Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Generácia Y mení filozofiu bánk

Každá generácia sa podpisuje vlastnými trendmi. Miléniová generácia vďaka dostupným technológiám premýšľa odlišne aj o svete peňazí. O tom, ako ich zarábať, kam ich investovať či ako s nimi narábať. Kto chce s mladými držať krok, musí sa prispôsobiť.

Názorov na miléniovú generáciu, teda ľudí narodených v rokoch 1986 až 2000, je hneď niekoľko. Hoci prevláda všeobecný názor, že mladí radi míňajú a spotrebúvajú, štúdia švajčiarskej banky UBS naopak tvrdí, že títo jednotlivci sú konzervatívnejší, než by sa mohlo zdať.

Nedôvera v starý systém. Ak aj míňajú na spotrebný tovar a technológie, investujú rovnako ako ich starí rodičia, tvrdia Švajčiari. Sú menej otvorení podstupovať riziko, a preto ich menej oslovujú investičné produkty. Inými slovami, peniaze radšej vidia na svojom bankovom účte či v podobe spotrebného tovaru než vložené v podielových fondoch. Ako dodáva banka UBS, v niečom za tento prístup môže aj obdobie po rokoch 2008, keď svet zasiahla finančná kríza a vniesla do nastupujúcej generácie nedôveru voči finančným a sporiacim produktom.

SkryťVypnúť reklamu

Banka v správe ďalej uvádza, že táto generácia nielenže má skúsenosti s hľadaním práce na pracovnom trhu, ale málo verí aj v hodnotu dôchodkového sporenia. Preto sa mladí radšej sústreďujú na súčasnosť a aktuálne možnosti zárobkov či nákupu. „Miléniová generácia sa vyznačuje viac mentalitou sporenia do matracov. Finančným trhom priveľmi nedôverujú,“ uvádza švajčiarska banka.

„Pokiaľ ide o investície, pre miléniovú generáciu je typické, že riziko mladí rozkladajú na dlhšie obdobie, a tak im vzniká dostatočný priestor dohnať potenciálne krátkodobé výkyvy. Zároveň na rozdiel od predchádzajúcej generácie X sa investovaniu venujú v menších objemoch. Spravidla platí, že si odkladajú väčšie sumy a vo väčších časových intervaloch,“ uvádza Matej Varga, vedúci riadenia investícií Prvej penzijnej správcovskej spoločnosti Poštovej banky.

SkryťVypnúť reklamu

Generácia Y mení filozofiu bánkZdroj: Fotolia.eu | Petit Press 2016

Mladí budú pracovať dlhšie. Takýto prístup sťažuje život finančným inštitúciám a bankám, ktoré vedia, že sa o mladého klienta musia viac snažiť. Miléniová generácia má podľa UBS menej ako jednu tretinu investovanú a viac ako polovicu peňazí drží v hotovosti. Pre banky to teda znamená, že sa o hotovosť mladých majú zaujímať intenzívnejšie a mali by im ponúkať produkty, ktoré im splnia viaceré požiadavky. Mnohé spočíva aj vo zvyšovaní finančnej gramotnosti mladých, ktorí sa nemajú kde poučiť o možnostiach investovania a dlhodobého plánovania života.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PTU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PTU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 070
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 6 347
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 259
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 018
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 957
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 181
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 999
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 449
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 214
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 652
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zuzana Plačková a príslušníci NAKA.

Zadržali ju pre podozrenia týkajúce sa drog.


13m
Dole vodou so Samom Marcom

Rozprávajme sa s tými, ktorým záleží na tom, ako žijeme.


26. sep
Stránka stop_catcalling_now zverejnila zábery muža, ktorý vo vlaku masturboval pred mladými ženami.

Video zverejnila stránka, ktorá bojuje proti obťažovaniu.


2 h
Wolt už funguje v Česku.

Prepočítali sme rentabilitu reštaurácie i donáškovej služby.


23. sep

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 955
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 12 758
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 8 406
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 404
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 643
  6. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 090
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 937
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 071
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu