cez tento typ projektov som sa prepojil s Petrom Finkom‚ s ktorým sme si neskôr založili spoločnú firmu.

SkryťVypnúť reklamu
Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4PTQ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Šéf HOPINu: Nie sme najlacnejší a ani nechceme byť
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 12 052
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 572
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 020
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 693
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 477
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 189
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 967
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 780
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Na Taiwane sídli najväčší výrobca čipov na svete.


TASR
Ilustračná fotografia.

Rast ovplyvnili obavy zo širšieho konfliktu na Blízkom východe.


TASR 1
Nippon Steel.

Akvizíciu zabrzdil bývalý prezident Biden.


SITA
Výroba horčice je tradične spojená s Liptovským Mikulášom.

Značka vznikla až po Nežnej revolúcii.


63
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 23 010
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 398
  3. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 14 524
  4. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 630
  5. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 11 727
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 370
  7. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 749
  8. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 9 702
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu